معبد عشاق گروک؛ بنایی با داستانی غم انگیز و عاشقانه

منبع: همگردی

78

1399/7/27

20:00


می خواهیم سفر کوتاهی داشته باشیم به یکی از شهرهای هرمزگان و شما را با یکی از جاذبه های بی مثالش یعنی معبد عشاق گروک آشنا کنیم. با ما در مقاله معبد عشاق سیریک همراه شوید تا بدانید که معبد عشاق کجاست و پی به زیبایی هایش ببرید.

آشنایی با معبد عشاق در شهر گروک

نوع معماری

نقشهایی برجسته بسیاری بر روی دیوارهای معبد عشاق سیریک مشاهده می شوند که هر کدام بصورت ماهرانه ای طراحی شده اند. همچنین، بر روی دیوارهای داخلی ظروف سفالی و چینی را می توانید رویت نمایید که جهت تزیین بر روی دیوار چسبانده شده اند. همه نقش و نگارها و خطوط برجسته نستعلیق که بر روی در و دیوار و پنجره های معبد عشاق گروک وجود دارند، بیانگر نوع معماری این معبد بوده و نشانه ای از معماری سلسله صفویان بشمار می آیند. همچنین، بر روی دیوار معبد عشاق عبارتی برجسته خودنمایی می کند که سلام و درود بر پیامبر و اهل بیت ایشان است. یکی از ویژگی های اساسی معبد این بوده که پنجره هایش طاق هایی حلزونی و مستطیلی داشته و یک طاق جناغی در نمای داخلی وجود دارد.

معبد عشاق سیریک چیزی حدود 120 سانتیمتر ارتفاع داشته و اندازه عرض ورودی و دهانه طاقها حدودا 60 متر است. با گذشت زمان، بخشهای مختلفی از این معبد تخریب شده و از بین رفته اند. البته، مدتی است که مرمت معبد عشاق گروک برعهده شهرداری گروک گذاشته شده و قسمتهای مختلفی از قبیل دیوارهای فرو ریخته و گنبدش مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند.

نوع معماری معبد عشاق

داستان معبد

بی بی سعده یا حریره و میر محمد سالار تاج الدین دو جوانی بودند که دلداده یکدیگر شدند. زمانی که خبر دلدادگی آنها به گوش اهالی طایفه و بزرگان رسید، مخالفتها برای ازدواج شروع شدند، چرا که این دو طایفه با یکدیگر خصومت داشتند و این ازدواج از نظر آنها به هیچ وجه امکانپذیر نبود. این مخالفتها بقدری شدت پیدا کردند که در نهایت، منجر به مرگ این دو جوان عاشق گشتند. طبق روایت و داستانهایی که وجود دارند، میرمحمد به پدر خودش در خواب وصیت کرد که پس از مرگش تابوت او را بر روی شتری قرار دهند و آن را رها کنند. گویا، حریره هم از خانواده خود چنین خواسته ای داشت.

در نهایت، پس از آنکه این دو جوان عاشق فوت می کنند، خانواده هایشان به وصیت آنها عمل کرده و تابوت هایشان را بر روی شتر سوار و آنها را رها می کنند. این شترها در دو مکان مختلف توقف می کنند، اما مدتی بعد به بالای تپه ای رفته، در آنجا می نشینند و پیکر این دو جوان عاشق را رها می کنند. براساس مقاله معبد عشاق کجاست باید بدانید که بعد از مدتی، خانواده و اقوام در این مکان بیابانی بنایی را برای یادبود بر روی مزار آنها می سازند.

شهر گروک

استان هرمزگان یکی از استانهای جنوب بوده که دارای جاذبه های بی مثالی است. این استان در قسمت شمالی تنگه هرمز بوده و هر ساله مقصد مسافران زیادی است. یکی از شهرهای زیبای این استان، شهر گروک بوده که مردمانی بسیار خونگرم دارد. اکثر مردم این شهر به پیله وری و ماهیگیری مشغول هستند. این شهر تا قبل از سال 1389 روستا بود و در این سال تبدیل به شهر شد.

شهر گروک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو