زمان تشکیل قلب جنین و نکاتی که باید رعایت کنید

زمان تشکیل قلب جنین و نکاتی که باید رعایت کنید


منبع: آرگا

158

1399/7/28

08:42


در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از مهمترین دغدغه های زنان در هفته های اول بارداری آشنا کنیم. تشکیل قلب جنین یکی از مهمترین فرآیند های رشد جنین محسوب می شود و در واقع موجودیت جنین بستگی به این موضوع دارد. در ادامه با خوراکی هایی که در تشکیل شدن قلب جنین نیز موثر می باشند آشنا می شوید.

زمان تشکیل قلب جنین و نکاتی که باید رعایت کنید

مهم ترین مساله ایی که احتمال بارداری را تقویت می کند تشکیل قلب جنین است. بسیاری از مادران در هفته های چهارم و پنجم برای سونوگرافی واژینال مراجعه می کنند تا از بارداری داخل رحم مطمئن شوند. این آزمایش در هفته پنجم بارداری صورت می گیرد و در طی آن مشخص می شود که ساک بارداری ایجاد شده است. البته جنین هنوز مراحل رشد اولیه را طی می کند و قابل مشاهده نیست. به همین دلیل ممکن است بسیاری از زنان برای ایجاد جنین نگران شوند. بعد از هفته هفتم بارداری کم کم قلب جنین ایجاد شده با این حال نمی توان در این زمان نیز جواب قطعی گرفت.

شنیدن صدای قلب جنین از آرامش بخش ترین صدا ها می باشد، در مراحل اولیه رشد جنین قلب شکل می گیرد و در واقع از اولین اعضای بدن جنین می باشد که شروع به تپش می کند و حس زندگی را به مادر می دهد و همزمان با شکل گیری قلب دیگر اجزای بدن نوزاد نیز ساخته می شود بنابراین، اگر شما نیز به تازگی مادر شده اید و در مورد مراحل رشد قلب جنین اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تشکیل قلب جنین

مراحل و زمان تشکیل قلب جنین

در صورتی که در هفته هفتم بارداری هنوز اثری از ایجاد قلب جنین مشاهده نشد می توان آن را دلیل بر عدم بارداری دانست. مراحل رشد جنین ۱۲ ماه به طول می انجامد بنابراین برای ایجاد اندام ها و بویژه قلب جنین نباید عجله داشت. به زنان باردار توصیه می شود که برای گرفتن جواب دقیق و اطمینان بیشتر در هفته دوازدهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند. در هفته دوازدهم جنین و قلب تشکیل شده و صدای قلب جنین نیز واضح است.

یکی از دلایل مراجعه زودرس زنان به پزشک برای تشخیص آزمایش بارداری درد هایی است که در زیر شکم احساس می کنند. این دردها عموما ناشی از قاعدگی و درد تخمدان ها می باشد که از علائم اولیه بارداری نیز محسوب می شوند. اگر این دردها با استراحت نیز درمان نشد و ساعتها ادامه داشت و با لکه بینی همراه بود باید به پزشک مراجعه شود.

ایجاد قلب جنین با نبض آغاز می شود که در هفته های اولیه بارداری خصوصا هفته های ششم تا هشتم ضربان قلب جنین به راحتی تشخیص داده نمی شود. اگر هیچ ضربان قلبی شنیده نشد اسکن باید مجددا چند هفته بعد تکرار شود. در هفته های هشتم تا دهم بارداری ضربان قلب جنین به طور واضح شنیده می شود. رشد جنین در این مرحله هنوز کند بوده و جثه کوچکی دارد. در این مرحله باید مراقبت های ویژه ایی به عمل آید تا از خون ریزی جلوگیری شود. بین هفته های دهم تا دوزادهم بارداری جثه جنین بزرگتر شده و اندام ها ایجاد می شوند. در این مرحله اندام هایی مانند سر و بدن جنین بزرگتر می شود.

تشکیل قلب جنین

ضربان قلب جنین

در چه مرحله ای از بارداری می توان صدای قلب جنین را شنید؟

در هفته شش بارداری قلب جنین تشکیل می شود که در این هفته هشتاد بار در دقیقه می زند و متشکل از چهار حفره است که هر کدام از آن ها دارای مسیر ورودی و خروجی مختص خود به منظور ورود و خروج خون می باشد که در ابتدا قلب جنین لوله شکل است و در طول چند هفته شروع به رشد می کند و به یک عضو چهار حفره ای تبدیل خواهد شد.

در هفته های اول بارداری مادر به دلیل تشکیل شدن اندام های اصلی جنین بی حال و خسته است و برخی از آن ویار بارداری را تجربه می کنند و دچار سردرد و حالت تهوع می شود که ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، استراحت زیاد، تنفس در هوای آزاد تفش مهمی را برای کمک به رشد جنین ایفا می کند، در اوایل بارداری تمام اجزای الی بدن جنین تشکیل شده اما کامل نیستند که قلب نیز یکی از این اندام ها می باشد که بعد از شش هفته بعد از آخرین پریودی شروع به تپش کرده که در این زمان جنین حتی از کشکش نیز کوچک تر می باشد.

مراحل شکل گیری قلب جنین

برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟

یکی از مهمترین مواردی که در دوران بارداری اهمیت دارد تغذیه مادر است. نوع غذای مصرفی زنان باردار تاثیر مستقیم روی جنین دارد به همین دلیل باید رژیم غذایی شان کنترل شود. تغذیه در رشد اندام های جنین نقش زیادی دارد و باید شامل تمام مواد مغذی و معدنی باشد. یکی از مواد موثر برای ایجاد قلب جنین اسید فولیک می باشد. وجود اسید فولیک از نقص لوله های عصبی پیشگیری می کند. نقص در لوله های عصبی باعث به خطر افتادن سلامت جنین می شود. همچنین فولیک اسید در ایجاد سلول ها موثر است. از مواد مغذی که دارای اسید فولیک می باشند می توان به آجیل، موز و سبزیجات اشاره کرد. به زنان باردار توصیه می شود که از این مواد غذایی در طی این دوران به ویژه هفته های اول استفاده کنند.

گوشت و شیر

بخش زیادی از اندام های جنین شامل استخوان و ماهیچه می باشد که به وجود آمدن آنها مستلزم مصرف پروتئین می باشد. دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری علاوه بر حفظ سلامت بدن مادر و جلوگیری از خستگی و ضعف در رشد مغز و قلب جنین نیز تاثیر دارد و خطر سقط جنین را کاهش می دهد. به زنان توصیه می شود که در دوران بارداری روزانه در حدود ۷۰ گرم پروتیئن مصرف کنند. برای دریافت پروتئین باید گوشت، شیر، کره و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

تغذیه مناسب برای تشکیل قلب جنین

ویتامین ها

ویتامین ها نقش زیادی در حفظ سلامت بدن دارند. از ویتامین های ضروری در زمان ایجاد قلب جنین می توان به ویتامین A، B، C و D اشاره کرد. این ویتامین ها همچنین در رشد سایر اندام ها مانند استخوان ها و دندان نیز تاثیر دارند. همچنین برای رشد بینایی و پوست وجود این ویتامین ها ضروری است. مصرف خوراکی های حاوی ویتامین d، میوه هایی مانند مرکبات و سبزیجات و هویج می تواند تا حد زیادی این ویتامین ها را در بدن تامین کند.

حبوبات

حبوبات دارای مقدار زیادی روی می باشند. علاوه بر حبوبات در سبزیجات، گوشت و آجیل نیز روی وجود دارد. روی یکی دیگر از مواد معدنی در شکل گیری قلب جنین محسوب می شود.

مصرف حبوبات

نکته :

عده ای بر این باورند که استفاده از روش اسکن در هفته های اول بارداری برای تشخیص ایجاد قلب جنین ممکن است باعث آسیب و سقط جنین شود. بعضی از زنان ممکن است بعد از اسکن چند لکه به رنگ قهوه ایی یا صورتی ببینند. در این صورت جای نگرانی نیست زیرا این لکه ها به دلیل پاره شدن رگ خونی دهانه رحم به وجود می آیند. در صورتی که رنگ لکه های خونی قرمز بوده و خون ریزی ادامه داشت باید به پزشک زنان مراجعه شود.

از آنجایی که قلب جنین بعد از هفته هفتم ایجاد می شود و انجام این آزمایش به تشخیص بارداری و صحت آن کمک می کند لذا توصیه می شود که زنان باردار هفته نهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند زیرا ممکن است در هفته هفتم هنوز قلب جنین شگل نگرفته است و این موضوع باعث نگرانی زنان شود. همچنین ممکن است شنیدن صدای قلب جنین بعد از ایجاد قلب ممکن نباشد در این صورت نیز جای نگرانی نبوده زیرا ممکن است شنیدن صدای قلب جنین هفته ها به طول بینجامد. بعد از ایجاد قلب نبض جنین کندتر و صدای آن آهسته تر است که بعد از هفته دهم به مرور واضح شنیده می شود.

شکل گیری قلب جنین

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشد و با مراحل شکیل قلب جنین به خوبی آشنا شده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو