چرا تولید کره حیوانی در کشور پاسخگوی نیاز بازار نیست؟

چرا تولید کره حیوانی در کشور پاسخگوی نیاز بازار نیست؟


منبع: روزیاتو

112

1399/7/27

15:08


سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

کره حیوانی یکی از مهمترین محصولات لبنی میباشد که تولید انبوه آن از طریق دستگاه های دوغ زن اتوماتیک انجام میگیرد. کارخانجات صنعتی و فروشگاه های لبنیاتی از جمله واحدهای اصلی تولیدکننده کره حیوانی می باشند.

متأسفانه با وجود حجم بالای تولید این محصول در کشور، نیاز بازار داخلی به طور کامل قابل تأمین نیست. به همین منظور سالیانه مقدار قابل توجهی کره حیوانی به کشور وارد میشود. بر اساس آمارهای اعلام شده از طرف وزارت جهاد کشاورزی در سال های اخیر، هر سال به طور متوسط بیش از ۳۵ هزار تن کره حیوانی به داخل کشور وارد شده است. ناگفته نماند که مصرف داخلی کره حیوانی هرساله حدودا ۶۰ هزار تن میباشد. این نشان میدهد که بخش داخلی فقط بخش کمی از نیاز بازار را پاسخگو است. اما چرا بخش تولید داخلی نمیتواند نیاز بازار را تأمین کند؟

در ابتدا باید گفت که کره حیوانی یک محصول جانبی شیر خام بوده و حجم تولید این محصول وابسته به حجم شیر خام می باشد. اما سایر محصولات لبنی همچون ماست، خامه، پنیر و شیر پاستوریزه نیز وابسته به شیرخام هستند و بخش زیادی از چربی شیرخام در زنجیره تولید سایر فراورده های لبنی مصرف میشود. بنابراین سهم تولید کره حیوانی از شیرخام کم بوده و این سهم به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز فعلی بازار نیست. بماند که بخش زیادی از چربی شیر نیز در صنایع مختلف مصرف شده و یا به شکل خامه و شیر خشک به خارج از کشور صادر میشود.

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده حجم کره حیوانی تولید شده کمتر باشد، میزان پایین چربی در شیر خام است. کره همان چربی شیر بوده که توسط دستگاه هایی بنام کره گیر تهیه میشود.

شیرخام به دست آمده از دام هایی که در ایران پرورش داده میشوند، حدودا ۳.۵ درصد چربی دارد. این درحالی است که شیر خام برخی از نژادهای دام سنگین که در کشورهای غربی پرورش داده میشوند دارای ۶ الی ۷ درصد چربی است. یعنی شیر خام همان جمعیت گاوی میتواند دو برابر تولید کره بیشتری داشته باشد. متأسفانه نژاد دام هایی که شیر خام آنها چربی بالایی دارد با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری کمتری دارند. به همین دلیل پرورش این نوع نژادهای در ایران بسیار کم می باشد.

چرا مصرف کره حیوانی در کشور زیاد است؟

کره حیوانی از جمله محصولات لبنی پر مصرف در رژیم غذایی ما ایرانی ها میباشد که از طعم بسیار لذیذ و خواص زیادی برخوردار است. این محصول لبنی یکی از خوراکی های خوشمزه و ارزان قیمت برای وعده صبحانه می باشد. همچنین کره حیوانی در پخت و پز انواع غذاها و در قنادی ها نیز مصرف زیادی دارد. به همین دلیل مصرف کره حیوانی در کشور زیاد است.

در گذشته فرایند تولید کره بسیار زمان بر و تا حدود زیادی هم کار سختی بود. در زمان های قدیم از مشک های چوبی و یا چرمی برای کره گیری استفاده میکردند. البته هنوز هم در برخی مناطق ایران عشایران عزیز از این طریق کره حیوانی تهیه میکنند. امروزه سرعت عمل و ظرفیت تولید کره حیوانی به لطف دستگاه های اتوماتیک افزایش چشمگیری پیدا کرده است. دستگاه های کره گیر در ظرفیت های مختلف و در انواع کره گیر کارگاهی، خانگی و فروشگاهی تولید میشوند.

