روایتی از مهمان‌نوازی مردم یزد در زمان جنگ / با رقیه توکلی از فیلم "مهران" تا رقابت در جشنواره کودک و نوجوان

113

1399/7/28

09:50


کارگردان فیلم سینمایی "مهران" می‌گوید فیلم او در عین جدی بودن طنز خاصی دارد که فضای سرگرم‌کننده‌ای را برای نوجوانان ایجاد می‌کند.

روایتی از مهمان‌نوازی مردم یزد در زمان جنگ / با رقیه توکلی از فیلم "مهران" تا رقابت در جشنواره کودک و نوجوان

سرویس سینمایی هنرآنلاین: رقیه توکلی کارگردان با فیلم سینمایی "مهران" در بخش مسابقه سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور این فیلم در جشنواره کودک و نوجوان گفت: کرونا باعث شد جشنواره به آن شکلی که باید برگزار نشود، حضور در فضای جشنواره برای بچه‌ها جذاب بود و به‌نوعی جایزه حضورشان در فیلم بود تا بتوانند در آن حال و هوا قرار بگیرند و با مخاطب ارتباط مستقیم داشته باشند، که متأسفانه کرونا مانع از این اتفاق شد. اما خوشحالم که جشنواره برگزار می‌شود و کرونا موجب تعطیلی آن نشد، چرا که با برگزاری جشنواره نام فیلم شنیده می‌شود و می‌تواند رقابت کند و مورد داوری قرار گیرد.

این کارگردان در توضیح فیلم خود بیان کرد: "مهران"، داستان پسربچه‌ای است که میزبان یک خانواده جنگ‌زده از شهر مهران می‌شود. درواقع، فیلم روایتی است از مهمان‌نوازی مردم یزد در زمان جنگ، چرا که یزد در آن زمان به‌طور مستقیم درگیر جنگ نبود و معمولاً وقتی شهری اشغال می‌شد مردم جنگ‌زده به شهر یزد می‌آمدند که ایمن‌تر از شهرهای دیگر بود و حتی بسیاری از خانواده‌های جنگ‌زده در شهر یزد ماندگار شدند و دیگر به شهر خود بازنگشتند.

رقیه توکلی

توکلی در پاسخ به این سؤال که برای کودک و نوجوان امروز که جنگ و فضای دهه 60 را تجربه نکرده است، چطور این فضا را ترسیم کرده، اظهار کرد: درست است که کودک و نوجوان امروز آن فضا را ندیده است، اما ما می‌توانیم از طریق سینما آن حس و حال را به بچه‌های امروز نشان دهیم و غیرمستقیم روی آن کار کنیم. بچه‌های امروز بسیار متفاوت هستند و می‌توانند از طریق سینما مرام و مسلک نوجوانان دهه 60 را ببینند. تلاش کردم در "مهران" به نوجوانان بپردازم و مشتاقم که ببینم نوجوان امروز چه واکنشی نسبت به آن نشان می‌دهند. فیلم در عین جدی بودن طنز خاصی دارد که فضای سرگرم‌کننده‌ای را برای نوجوانان ایجاد می‌کند.

کارگردان "مادری" درباره اکران فیلم نیز عنوان کرد: فیلم متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و تصمیم برای اکران یا ادامه حضور در جشنواره‌ها با آن‌هاست و من همراهشان خواهم بود. خودم دوست دارم فیلم در جشنواره‌ها شرکت کند، از سوی دیگر با اکران فیلم نیز مخالف نیستم و دوست دارم که فیلم دیده شود چون وقتی فیلم اکران می‌شود شما به‌عنوان سازنده تازه احساس می‌کنید که فیلم ساخته شده و حرکتی انجام شده است. با اکران آنلاین فیلم به‌شدت موافق هستم چون مخاطب وسیع‌تری می‌تواند داشته باشد، بخصوص که فیلم من فاقد ستاره‌های سینمایی است و مشکل جذب مخاطب در گیشه را نخواهد داشت، بنابراین در اکران آنلاین می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

فیلم مهران

او در ادامه درباره بازسازی فضاهای بیرونی مربوط به دهه 60 در فیلم نیز گفت: من این فیلم را با عوامل بومی در یزد ساختم. در شهرستان عمدتاً عوامل حرفه‌ای سینما چندان حضور ندارند، به همین دلیل به‌عنوان کارگردان بیشتر درگیر چالش و حضور در مسائل مختلف فیلم مانند طراحی صحنه، لباس و تولید بودم که هم سختی‌های مختص به خود را داشت و هم این که لذت و اعتمادبه‌نفس برای من به همراه داشت. اما در شهر یزد فضاهایی هست که دست‌نخورده باقی مانده‌اند. درواقع یزد را می‌توان شهرک سینمایی دانست که می‌شود در آن از دهه‌های مختلف تاریخی فیلم ساخت. با وجود آنکه انتظار می‌رفت ارگان‌های مختلفی به ما کمک کنند اما این اتفاق رخ نداد. البته جا دارد از آقای سپنتا نیکنام تشکر کنم که خودجوش و شخصی ما در تولید این فیلم همراهی کردند.

توکلی در خاتمه درباره برگزاری جشنواره به شکل آنلاین نیز بیان کرد: به نظرم با توجه به شیوع کرونا بهترین تصمیم برگزاری جشنواره به شکل آنلاین است. دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی کم‌کم به سمت آنلاین شدن می‌رود و مخاطب گسترده‌تری خواهد داشت. سطح جشنواره را فیلم‌های آن تعیین می‌کند و با دیدن اسامی فیلم‌هایی چون"خورشید" مجید مجیدی و "مسیر معکوس" ابوالفضل جلیلی و سایر دوستان برای من که در اول راه فیلمسازی هستم و با آن‌ها در رقابت قرار می‌گیرم، جذاب است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو