ساختار برگزاری کلاس‌ها، عناوین دروس، فاصله زمانی بین کلاس‌ها، انتخاب اساتید و نحوه‌ی ارزشیابی در دوره‌های با ساختار اجرایی به نحوی است که مدیران بخش‌های مختلف سازمان‌ها بتوانند حداکثر بهره‌وری از این دوره‌ها را هزمان با ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای خود داشته باشند.

دوره‌های ویژه مدیران اجرایی در اغلب دانشگاه‌های جهان شامل دوره‌های کوتاه‌مدت بوده و یا دوره‌های بلندمدت حرفه‌ای نظیر دوره‌های DBA و MBA را که مدارک حرفه‌ای و غیرآکادمیک به حساب می‌آیند در بر می‌گیرد. در این میان تعداد معدودی از بهترین دانشگاه‌های جهان دوره‌های آکادمیک خود را نیز در بالاترین سطح یعنی سطح دکترا (PhD) با ساختار ویژه مدیران اجرایی برگزار می‌نمایند. 

مهم‌ترین تفاوت دوره‌های PhD و DBA در اعتبار رسمی و علمی دوره‌های PhD و امکان فعالیت فارغ‌التحصیلان دوره‌های PhD به عنوان اساتید دانشگاه و مراکز علمی دنیا است. در حالی که دانشپذیران دوره‌های DBA، صرفا در محیط‌های حرفه‌ای امکان کار و فعالیت خواهند داشت.

ویژگی منحصر به فرد دوره‌های دکترای آکادمیک مدیریت با ساختار ویژه مدیران اجرایی (Executive PhD) این است که به دلیل آنکه این دوره‌ها از سویی ویژه مدیران طراحی شده و از سوی دیگر منطبق با اصول دوره‌های آکادمیک است، به فارغ‌التحصیلانشان امکان فعالیت در هر دو حوزه آکادمیک در دانشگاه‌ها و فعالیت حرفه‌ای پر کسب و کارها را به طور همزمان می‌دهند. 

از این رو چنین دوره‌هایی در سطح دنیا تنها از سوی دانشگاه‌های با قدمت و اعتبار بسیار بالای جهانی در آموزش مدیریت و پس از سال‌ها تجربه برگزاری دوره‌های آکادمیک و حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف، برگزار می‌شود. 

در ادامه مروری خواهیم داشت بر دوره‌های دکترای آکادمیک مدیریت با ساختار ویژه مدیران اجرایی (Executive PhD) در بهترین دانشگاه‌های دنیا:

دوره بین‌المللی دکترای مدیریت دانشگاه لیسبون

دانشگاه لیسبون

دانشگاه لیسبون در کشور پرتغال در اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی پرتغال و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان با تاریخ تاسیس ۱۲۹۰ میلادی است. این دانشگاه یکی از ۲۰ دانشگاه برتر اتحادیه اروپا به شمار می‌آید و ۱۸ دانشکده و بیش از ۵۰ هزار دانشجو دارد. 

از فارغ‌التحصیلان برجسته دانشگاه لیسبون می‌توان به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ۳ رئیس جمهور و ۱۳ نخست‌وزیر پرتغال و نیز مقامات ارشد اتحادیه اروپا نظیر رئیس کمیسیون اروپا اشاره کرد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه لیسبون همچنین در بین مدیران ارشد ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار دارند. 

دوره بین‌المللی دکترای مدیریت دانشگاه لیسبون با ساختار ویژه مدیران اجرایی، تنها دوره‌ی آکادمیک در سطح جهان است که هر دو مدرک آکادمیک PhD و حرفه‌ای DBA را به فارغ‌التحصیلان خود اعطا می‌نماید. 

طول این دوره دکترا سه سال و شهریه کل دوره ۳۰ هزار یورو (معادل تقریبا ۳۵ هزار دلار) است. سال اول دوره شامل ۷ درس است که هر یک به فاصله‌های زمانی حدودا هر ۴۵ روز یک بار به مدت پنج روز متوالی برگزار می‌شود و سال‌های دوم و سوم به انجام پایان‌نامه اختصاص دارد. 

با وجود ساختار دوره که به دانشجویان امکان ادامه فعالیت‌ حرفه‌ای در کشورشان در طول تحصیل را می‌دهد، دانشجویان از ویزای تحصیلی و امکان اقامت خود و خانواده‌شان در کشور پرتغال در حوزه شنگن اتحادیه اروپا نیز برخوردار می‌شوند. 

لینک صفحه‌ی اختصاصی دوره در وبسایت دانشگاه لیسبون: http://bit.ly/phd-lisbon

دوره دکترای اجرایی مدیریت دانشگاه شهری لندن

دانشگاه-لندن

دانشگاه شهری لندن در سال ۱۸۹۴ میلادی تاسیس شده و ۵ دانشکده اصلی و بیش از ۲۰ هزار دانشجو دارد. دانشکده کسب و کار این دانشگاه یکی از ۲۰ دانشکده برتر کسب و کار در اروپا به شمار می‌آید. از فارغ‌التحصیلان برجسته دانشگاه شهری لندن می‌توان به ۴ نخست‌وزیر انگلستان و مدیران شرکت‌های معتبر دنیا نظیر مدیرعامل کمپانی کوکاکولا اشاره کرد. 