برای تهیه کره حیوانی خودتان دست به کار شوید

اگر در چند ماه اخیر افزایش قیمت کره حیوانی باعث شده تا نتوانید این محصول لبنی را خرید کنید نوبت آن رسیده که خودتان دست به کار شوید. تهیه کره حیوانی برخلاف دیگر محصولات لبنی همچون پنیر اصلا کار پیچیده ای نیست. برای تهیه کره به دو طریق میتوان عمل نمود. در اصل هم میتوان از خامه و هم میتوان از ماست، کره گیری کرد. اما تفاوت زیادی بین کیفیت، طعم و بوی این دو کره وجود دارد. کره تهیه شده از ماست به مراتب خوشمزه تر، خوش طعم تر و خوش بو تر میباشد. البته خامه نسبت به ماست، کره بیشتر و دوغ بسیار کمتری دارد.

شما نیز میتوانید در منزل خود به راحتی کره مصرفی خود را به شکل کاملا بهداشتی و ارگانیک تهیه کنید. برای این منظور پیشنهاد میکنیم از ماست پرچرب و یا شیرخام گاو استفاده کنید. برای کره گیری از شیرخام ابتدا باید آن را به ماست تبدیل کنید.

کره گرفتن از ماست توسط دستگاه های کره گیر امکان پذیر است. به این دستگاه ها مشک برقی هم گفته میشود. این نوع دستگاه ها دارای یک همزن سریع بوده که بعد از نیم الی یک ساعت کار، کره ماست را از آن جدا میکنند. دستگاهی که تهیه میکنید باید کیفیت مطلوبی داشته باشد. برای این منظور هم میتوان از کره گیر استیل و هم کره گیر آلومینیومی استفاده کرد. البته نوع استیل آن قیمت بیشتری دارد.

کره گرفتن از ماست چند نکته ریز دارد که اگر آنها را رعایت کنید کره بیشتری به دست خواهید آورد. در قدم اول استفاده از ماست پرچرب توصیه میشود. با توجه به ظرفیت کره گیر تقریبا ۸۰ درصد آن را با ماست پر نموده و مابقی را با آب پر کنید. کارکرد مشک های برقی بسیار ساده بوده و صرفا با یک دکمه روشن و خاموش میشوند. همچنین نوع خانگی این دستگاه ها وزن پایین و ابعاد کوچکی دارد به طوریکه به صورت رومیزی هم میتوان از آن استفاده کرد.

بعد از اضافه نمودن ماست و آب به داخل کره گیر برقی و روشن نمودن آن باید کمی صبر کنید. معمولا ۴۰ دقیقه طول میکشد تا کره گیر برقی بتواند چربی های ماست را شکسته و آنها را جدا کند. در این زمان اگر داخل کره گیر را مشاهده نمایید خواهید دید که کره به صورت کف بر روی سطح ماست جمع شده است. در این زمان بایستی کمی یخ خرد به داخل کره گیر اضافه کنید. در این صورت کره به دست آمده سرد و سفت شده و به راحتی میتوان آن را برداشت نمود. توجه داشته باشید که نباید در ابتدا یخ به مخلوط ماست و آب اضافه کنید. چون در این صورت چربی ماست سفت شده و از آن به سختی جدا میشوند.

بعد از اضافه نمودن یخ به کره گیر کافی است ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مجددا دستگاه را روشن کنید. در نهایت میتوانید کره به دست آمده را جمع آوری کنید. در دستگاه های کره گیر همچنین بعد از اتمام عملیات، دوغ کم چرب به دست می آید. با اضافه نمودن برخی سبزیجات و ادویه ها به این دوغ میتوان یک نوشیدنی سالم و خوشمزه نیز برای خودتان تهیه کنید.

در تهیه کره حیوانی کیفیت شیر مصرفی بسیار اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید از مراکز معتبر شیر خام تهیه کنید. همچنین ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که شیر خام سریعا فاسد میشود. بنابراین هرچه زودتر باید آن را فراوری کنید. در زمان تهیه شیرخام معمولا از ظرف های استیل و یا آلومینیومی باید استفاده شود. چون این نوع متریال در ساخت ظرف شیر کیفیت شیر را ضایع نمیکند. همچنین شیر خام باید به صورت خنک شده نگهداری شود، دماهای گرم باعث ترش شدن و فاسد شدن شیر خام میشود.

چرا تولید کره حیوانی در کشور پاسخگوی نیاز بازار نیست؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو