آیا خوردن سیر در بارداری مفید است؟

منبع: نی نی بان

112

1399/7/27

23:31


سیر گیاهی است که در سراسر دنیا برای مزه دار کردن مواد غذایی مصرف می‌‌ شود. سیر فراتر از یک ادویه، خواص درمانی بی‌شماری دارد. اما آیا مصرف آن در دوران بارداری هم مجاز است؟ آیا خوردن سیر در بارداری خطر دارد؟
سیر درمان موثری برای برخی مشکلات دوران بارداری از جمله فشار خون بالاست اما باید مراقب میزان ‌سیر مصرفی در رژیم روزانه خود باشید. در ضمن هر نوع ماده غذایی که وارد رژیم غذایی می شود روی سلامت مادر باردار و جنین‌ تاثیر می‌‌گذارد و به همین دلیل اگر می‌‌خواهید این ماده غذایی را وارد برنامه غذایی خود کنید باید بسیار محتاط باشید.

آیا خوردن سیر در بارداری مجاز است؟
تا زمانی که سیر را متعادل مصرف کنید دچار هیچ عارضه ناشی از مصرف سیر در بارداری (خصوصا در سه ماهه نخست) نخواهید شد، اما مصرف بیش از حد آن می‌‌تواند روی سلامت جنین تاثیر منفی داشته باشد. مصرف افراطی سیر در سه ماهه دوم و سوم بارداری هم می‌‌تواند سبب افت فشار خون و کاهش جریان آن شود پس حتما پیش از افزودن این ماده غذایی به رژیم روزانه خود با پزشک مشورت کنید.

در طول دوران بارداری چقدر سیر می ‌‌توان مصرف کرد؟
خانم های باردار می‌‌توانند روزانه بین 2 تا 4 حبه سیر مصرف کنند. این میزان ‌برابر با 600 تا 1200 میلی گرم عصاره سیر است. همچنین می‌‌توانید از 0.03 تا 0.12 میلی لیتر روغن سیر بعد از مشورت با متخصص استفاده کنید.
خوردن سیر در بارداری چه فوایدی دارد
مصرف سیر در دروان بارداری فواید بی‌شماری دارد که از آن جمله می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش کلسترول خون و کاهش احتمال ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی
سیر دارویی موثر و مفید برای بیماری‌های قلبی است و مصرف آن در دوران بارداری احتمال بروز این نوع عوارض را کاهش می‌‌دهد. آلکالین‌های موجود در سیر به متعادل شدن سطح کلسترول خون کمک می‌‌کند.
پیشگیری از سرطان
مصرف سیر از بروز سرطان بویژه سرطان کولون پیشگیری می‌‌کند. مصرف سیر و پیاز می‌‌تواند از بروز سرطان معده و مری پیشگیری کند.
کاهش عفونت
مصرف سیر با تقویت سیستم ایمنی می‌‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. وجود سیر در رژیم روزانه از بروز تب و سرماخوردگی پیشگیری کرده و می‌‌تواند در سلامت جنین تاثیرگذار باشد.
درمان مشکلات پوستی
ترکیبات آنتی میکروبی سیر آن را تبدیل به درمانی مناسب برای عفونت‌های پوستی و دهانی کرده است.
پیشگیری از ریزش مو
سیر غنی از آلکالین‌هاست. ترکیبی که بر پایه سولفور است و از ریزش مو پیشگیری کرده و به رشد مجدد موها کمک می‌‌کند.
کاهش خستگی
سیر می‌‌تواند حس خستگی را در زنان باردار کاهش دهد. خستگی از ناراحتی‌های شایع دوران بارداری است اما مصرف سیر می‌‌تواند در عین پیشگیری از آن از سرگیجه و تهوع هم پیشگیری کند.

عوارض ناشی از زیاد روی در خوردن سیر در بارداری
مصرف افراطی سیر در دوران بارداری می‌‌تواند زمینه ساز بروز برخی عوارض باشد که در اینجا به آن اشاره می‌‌کنیم:
سیر نوعی رقیق کننده خون است و مصرف بالای آن می‌‌تواند سبب افزایش خونریزی در زایمان طبیعی یا سزارین شود.
مصرف سیر سبب کاهش فشار خون می‌‌شود. گرچه مصرف متعادل سیر برای خانم‌هایی که در معرض ابتلا به پره اکلامپسی هستند مفید است اما برای باقی خانم‌ها می‌‌تواند مشکل ساز شود. در هفته‌های نخست بارداری به دلیل انبساط عروق خونی کاهش فشار خون طبیعی است اما پایین آمدن بیش از حد فشار خون می‌‌تواند خطرناک بوده و سبب بیهوشی شود.
مصرف همزمان سیر و برخی داروهای رقیق کننده و ضد انعقاد خون مثل انسولین، سیکلوسپورین، کومادین و ساکیناویر خطرناک است.
مصرف افراطی سیر سبب افزایش ترشح انسولین و افزایش قند خون می‌‌شود.
مصرف بالای سیر روی جذب ید تاثیر منفی گذاشته و می‌‌تواند زمینه ساز کم کاری تیروئید شود.
بسیاری از زنان معتقدند خوردن سیر در بارداری می‌‌تواند باعث سقط جنین شود اما این موضوع تنها در صورتی رخ می‌‌دهد که خانمی به میزان ‌بالا سیر مصرف کند.

در طول دوران بارداری چقدر سیر می ‌‌توان مصرف کرد؟
خانم های باردار می‌‌توانند روزانه بین 2 تا 4 حبه سیر مصرف کنند. این میزان ‌برابر با 600 تا 1200 میلی گرم عصاره سیر است.

آیا خوردن سیر در بارداری سیستم ایمنی را تقویت می کند؟
مصرف سیر با تقویت سیستم ایمنی می‌‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. وجود سیر در رژیم روزانه از بروز تب و سرماخوردگی پیشگیری کرده و می‌‌تواند در سلامت جنین تاثیر گذار باشد.

آیا خوردن سیر در بارداری بر روی ریزش مو اثری دارد؟
سیر غنی از آلکالین‌هاست. ترکیبی که بر پایه سولفور است و از ریزش مو پیشگیری کرده و به رشد مجدد موها کمک می‌‌کند.

آیا مصرف سیر در مادران باردار دیابتی بلامانع است؟
مادرانی که دیابت دارند باید درمورد مقدار مجاز مصرف سیر در بارداری با متخصص گفت و گو کنند. مصرف افراطی سیر سبب افزایش ترشح انسولین و افزایش قند خون می‌‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو