آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

منبع: نی نی بان

141

1399/7/27

21:45


آزمایش پاپ اسمیر یا پاپ تست روش ساده ای در صدد یافتن تغییرات غیرطبیعی سلولی گردن رحم است. گردن رحم پایین ترین بخش رحم است که در بالای واژن قرار دارد.
آزمایش پاپ اسمیر می تواند سلول های پیش سرطانی را تشخیص دهد. این بدان معناست که ممکن است بتوان سلول ها را پیش از اینکه فرصت ایجاد سرطان دهانه رحم داشته باشند، از بین برد. این ویژگی باعث شده است که آزمایش پاپ اسمیر به یک رویکرد نجات بخش تبدیل شود.

در طول آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می ‌افتد؟
برای این آزمایش به هیچ گونه آمادگی عملی لازم نیست. اما مواردی وجود دارد که می تواند نتایج تست پاپ اسمیر را تحت تأثیر قرار دهد. به منظور حصول نتایج دقیق‌تر، دو روز پیش از زمان آزمایش از این موارد اجتناب کنید:
تامپون
شیاف، کرم، دارو یا دوش واژینال
پودرها، اسپری ها یا سایر محصولات قاعدگی
رابطه جنسی
تست پاپ اسمیر می تواند در طول دوره قاعدگی انجام شود، اما بهتر است در حد فاصل دوره های قاعدگی تنظیم شود.
در صورتی که تا به حال معاینه لگنی داشته باشید، تست پاپ اسمیر هم تفاوت چندانی با آن ندارد. روی تخت دراز خواهید کشید و پاها را روی پایه قرار می دهید. واژن با استفاده از اسپکولوم باز شده و امکان مشاهده دهانه رحم را برای پزشک فراهم می کند.
پزشک از یک سواب برای برداشتن چند سلول از گردن رحم استفاده می کند. سپس این سلول ها را روی یک لام شیشه ای که برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود، قرار می دهد.
آزمایش پاپ اسمیر ممکن است برای بیمار اندکی ناخوشایند باشد، اما به طور کلی بدون درد است. کل این روش بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد.

تفسیر نتایج آزمایش پاپ اسمیر
نتیجه آزمایش پاپ اسمیر معمولا طی یک یا دو هفته آماده می‌شود. در بیشتر موارد، نتیجه آزمایش پاپ اسمیر “طبیعی” است. این بدان معناست که هیچ مدرکی دال بر غیرطبیعی بودن سلول های گردن رحم وجود ندارد و لازم نیست تا آزمایش بعدی خود مجدداً به آن فکر کنید.
عدم دریافت نتیجه نرمال نیز به معنای وجود سرطان نیست؛ حتی لزوماً به معنای وجود مشکل هم نیست. ممکن است این نتایج، نتیجه قطعی نداشته باشند. این نتیجه گاهی اوقات ASC-US نامیده می شود، که به معنی سلول های سنگ فرشی غیرطبیعی نامشخص است.
هر چند این سلول ها کاملاً مشابه سلول های طبیعی نیستند، اما اساساً نمی توان آنها را در قالب غیر طبیعی طبقه بندی کرد. در برخی موارد نمونه گیری ضعیف می تواند منجر به نتایج غیر قطعی شود. این امر ممکن است در زمانی که اخیراً مقاربت صورت گرفته است یا از محصولات قاعدگی استفاده شده است، روی دهد.
غیر طبیعی بودن نتایج به معنی تغییرات سلول های دهانه رحم است. اما به معنی این نیست که سرطان دارید. در واقع عمده زنانی که نتیجه غیرطبیعی دارند، به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی‌شوند.
شماری از دلایل دیگر غیر عادی بودن نتایج عبارتند از:
التهاب
عفونت
تب خال
تریکومونیازیس
HPV
سلول های غیرطبیعی یا درجه پایین و یا درجه بالا هستند. سلول های درجه پایین تنها اندکی غیرطبیعی هستند. سلول های درجه بالا شباهت اندکی به سلول های طبیعی دارند و ممکن است به سرطان تبدیل شوند.
وجود سلول های غیرطبیعی تحت عنوان دیسپلازی دهانه رحم شناخته می شود. گاهی اوقات سلول های غیرطبیعی، سرطان درجا یا پیش سرطان نامیده می شوند. پزشک می تواند از روی ویژگی های نتیجه تست پاپ اسمیر شما، احتمال مثبت کاذب یا منفی کاذب و اقدامات بعدی را توضیح دهد.

اقدامات لازم پس از انجام آزمایش پاپ اسمیر
زمانی که نتایج پاپ اسمیر واضح نبوده یا نامشخص باشند، ممکن است پزشک بخواهد در آینده نزدیک آزمایش را تکرار کنید. اگر همراه با این آزمایش، تست HPV نداده باشید، ممکن است آزمایش HPV نیز از شما درخواست شود. این تست نیز مشابه تست پاپ اسمیر انجام می شود.
توجه داشته باشید که هیچ درمان خاصی برای HPV بدون علامت وجود ندارد. سرطان دهانه رحم نیز از طریق آزمایش پاپ اسمیر قابل تشخیص نیست. برای تأیید سرطان آزمایش‌های دیگری لازم است.
اگر نتایج پاپ اسمیر نامشخص یا غیرقطعی باشد، اقدام بعدی احتمالاً کولپوسکوپی است. کولپوسکوپی روشی است که در آن پزشک با استفاده از میکروسکوپ دهانه رحم شما را بررسی می کند. در طول کولپوسکوپی، پزشک از یک محلول ویژه ای برای کمک به تمایز مناطق طبیعی از مناطق غیر طبیعی استفاده می کند.
ممکن است طی کولپوسکوپی قطعه کوچکی از بافت غیرطبیعی برای آنالیز برداشته شود. به این عمل نیز بیوپسی کان گفته می شود. سلول های غیرطبیعی را می توان با یخ زدگی، که به عنوان سرما درمانی (cryosurgery) شناخته می شود، تخریب کرد. یا با استفاده از برش به وسیله حلقه الکتروسرجیکال (LEEP) از بین برد.
از بین بردن سلول های غیر طبیعی می تواند از پیشرفت سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. اگر نمونه برداری نیز وجود سرطان را تأیید کند، درمان به عوامل دیگری مانند مرحله و درجه تومور بستگی دارد.

انجام آزمایش پاپ اسمیر برای چه کسانی ضرری است؟
اکثر زنان 21 تا 65 سال باید هر سه سال نسبت به انجام تست پاپ اقدام کند. در صورت وجود هر یک از موارد زیر لازم است به طور مکرر نسبت به انجام تست پاپ اقدام کنید:
در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم قرار دارید
در گذشته نتایج غیر طبیعی تست پاپ داشته اید
سیستم ایمنی شما ضعیفی است یا HIV مثبت هستید
مادر شما در دوران بارداری در معرض دی اتیل استیل بسترول قرار گرفته است
علاوه بر این توصیه می شود زنان بین 30 تا 64 سال هر سه سال نسبت به انجام تست پاپ اسمیر یا تست HPV اقدام کنند. یا هر پنج سال یک بار این آزمایش ها را بصورت همزمان انجام دهند.
دلیل این امر این است که انجام آزمایش همزمان در مقایسه با زمانی که تنها تست پاپ اسمیر انجام شود، شانس بیشتری در تشخیص ناهنجاری ها دارد. به عبارت دیگر آزمایش همزمان به تشخیص ناهنجاری های سلولی بیشتری کمک می کند.
دلیل دیگر آزمایش همزمان این است که سرطان دهانه رحم تقریباً همیشه ناشی از HPV است. اما اکثر زنان مبتلا به HPV هرگز به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی شوند.
برخی خانم‌ها ممکن است هرگز به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیاز نداشته باشند. این امر شامل زنان بالای 65 سال است که سه آزمایش پاپ اسمیر معمولی پشت سر هم داشته اند و در 10 سال گذشته نتایج آزمایش آنها غیر طبیعی نبوده است.
زنانی که رحم و گردن رحم آنها برداشته شده است، و سابقه تست پاپ غیر طبیعی یا سرطان دهانه رحم ندارند، نیز ممکن است به این کار نیازی نداشته باشد. بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد اینکه چه زمان و چند بار باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید، مشورت کنید.

آیا می توان در دوران بارداری تست پاپ اسمیر را انجام داد؟
بله، شما می توانید در دوران بارداری نسبت به انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنید. حتی در این دوران می توانید کولپوسکوپی نیز انجام دهید. داشتن پاپ غیر طبیعی یا کولپوسکوپی در دوران بارداری نباید کودک را تحت تأثیر قرار دهد.
در صورت نیاز به درمان تکمیلی، پزشک راهنمایی های لازم در خصوص منتظر ماندن تا زمان تولد کودک را به شما ارائه خواهد داد. بعد از یک تست پاپ اسمیر غیر طبیعی ممکن است لازم باشد تا چند سال به طور مکرر آزمایش دهید. این امر به عامل ایجاد نتیجه غیر طبیعی و میزان خطر کلی برای سرطان دهانه رحم بستگی دارد.

راه ‌های پیشگیری
دلیل اصلی تست پاپ اسمیر یافتن سلول های غیر طبیعی قبل از سرطانی شدن آنها است. برای کاهش احتمال ابتلا به HPV و سرطان دهانه رحم، این نکات پیشگیری را دنبال کنید:
واکسن بزنید
از آنجا که سرطان دهانه رحم تقریباً همیشه ناشی از HPV است، بیشتر زنان زیر 45 سال باید نسبت به دریافت واکسن HPV اقدام کنند.
رابطه جنسی ایمن برقرار کنید
برای جلوگیری از HPV و سایر عفونت های مقاربتی (STIs) از کاندوم استفاده کنید.
برای چکاپ سالانه برنامه ریزی کنید
در صورت مشاهده علائم زنانه در حد فاصل مراجعات، به پزشک خود اطلاع دهید. طبق توصیه پیگیری کنید.
آزمایش دهید
طبق توصیه پزشک، برای آزمایش پاپ اسمیر برنامه ریزی کنید. آزمایش همزمان Pap-HPV را در نظر داشته باشید. اگر خانواده شما سابقه سرطان، به ویژه سرطان دهانه رحم دارند، به پزشک خود اطلاع دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو