ترس جمهوری‌خواهان از «حمام خون» ترامپ!

منبع: برترین ها

28

1399/7/28

08:11


كمتر از 3 هفته تا زمان برگزاري انتخابات امريكا زمان باقي است و برخي جمهوري‌خواهان كه از پيشتازي جو بايدن، كانديداي حزب دموكرات در رقابت‌ها نگرانند، تلاش مي‌كنند با فاصله گرفتن از دونالد ترامپ جايگاه خود را در كنگره حفظ كنند.

روزنامه اعتماد: كمتر از 3 هفته تا زمان برگزاري انتخابات امريكا زمان باقي است و برخي جمهوري‌خواهان كه از پيشتازي جو بايدن، كانديداي حزب دموكرات در رقابت‌ها نگرانند، تلاش مي‌كنند با فاصله گرفتن از دونالد ترامپ جايگاه خود را در كنگره حفظ كنند.

اين در حالي است كه انتخابات مجلس نمايندگان و مجلس سنا قرار است همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري در سوم نوامبر برگزار شود و تحليلگران معتقدند، فرصت باقيمانده تا انتخابات براي تغيير تاكتيك انتخاباتي جمهوري‌خواهان كافي نيست و اين تغيير تاكتيك نمي‌تواند در نتيجه نهايي تاثيرگذار باشد. براي مدت قريب به 4 سال بسياري از جمهوري‌خواهان كنگره در برابر اظهارات ن‍‍ژادپرستانه ترامپ سكوت كردند، بيانيه‌هاي تند او را ناديده گرفتند و چشم بر عملكرد فاجعه‌بارش به وي‍ژه در طول دوره شيوع ويروس كرونا بستند.

حالا آنها در موقعيتي قرار گرفته‌اند كه همين عملكرد ضعيف و رفتارهاي ناهنجار به پاي حزب جمهوري‌خواه نوشته شده و موقعيت نمايندگان اين حزب را در انتخابات كنگره تضعيف كرده است. حالا آنها از يك ‌سو با هزينه‌هاي سرسام‌آور دموكرات‌ها در انتخابات كنگره مواجه هستند و با توجه به بازخورد بدي كه از نظرسنجي‌ها دريافت كرده‌اند بر آن شده‌اند تا با فاصله گرفتن از ترامپ، شانس خود را براي كسب مجدد اكثريت در مجلس سنا حفظ كنند. نيويورك تايمز نوشته است كه اين تصميم برخي نمايندگان و سناتورهاي جمهوري‌خواه از آن رو اتخاذ شده كه آنها شكست رييس‌جمهور فعلي امريكا در انتخابات پيش رو را بسيار محتمل مي‌دانند و به همين دليل قصد دارند زمينه را براي بازيابي توان حزبي به منظور حضور در انتخابات‌هاي آينده فراهم كنند.

سناتور جمهوري‌خواه نبرسكا، بن ساس روز شنبه در همين راستا به طرح انتقاداتي تند از ترامپ پرداخت. او در نشست پرسش و پاسخ تلفني با گروهي از رأي‌دهندگان جمهوري‌خواه به انتقاد از عملكرد رييس‌جمهور امريكا در مقابله با ويروس كرونا پرداخت و گفت كه عملكرد او باعث شده تا بيش از 215 هزار امريكايي جان خود را از دست بدهند و جان بيش از 7 ميليون نفر از شهروندان به خطر بيفتد. به گفته بن ساس، ترامپ رييس‌جمهوري است كه «روابطي صميمي» با ديكتاتورها دارد و سياست‌هايي اتخاذ كرده كه مي‌تواند منجر به «به راه افتادن حمام خون جمهوري‌خواهان» در انتخابات پيش رو شود. اين اصطلاح پيش‌تر از سوي تد كروز، سناتور جمهوري‌خواه ايالت تگزاس مطرح شده بود و او با انتقاد از برخي اظهارات ترامپ گفته بود كه ممكن است رفتارهاي رييس‌جمهور امريكا باعث شود تا جمهوري‌خواهان بازنده انتخابات سنا باشند. در اين شرايط سناتور ليندسي گراهام از دوستان نزديك ترامپ از احتمال شكست او در انتخابات سخن گفته و سناتور ميچ مك كانل نيز با طرح انتقادات علني و تند نسبت به عملكرد دولت امريكا حتي حاضر نشده كه در موضوع بسته احياي اقتصادي با دولت همكاري كند.

اين وضعيت فقط در مجلس سنا وجود ندارد و فرمانداران جمهوري‌خواه نيز از انتخابات‌ پيش رو بيمناكند. روز پنجشنبه چارلي بيكر، فرماندار جمهوري‌خواه ايالت ماساچوست نيز كه پيش‌تر بر سر عملكرد ترامپ در مقابله با كرونا با او مجادله كرده بود، اعلام كرد در انتخابات پيش ‌رو به او راي نخواهد داد. روز جمعه «لري هوگان» فرماندار جمهوري‌خواه ايالت مريلند هم گفت كه به فردي غير از ترامپ و بايدن راي خواهد داد. به گزارش پايگاه خبري «هيل» با اين حال ترامپ همچنان در پايگاه محافظه‌كار حزب محبوبيت زيادي دارد و رها كردن او در مراحل پاياني رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌تواند موقعيت جمهوري‌خواهاني كه براي سمت‌هاي كمتر با اهميت رقابت مي‌كنند را به خطر بيندازد. با اين حال بسياري اين بحث را مطرح مي‌كنند كه جمهوري‌خواهان بايد هر كاري از دست‌شان برمي‌آيد براي جدا شدن از ترامپ و حفظ آخرين سنگر خود يعني اكثريت شكننده جمهوري‌خواهان در سنا انجام دهند. يك قانون‌گذاري سابق حزب جمهوري‌خواه كه پيروزي بايدن را پيش‌بيني كرده، پشت كردن جمهوري‌خواهان به ترامپ را دير دانسته و گفته است: «كمي براي فاصله گرفتن از ترامپ دير است. بسياري از جمهوري‌خواهان بايد در 4 سال گذشته فاصله مي‌گرفتند. شايد در دو يا سه هفته آتي اين اقدام تاثير چنداني نداشته باشد».

زمزمه‌هاي شكست از درون كارزار انتخاباتي

آكسيوس گزارش داده كه برخي اعضاي ارشد كارزار انتخاباتي ترامپ نيز معترفند كه شرايط موجود از احتمال بسيار زياد شكست رييس‌جمهور امريكا در انتخابات حكايت دارد و برخي مشاوران كارزار انتخاباتي زمينه‌سازي براي پذيرش شكست را آغاز كرده‌اند. به نوشته آكسيوس ۳ نفر از مشاوران ارشد ترامپ اخيرا با بيل استيپين، رييس ستاد انتخاباتي ترامپ ديدار داشته و به او گفتند كه آنها معتقدند در انتخابات بازنده خواهند بود. ترامپ پيش‌تر بارها اعلام كرده بود كه اگر در انتخابات شكست بخورد به منزله تقلب و دستكاري در آرا بوده و نتايج را نخواهد پذيرفت. او حتي امكان انتقال مسالمت‌آميز قدرت پس از انتخابات را رد كرده و تاكيد داشت كه انتقال قدرتي در كار نخواهد بود. با اين حال به نظر مي‌رسد، تغييرات اخير سبب شده تا مشاوران به فكر زمينه‌سازي‌هاي احتمالي بيفتند.

وضعيت خوب بايدن در نظرسنجي‌ها

بر اساس ميانگين‌گيري RCP از همه نظرسنجي‌ها، جو بايدن هم‌اكنون ميانگين ۵۱.۵ درصد راي را دارد. باراك اوباما هرگز در مجموع نظرسنجي‌هاي قبل از انتخابات سال ۲۰۰۸ كه منجر به رياست‌جمهوري دوباره او شد به سطح ۵۰ درصد نرسيد. همچنين هيچ كانديدايي در مدت ۱۹ روز قبل از انتخابات در سه چرخه قبلي حتي باراك اوباما در سال ۲۰۰۸ نتوانستند همچون وضعيت حال حاضر بايدن به ۵۰ درصد برسند. طبق اعلام FiveThirtyEight ميانگين راي سراسري بايدن در نظرسنجي‌ها اكنون به قدري بالاست كه انتظار نمي‌رود، كالج الكترال در بازي بتواند موثر باشد. در ۴۰ هزار شبيه‌سازي اين سايت بايدن در ۸۷ درصد مواقع و اغلب با اكتساب بالغ بر ۴۰۰ راي كالج الكترال پيروز شده است. تا ۱۴ اكتبر نقشه سايت RealClearPolitics تعداد ۱۹۷ راي الكترال از مجموع ۲۷۰ الكترال مورد نياز را به هيچ كانديداي نسبت نداده كه دليلش عدم قاطع بودن برتري انتخاباتي است.

بايدن در اين ستون ۲۱۶ راي روشن در مقايسه با تنها ۱۲۵ راي ترامپ دارد. در ۲۰۱۶ RCP نشان داد كه هيلاري كلينتون در اين بخش به ميزان ۲۰۳ بر ۱۶۴ بر ترامپ برتري داشت و ۱۷۱ راي نيز نامشخص و در دسته‌بندي «شير يا خط» بود. در نهايت ترامپ ۸۳ درصد آراي اين بخش را به دست آورد. در ۲۰۱۲ اوباما ۸۹.۷ درصد آراي «شير يا خط»ها را كسب كرده و از تعداد ۲۰۱ مورد برآورد نهايي به نتيجه ۳۳۲ در رقابت انتخاباتي با ميت رامني رسيد. در ۲۰۰۸ اوباما ۶۸ درصد آراي الكترال «شير يا خط» را كسب كرده و توانست با نتيجه ۳۶۵ به ۱۷۳ جان مك‌كين را شكست دهد. نظرسنجي‌هاي فعلي در ايالت‌هاي ميدان نبرد نشان مي‌دهند كه بايدن با احتمال خيلي بيشتري سهم عمده اين آراي الكترال محل رقابت را كسب مي‌كند. اين معاون رييس‌جمهوري سابق در حال كسب ۴۸.۷ درصد نمونه‌ها در ايالت‌هاي محل رقابت در مقايسه با تنها ۴۴.۲ درصد متعلق به كلينتون در ۲۰۱۶ است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو