۱۵ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شرایطی برگزار می‌شود که نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تاکنون آرای خود را به صورت حضوری یا پستی به صندوق‌های رای انداخته‌اند.

دونالد ترامپ از هفته گذشته تا کنون گردهمایی‌های پیاپی انتخاباتی برگزار کرده و قرار است تا مناظره سوم هم به این گردهمایی‌ها ادامه دهد. او روز یکشنبه در کالیفرنیا و سپس نوادا بود. در کالیفرنیا نشست خصوصی با اهداکنندگان مالی داشت و در نوادا هم با هواداران خود صحبت کرد.

با این حال، پاشنه آشیل دونالد ترامپ در این دوره از رقابت‌های ریاست جمهوری برخلاف سال ۲۰۱۶، ضعف عملکرد وی در مقابله با همه‌گیری کرونا است. مردم آمریکا فراموش نخواهند کرد که تاکنون بیش از ۲۲۳ هزار نفر در اثر این بیماری جان باخته‌اند و ابتلای بیش از ۸ میلیون و ۲۴۸ هزار نفر تایید شده است.

نظرسنجی‌های متعددی هم که انجام شده است نشان می‌دهد ترامپ رتبه ضعیفی در مدیریت این همه‌گیری داشته است و به نظر می‌رسد برای رای‌دهندگان آمریکایی، مهم‌تر از ایمیل‌های ادعایی هانتر بایدن فرزند جو بایدن نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری باشد.

نکته‌ای که درباره نظر سنجی‌ها باید توجه کرد این است که اگرچه کرونا و دیگر موضوعات همچون بیمه خدمات درمانی، بیکاری، سقوط اقتصادی، تبعیض نژادی و رفتار ترامپ در قبال رنگین‌پوستان و زنان راه انتخاب دوباره ترامپ را دشوار کرده است اما بر اساس پیش بینی برخی سایت‌های معتبر نظرسنجی همچون ۵۳۸، رئیس جمهوری فعلی آمریکا هنوز ۱۲ درصد فرصت پیروزی در الکترال کالج را دارد.

هرچند در صورت حفظ برتری فعلی بایدن در نظرسنجی‌ها، این شانس برای ترامپ کمتر خواهد شد اما به هرحال به نظر می‌رسد با توجه به رفتارهای پیش‌بینی نشده و حتی آنچه که تحت "سورپرایز اکتبر" ترامپ مطرح می‌شود، رقابت بین این دو نامزد ریاست جمهوری سخت‌تر هم بشود.

حتی اگر در نظر بگیریم که احتمال پیروزی ترامپ در این انتخابات پنج درصد باشد، باز هم این رقم را نباید اندک شمرد چرا که بر اساس مدل انتخابات‌های پیشین و میزان مشارکت مردمی که کمتر از ۵۰ درصد بوده است، ۳ صدم درصد جمعیت آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار هستند.

از این رو بار دیگر نگاهی به تازه‌ترین جمع‌بندی از نظرسنجی‌های انجام شده می‌تواند فضای انتخاباتی آمریکا را بیشتر ترسیم سازد. برای این کار تنها به ایالت‌های مهم رقابتی توجه می‌کنیم و از ایالت‌هایی که به طور سنتی آبی یا قرمز هستند، صرف نظر می‌کنیم:

آریزونا

در نظرسنجی‌های انجام شده از ۱۸ سپتامبر تا ۱۶ اکتبر بیانگر آن است که بایدن در این ایالت ۵۴ درصد و ترامپ ۴۴ درصد آرای مردمی را به خود اختصاص خواهند داد. در این نظر سنجی که در تارنمای ۵۳۸ منتشر شده است بایدن از حاشیه ۱۰ درصدی برای پیروزی برخوردار است.

نظرسنجی "یوگاو" هم عددی معادل سه درصد را برای پیشتازی بایدن در این ایالت ارائه کرده است. اما میانگین به دست آمده از نظرسنجی‌های این ایالت برتری ۸ تا ۱۰ درصد را برای بایدن پیش‌بینی کرده‌اند.

آریزونا ۱۱ رای الکترال دارد که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با ۴۸.۷ درصد بر هیلاری کلینتون با ۴۵.۱ درصد پیش افتاد.

فلوریدا

دیگر ایالت منطقه رقابت جدی انتخاباتی، فلوریدا است. این ایالت ۲۹ رای الکترال دارد و دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با ۴۹ درصد در مقابل ۴۷.۸ درصد کلینتون، در آن به پیروزی رسید.

بر اساس آنچه که در تارنمای ۵۳۸ درباره وضعیت نظرسنجی رقبای انتخاباتی برای این ایالت از ۲۰ سپتامبر تا ۱۷ اکتبر منتشر شده است، بایدن و ترامپ در شرایط ۴۹ درصد مساوی هستند و در برخی موارد هم بایدن با ۵۰ درصد در برابر ۴۸ درصد ترامپ برتری دارد.

وضعیت در این ایالت برای هر دو نامزد انتخاباتی بسیار بغرنج است و در صورت تداوم افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این ایالت، شاید آرای ترامپ روند نزولی بیابد.

جورجیا

جورجیا با داشتن ۱۶ رای الکترال کالج، دیگر ایالتی است که می‌تواند بر نتیجه انتخابات اثرگذار باشد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانست ۵۰.۸ درصد آرا را در برابر ۴۵.۶ درصد رقیب دموکرات، از آن خود سازد.

با این حال نظرسنجی‌هایی که برای این ایالت از ۲۰ سپتامبر تا ۱۷ اکتبر انجام شده است، گویای آن است که بایدن بین ۵۰ تا ۵۲ درصد و ترامپ هم بین ۴۶ تا ۴۹ درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهند.

به این ترتیب، بایدن از یک تا ۶ درصد در حاشیه برتری قرار دارد که یک رقابت بسیار سخت را در این ایالت نشان می‌دهد.

میشیگان

۱۶ رای الکترال میشیگان هم از جمله آرایی است که می‌تواند در برتری دادن به یک رقیب انتخاباتی اثرگذار باشد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ تنها با ۲ دهم درصد توانست این آرا را به سبد خود سرازیر سازد و با ۴۷.۵ در برابر ۴۷.۳ درصد در این ایالت به پیروزی برسد.

اما نظرسنجی‌های اخیر از ۱۹ سپتامبر تا ۱۷ اکتبر در تارنمای ۵۳۸ ثبت شده است نشان می‌دهد وضعیت نامزد دموکرات در این دوره بهتر است و تا کنون بایدن با ۹ امتیاز (۵۳ درصد در برابر ۴۴ درصد) بر ترامپ برتری دارد.

کارولینای شمالی

این ایالت که ۱۵ رای الکترال دارد در چهار سال پیش، ترامپ را با ۴۹.۸ درصد در برابر ۴۶.۲ درصد کلینتون، صدر نشین این ایالت ساخت.

در این دوره شرایط نظرسنجی اینگونه است که بایدن ۶ تا ۸ درصد از ترامپ جلوتر است و از ۶ هزار و ۱۰۰ واجد شرایط رای‌گیری مصاحبه شونده در این نظرسنجی‌ها، ۵۲ تا ۵۳ درصد آرا را نسبت به ۴۵ تا ۴۶ درصد آرای رقیب، به خود اختصاص داده است.

دوره این نظرسنجی از ۲۰ سپتامبر تا ۱۷ اکتبر اعلام شده است.

پنسیلوانیا

پنسیلوانیا در این دوره بیش از دیگر ایالت‌ها سرنوشت ساز شده است و برای همین هم قرار است باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در روز چهارشنبه و یک روز پیش از مناظره بایدن- ترامپ در گردهمایی حضوری معاون اول خود در فیلادلفیای پنسیلوانیا شرکت کند.

این ایالت ۲۰ رای الکترال دارد و ترامپ در سال ۲۰۱۶ با ۴۸.۲ درصد بر هیلاری کلینتون با ۴۷.۵ درصد برنده شد و توانست این آرا را به دست آورد.

در این هفته، ترامپ هم به پنسیلوانیا و آریزونا می‌رود تا اجازه ندهد شرایط آرای وی بیش از گذشته به خطر افتد.

مطابق نظرسنجی‌های ۱۹ سپتامبر تا ۱۷ اکتبر که از بین ۸ هزار و ۳۶۰ نفر انجام شده است، بایدن با درصد ثابت ۵۳ از ترامپ با درصد ۴۶-۴۵ برتری دارد.

به این ترتیب، بایدن در این ایالت بین ۷ تا ۸ درصد از ترامپ، پیشی دارد و می‌تواند در صورت حفظ شرایط فعلی، ۲۰ الکترال این ایالت را در این دوره به نام خود ثبت کند.

ویسکانسین

ایالت ویسکانسین ۱۰ رای الکترال دارد که در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ با کسب ۴۷.۲ درصد آرا در مقابل ۴۶.۵ درصد آرای کلینتون در این ایالت به پیروزی رسید.

در آخرین نظرسنجی‌های انجام شده از بین ۴ هزار و ۵۷۱ نفر از واجدان شرایط رای‌دادن، بایدن بین ۵۱ تا ۵۵ درصد این نظرسنجی به بایدن تمایل داشتند و ۴۳ تا ۴۶ درصد هم خواهان رای دادن به ترامپ بوده‌اند.

بر این اساس، بایدن از ۵ تا ۱۲ درصد در نظرسنجی‌های این ایالت نسبت به ترامپ سبقت گرفته است.

با توجه به این آمار و ارقام و نظر به اینکه در شروع رای‌گیری‌های پیش از موعد و همچنین آرای پستی در انتخابات امسال که با توجه به همه‌گیری کرونا بیش از گذشته شده است، احتمال افزایش مشارکت وجود دارد.

همچنین در صورتی که جوانان به شرکت در این انتخابات ترغیب شوند، صحنه جدیدی از رقابت‌ها شکل خواهد گرفت و تناسب آرا و نظرسنجی‌ها دستخوش تغییر خواهد شد.

هرچند برای همه این نظرسنجی‌ها هم باید حاشیه ۲ تا ۳ درصد اشتباه را در نظر داشت و با کسر آنها، شرایط را سنجید.