طول دوره دکترای اجرایی مدیریت دانشگاه شهری لندن چهار سال و شهریه کل دوره ۵۵ هزار پوند (معادل تقریبا ۸۵ هزار دلار) است. دانشجویان در طول چهار سال دوره در مجموع باید به مدت ۱۰ هفته به فاصله‌های زمانی حدودا هر ۹۰ روز یک بار در کلاس‌ها شرکت نمایند و در انتهای سال چهارم به دفاع از پایان‌نامه خود بپردازند. 

بر خلاف ۳ دوره‌ی دکترای دیگر مورد بررسی در این مقاله، دوره دکترای اجرایی مدیریت دانشگاه شهری لندن جزو دوره‌های پاره‌وقت این دانشگاه به حساب آمده و در مدرک دوره عنوان پاره‌وقت ذکر می‌شود. ویزای تحصیلی دانشجویان این دوره هم جزو ویزاهای تحصیلی پاره‌وقت به حساب آمده که با این ویزا دانشجویان خارجی اجازه کار در انگلستان و یا به همراه بردن خانواده‌شان را ندارند. 

لینک صفحه‌ی اختصاصی دوره در وبسایت دانشگاه شهری لندن: http://bit.ly/phd-cityu

دوره دکترای اجرایی مدیریت دانشگاه دنور 

دانشگاه دنور

دانشگاه دنور در کشور آمریکا قرار دارد و سابقه تاسیس آن به سال ۱۸۶۴ میلادی باز می‌گردد. این دانشگاه یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر آمریکا به شمار می‌آید و ۹ دانشکده بیش از ۱۲ هزار دانشجو دارد. 

از فارغ‌التحصیلان برجسته دانشگاه دنور می‌توان به ۶ وزیر دولت‌های مختلف کشور آمریکا و ۸ وزیر از کشورهای مختلف جهان اشاره کرد. دانشگاه دنور در دنیای کسب و کار نیز فارغ‌التحصیلان موفقی در رده‌های مدیریتی شرکت‌های معتبر آمریکا دارد. 

طول دوره دکترای اجرایی مدیریت دانشگاه دنور سه سال و شهریه کل دوره ۱۲۸ هزار دلار است. در دو سال اول دانشجویان باید در مجموع ۱۸ بار به فاصله‌های زمانی حدودا هر ماه یک بار باید به مدت ۲ روز در کلاس‌های دوره شرکت نمایند و سال سوم دوره به انجام پایان‌نامه اختصاص دارد. 

دانشجویان این دوره می‌توانند از ویزای تحصیلی آمریکا در طول تحصیل خود برخوردار شوند. 

لینک صفحه‌ی اختصاصی دوره در وبسایت دانشگاه دنور: http://bit.ly/phd-denver

سایر دوره‌های دکترای اجرایی مدیریت

با چستجو در دیگر مراکز علمی و دانشگاهی دنیا به دو مدرسه مدیریت و کسب و کار برگزار کننده‌ دوره‌های دکترای اجرایی مدیریت نیز بر میخوریم که به دلیل آنکه زیر نظر یک دانشگاه جامع برگزار نمی‌شوند، در این مقاله مورد بررسی تفصیلی قرار نگرفته‌اند. دوره اول توسط مدرسه مدیریت انتورپ در کشور بلژیک در چهار سال با شهریه‌کل ۶۳ هزار یورو (تقریبا معادل ۷۵ هزار دلار) برگزار می‌شود. دومین دوره هم توسط مدرسه کسب و کار ای‌اس‌سی‌پس فرانسه برگزار می‌شود که دوره‌ای ۴ ساله با شهریه کل ۶۸ هزار یورو (تقریبا معادل ۸۰ هزار دلار) است. 

جمع‌بندی و انتخاب بهترین دوره دکترای مدیریت با ساختار ویژه مدیران اجرایی در جهان

مروری بر دوره‌های دکترای مدیریت با ساختار ویژه مدیران اجرایی که در انتهای دوره مدرک آکادمیک PhD را به فارغ‌التحصیلان خود اعطا می‌نمایند، نشان می‌دهند که هر یک از این دوره‌ها دارای نقاط قوت خاص خود هستند. با در نظر گرفتن شاخص‌هایی نظیر قدمت و اعتبار دانشگاه، شهریه دوره، امکان ویزای تحصیلی و اقامت در طول تحصیل، می‌توان دوره بین‌المللی دکترای مدیریت دانشگاه لیسبون را در مجموع بهترین انتخاب برای مدیران اجرایی دانست.