طرز تهیه ترشی سپستان (پهیل) و چند نکته طلایی برای تهیه آن

طرز تهیه ترشی سپستان (پهیل) و چند نکته طلایی برای تهیه آن


منبع: آرگا

218

1399/7/27

18:35


در این مطلب آشپزی آرگا با آموزش طرز تهیه ترشی سپستان یا همان پهیل یکی از ترشی های خوشمزه جنوب کشور مهمان نگاه شما کدبانوهای عزیز و خوش سلیقه شده است، امیدواریم مورد توجه و پسند شما واقع گردد.

طرز تهیه ترشی سپستان (پهیل) و چند نکته طلایی برای تهیه آن

ترشی سپستان یکی از ترشی های محلی و خوشمزه متعلق به جنوب کشور می باشد که از میوه ی سپستان تهیه می گردد، این ترشی دارای طعمی منحصر به فرد است که در این مطلب آشپزی به طرز تهیه ترشی سپستان پرداخته ایم.

ترشی سپستان یکی از ترشی های خوش طعم محسوب می شود که به هنگام رسیدن میوه سپستان توسط  کدبانوهای جنوب کشوری تهیه می شود، این ترشی دارای ارزش غذایی بسیاری می باشد که در کنار طعم متفاوت و خاص آن مورد توجه قرار می گیرد، در ادامه با آموزش طرز تهیه این ترشی خوشمزه همراه ما باشید.

سپستان میوه ای لذیذ و خوشمزه است که در مناطق گرم از جمله جنوب کشور می روید، این میوه حالت چسبندگی داشته و بی طعم می باشد، درخت این میوه دارای ارتفاع چند متری است که میوه سپستان پس از پخته شدن زرد رنگ شده و بعد از اینکه خشک می گردد به رنگ سیاه در می آید.

آموزش روش تهیه ترشی سپستان یا همان پهیل

مواد مورد نیاز

  • میوه ی کال سپستان یا پهیل
  • سیر
  • سرکه
  • تخم گشنیز، فلفل هندی، سیاهدانه

طرز تهیه ترشی سپستان با طعمی استثنایی

ابتدا میوه ی سپستان را به خوبی شسته و سپس آن ها را درون یک قابلمه ریخته و بر روی حرارت قرار می دهید تا بجوشد، چند دقیقه (۱-۲) پس از جوشیدن آبکش کرده و با آب سرد می شوییم، در این عمل شستن با آب سرد چسبندگی بوجود آمده بر روی میوه از بین می رود.

در این مرحله میوه های پخته شده را در مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک گردد، پس از گذشت ۱ روز که میوه ها خشک گردید آن ها را داخل شیشه ای بریزید، سیر را نیز درون این شیشه ریخته و ادویه های ترشی از جمله فلفل هندی، سیاهدانه، تخم گشنیز را نیز به آن بیافزایید.

سرکه را نیز در مرحله ی آخر بر روی مواد داخل شیشه می ریزید به طوری که روی سطح مواد را بپوشاند و درب آن را محکم نمایید.

پس از گذشت ۲ هفته منتظر می مانیم تا ترشی خوب جا بیفتد و پس از این مدت ترشی خوشمزه سپستان شما آماده شده است می توانید میل نمایید.

طرز تهیه ترشی سپستان با طعمی ناب

چند نکته طلایی

  • میوه ی سپستان یا همان پهیل نوعی میوه ی لزج و چسبنده است که گرداگرد هسته ی آن چسبنده بوده و میوه ی آن مزه ی شیرین و گس دارا می باشد.
  • به دلیل ترک خوردن و خارج شدن عصاره برخی از میوه ها، این میوه ها چسبنده می شوند که در نتیجه این چسبندگی باعث جذب خاک و برخی چیزهای دیگر می گردد.
  • بهترین زمان جهت آماده کردن ترشی پهیل (سپستان) را می توان ابتدای خرداد دانست، در این ماه میوه ی سپستان کال است و از نظر اندازه منسب است.

ترشی های معروف برخی از نواحی مختلف ایران

بندر عباس

ترشی بندری

مازندران و گیلان

ترشی بیجار

ترشی بادمجان

ترشی بامیه

ترشی ناز خاتون

کردستان

ترشی هفت بیجار

مرکزی

ترشی خرفه

کرمان

ترشی خرما

فارس

ترشی گلک

کرمانشاه

ترشی ونوشک

همدان

ترشی گردو

یزد

ترشی کبیر یا همان ترشی کورک

قزوین

ترشی انگور سیاه

ترشی پیاز

ترشی مخلوط

خراسان

ترشی زو

ترشی سالاد شور

طرز تهیه ترشی سپستان یکی از ترشی های خوشمزه

در این مطلب آشپزی شما عزیزان را با روش تهیه ترشی سپستان نوعی ترشی جنوب کشوری آشنا کردیم، امیدواریم آموزش این نوع ترشی خوشمزه و منحصر به فرد مورد توجه شما کدبانوها قرار گرفته باشد، همچنین برای آشنایی با انواع ترشی بر روی آن کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو