علائم نیاز بدن به کربوهیدرات بیشتر

علائم نیاز بدن به کربوهیدرات بیشتر


86

1399/7/27

21:58


کربوهیدارت ها نه تنها بخشی ضروری از یک رژیم غذایی محسوب می شوند بلکه کمبود کربوهیدرات در بدن می تواند با علائمی همراه باشد که در سلامتی شما اختلال ایجاد کند.

علائم نیاز بدن به کربوهیدرات بیشتر

به گزارش بهداشت نیوز، سر درد و گرسنگی مداوم برخی از عوارض جانبی رژیم کم کربوهیدرات هستند. ثابت شده است رژیم های کم کربوهیدرات مانند رژیم کتوژنیک، در کاهش وزن به شما کمک می کنند و به همین دلیل محبوب هستند اما این بدان معنا نیست که خوردن کربوهیدرات باعث چاقی می شود یا این که از کاهش وزن پیشگیری می کند.

علائم نیاز بدن به کربوهیدرات بیشتر

البته همه کربوهیدرات ها با یکدیگر برابر نیستند. آن هایی که از قند ها و آرد های تصفیه شده تهیه می شوند، می توانند سطح قند خون را افزایش دهند و باعث کاهش وزن شوند اما با این حال کربوهیدرات های پیچیده از غلات و سبزیجات، برای سلامتی و شکمی تخت لازم هستند. بنابراین اگر در روز کربوهیدرات لازم را مصرف نکنید ( حدود 225 گرم در روز ) احساس بدی خواهید داشت. این امر دررژیم کتوژنیک هم صادق است.
 
یکی از جدی ترین مسائلی که پیروان رژیم کتوژنیک تجربه می کنند کمبود فیبر است زیرا سبب ناراحتی های گوارشی، عدم تعادل روده و گرسنگی مداوم خواهد شد.
 
این حال و اوضاع یعنی بدن تان به کربوهیدارت بیشتری نیاز دارد
کربوهیدرات ها تنها راه طبیعی برای مصرف فیبر هستند در غیر این صورت علائم عنوان شده در ادامه ی این بخش از نمناک را تجربه خواهید کرد.
 

علائم نیاز بدن به کربوهیدرات بیشتر

 
1. سر درد های بدی خواهید داشت
کربوهیدرات ها برای تولید گلوکز به پردازش اضافی نیاز ندارند بنابراین سطح قند خون را به طور مداوم ثابت نگه می دارند . با این وجود هنگامی که کربوهیدرات کافی ( یا به طور کلی غذا ) نمی خورید سطح قند خون افت کرده و باعث سردرد می شود. اگر پس از شروع یک برنامه کاهش وزن با کربوهیدرات کم، مدتی است که این نوع سردرد ها را تجربه می کنید ممکن است نشانه نیاز به کربوهیدرات باشد. برخی از محصولات غنی از کربوهیدرات مانند سیب، گلابی وهویج را برای مدیریت وزن و کنترل سر درد خود مصرف کنید.
 
2. اغلب احساس سرما دارید
اگر دمای بدنتان نرمال است (21.11 درجه سلسیوس) اما لرز دارید و دندان هایتان به هم می خورند، احتمالا نشانه آن است که کربوهیدرات کافی دریافت نکرده اید. براساس گفته یک متخصص تغذیه، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات باعث کم کاری تیروئید شده و دمای منظم داخلی بدن را تغییر می دهد.
 

علائم نیاز بدن به کربوهیدرات بیشتر

 
3. دهانتان بوی بدی خواهد داشت
پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات، بدن برای دریافت انرژی لازم خود روی به چربی های ذخیره شده می آورد. اگر چه این امر باعث می شود چربی شکمی تان کاهش یابد اما می تواند مسبب بوی بد دهانتان نیز باشد. هنگامی که کربوهیدرات کافی مصرف نمی کنید بدن چربی و پروتئین را به عنوان انرژی می سوزاند که این فرایند کتوز نامیده می شود. متاسفانه استفاده ازپروتئین و چربی برای انرژی می تواند باعث بوی بد دهان شود. بنابراین علاوه بر مصرف کربوهیدرات بیشتر، مقدار آب مصرفی خود را دو برابر کنید. کارشناسان معتقدند این ترفند ساده بهترین درمان است.
 
4. سیستم گوارش نامنظمی دارید
با منع خوردن ماکارونی، نان و سایر غلات در واقع مصرف فیبر ها را قطع کرده اید. اگر این ماده مغذی را از غذاهای دیگر مانند میوه ها و سبزیجات دریافت نکنید می تواند مشکل ساز شود که منجر به مشکلات دستگاه گوارش از جمله نفخ شکم و یبوست خواهد شد. به منظور منظم کردن و بهبود عملکرد سیستم دستگاه گوارش روزانه 28 گرم فیبر از سبزیجات بدون نشاسته کم کربوهیدرات مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج و مارچوبه مصرف کنید.

علائم نیاز بدن به کربوهیدرات بیشتر

5. به سختی فعالیت می کنید
کربوهیدرات ها اولین منبع استفاده برای انرژی توسط بدن هستند ، بنابراین هنگامی که ذخیره های ماهیچه ای کربوهیدرات ها کم است باعث می شود تا برخی افراد احساس بی حالی داشته باشند و در نتیجه توانایی تحمل یک تمرین پر فشار را نداشته باشند. لازم است قبل از انجام یک فعالیت تعداد کربوهیدرات های مصرفی را اندازه گیری کنید تا از انرژی کافی برای از بین بردن چربی استفاده کنید. این امر سبب می شود تا انرژی از دست رفته خود را به دست آورید. برای آماده نگه داشتن بدن ، بعد از تمرین از میان وعده ای با ترکیب مناسب مواد مغذی استفاده کنید.
 
6. وزن کم نمی کنید
رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن می شود زیرا اگر به طور ناگهانی کربوهیدرات کم تری به بدن برسد، کبد آن را با تولید قند جبران می کند. هنگامی که سطح قند خون بالا می رود، انسولینی که هورمون نگهدارنده چربی است توسط پانکراس ترشح می شود بنابراین به جای از دست دادن آن چربی ذخیره می کنید . مسلما این امر برعکس آنچه که انتظارش را داشتید، خواهد بود.
 

علائم نیاز بدن به کربوهیدرات بیشتر

 
7. دائما احساس گرسنگی دارید
اغلب کربوهیدرات های سالم سرشار از فیبرهایی هستند که سیرکننده می باشند بنابرین اگر آن را با سایر مواد مغذی پرکننده جبران نکنید ممکن است احساس گرسنگی داشته باشید . افرادی که از رژیم کم کربوهیدرات پیروی می کنند دائما احساس گرسنگی دارند زیرا به جای آنکه آن ها را با چربی سالم جایگزین کنند فقط کربوهیدرات ها را حذف می کنند .
 
8. حواس پرتی را تجربه می کنید
مغز نیز همانند بدن انرژی خود را از کربوهیدرات ها به دست میاورد، بنابراین هنگامی که مغز سوخت مورد نیاز خود را دریافت نکند ممکن است احساس حواس پرتی کنید. بر اساس یک مطالعه زنانی که از رژیم کم کربوهیدرات پیروی می کردند نسبت به زنانی که از یک رژیم کم کالری و متعادل پیروی می کردند در تست هوش نمره پایین تری کسب کرده بودند اما به محض مصرف کربوهیدرات نمره قابل توجهی کسب کردند.
 
9. فردی دم دمی مزاج و تحریک پذیر هستید
هنگامی که فردی کربوهیدرات مصرفی خود را کاهش دهد خصوصا در ابتدای رژیم، دمدمی مزاج و تحریک پذیر خواهد شد زیرا کالری زیادی دریافت نکرده و قند خون پایینی دارند. کربوهیدرات ها برای تولید سروتونین، ماده شیمیایی که احساس خوبی در مغز تولید می کند، لازم هستند. اضافه کردن کربوهیدرات ها به رژیم غذایی روحیه تان را نیز تقویت خواهد کرد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو