خواص ماسک لیمو و عسل برای پوست صورت چیست؟

خواص ماسک لیمو و عسل برای پوست صورت چیست؟


منبع: مینویسم

122

1399/7/28

11:41


خواص ماسک لیمو و عسل برای پوست صورت چیست؟

آیا استفاده از لیمو و عسل روی صورت مفید است؟

شما می توانید از مواد طبیعی همچون ماسک لیمو و عسل برای حفظ زیبایی و طراوت پوست صورت خود استفاده کنید. عسل و لیمو هر دو ماده طبیعی پرطرفدار هستند که در محصولات زیبایی و بهداشتی و تهیه ماسک های خانگی مختلفی یافت می شود. اما آیا استفاده از لیمو و عسل برای صورت شما بی خطر است؟ و فواید ماسک لیمو و عسل برای صورت چیست؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا پاسخ این پرسش را بیابید.

مراحل پاکسازی کامل پوست در منزل که شما را از آرایشگاه بی نیاز می کند

مزایای استفاده از عسل روی پوست صورت

در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان به مدت هزاران سال است که از عسل برای حفظ زیبایی و سلامت پوست خود استفاده می کنند. طبق تحقیقات انجام شده در مورد عسل، این ماده طبیعی دارای فواید بسیار زیادی است که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

  • ضد باکتری : یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که عسل می تواند تعدادی از انواع مختلف باکتری ها را از بین ببرد. از آنجا که باکتری های موجود در پوست شما می توانند باعث ایجاد جوش شوند، استفاده از عسل بر روی صورت شما می تواند به کاهش این جوش ها کمک کند.
  • آنتی اکسیدان و ضد التهاب: یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که عسل حاوی ترکیبات فلاونوئید و پلی فنول است که به آن کمک می کند تا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند. هنگام استفاده از آن بر روی پوست، نشان داده شده است که عسل باعث کاهش فعالیت ترکیبات التهابی می شود. این ممکن است به کاهش قرمزی و تحریک پذیری پوست کمک کند و به همین دلیل است که به هنگام سوختگی پوست می گویند که سریع عسل بمالید.
  • لایه برداری: عسل حاوی آنزیم های طبیعی است که ممکن است به از بین بردن سلول های مرده روی پوست کمک کند به همین دلیل است که عسل به عنوان بهترین لایه بردار پوست شناخته شده است.

عسل های مناسب برای پوست

از جمله عسل های مفید برای پوست می توان به عسل خام و عسل مانوکا اشاره نمود.

  • عسل خام : عسلی است که فرآوری یا پاستوریزه نشده است. این ماده از مواد مغذی و مواد معدنی بالاتری نسبت به عسل فرآوری شده برخوردار است اما ممکن است که خوردن آن چندان بی خطر نباشد.
  • عسل مانوکا : که از بوته مانوکا گرفته شده است که در نیوزیلند رشد می کند.  این نوع عسل به دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی زیادی است که ممکن است به درمان آکنه کمک کند.

عوارض استفاده از عسل برای پوست صورت

اگرچه معمولاً عسل برای استفاده در صورت شما بی خطر است، اما ممکن است برخی از افراد به آن یا اجزای آن حساسیت نشان دهند. اگر حساسیت شناخته شده ای به گرده گیاهان داشته باشید ، ممکن است به عسل هم واکنش آلرژیک نشان دهید.

آزمایش حساسیت عسل برای پوست

اگر از حساسیت خود به عسل اطمینان ندارید می توانید برای اطمینان مقداری از عسل را روی پوست دست خود بمالید و اگر پس ۲۴ ساعت واکنش حساسیتی (قرمزی ، تحریک ، تورم یا خارش) احساس نکردید می توان گفت که شما به عسل حساسیت ندارید.

با توجه به چسبندگی آن، عسل می تواند دشوارتر از سایر مواد از پوست شما جدا شود. برای جدا کردن عسل پس از ۲۴ ساعت، پوست خود را به آرامی با آب ولرم بشویید تا زمانی تمام اثرات آن پاک شود.

خواص لیمو و عسل برای صورت

خواص لیمو و عسل برای صورت

فواید استفاده از لیموترش روی پوست صورت

قبل از اینکه فواید استفاده از لیمو روی پوست را برشماریم، مهم است که بدانید که لیمو حاوی اسیدهای میوه ای طبیعی است که می تواند پوست شما را لکه دار ، تحریک و بسوزاند.

به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان مراقبت از پوست نسبت به استفاده از لیمو روی صورت احتیاط دارند و برخی معتقدند که عوارض جانبی آن بیشتر از فوایدش است. در بخش بعدی بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی بحث خواهیم کرد.

خواص و فواید آب لیمو برای پوست صورت

بر اساس تحقیقات ، آب لیمو دارای خواص زیر است:

  • آنتی اکسیدان : آب لیمو به طور طبیعی حاوی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان که ممکن است به کاهش آسیب های پوستی و پیری زودرس کمک کند.
  • خصوصیات قابض:  لیمو به دلیل داشتن pH کم ، می تواند باعث کاهش چربی پوست و کاهش التهاب شود.
  • ضد قارچ : یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد کرد که آب لیمو ممکن است دارای خاصیت ضد قارچی باشد ، از جمله می توان به توانایی از بین بردن گونه های قارچ کاندیدا بر روی پوست اشاره کرد.
  • روشن کننده پوست:  لیمو حاوی اسیدهایی است که بطور طبیعی توانایی روشن تر کردن پوست از جمله لکه های پیری و جای زخم آکنه را دارند.

۱۰ کار بسیار مهم برای داشتن پوست صاف و سفید؛ بدون لک و بدون جوش

آیا استفاده از لیمو برای صورت عوارض دارد؟

لیمو از pH بسیار پایینی برخوردار است و همین امر باعث اسیدی شدن آن می شود. استفاده از آن روی پوست شما می تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

  • سوزش پوست:  این شایع ترین عارضه استفاده از لیمو بر روی صورت است. از آنجا که بسیار اسیدی است ، لیمو ممکن است باعث خشکی ، قرمزی و سوزش شود. اگر پوست حساسی دارید این عوارض جانبی شدیدتر است.
  • حساسیت به نور خورشید:  این بیماری به عنوان فیتوفوتودرماتیت شناخته شده است، هنگامی که میوه های مرکبات روی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد. این می تواند باعث تورم ، قرمزی و لکه های تاول مانند بر روی پوست شما شود.
  • پیسی: همچنین به عنوان برص شناخته می شود، این حالت پوستی می تواند باعث ایجاد لکه های سفید بزرگی روی پوست شود.  استفاده از لیمو روی پوست ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • آفتاب سوختگی: استفاده از لیمو روی پوست شما می تواند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد.

اگر پوست حساسی دارید ، متخصصان مراقبت از پوست توصیه می کنند که از لیمو روی پوست خود به خصوص در صورت استفاده نکنید. برخی از ترکیبات طبیعی که ممکن است گزینه ای مطمئن تر نسبت به لیمو برای پوست شما باشد عبارتند از: خیار، ماست، چای سبز، آلوئه ورا .

اگر مطمئن نیستید که پوست شما نسبت به اسیدیته لیمو چگونه واکنش نشان خواهد داد ، ممکن است بخواهید قبل از استفاده ، آزمایشی روی پوست خود انجام دهید. برای انجام آزمایش ، همان مراحل ذکر شده در بالا برای عسل را انجام دهید.

چه زمانی می توان از ماسک عسل و لیمو استفاده کرد؟

در صورت رعایت نکات زیر استفاده از عسل و لیمو میتواند بی خطر باشد:

  • شما آزمایش از هر دو ماده را انجام داده اید و حساسیت به هیچ یک از انها نشان نداده‌اید.
  • زیر نور افتاب نروید.
  • فقط مقدار کمی آب لیمو استفاده کنید.

چه زمانی می توان از ماسک عسل و لیمو استفاده کرد؟

چه زمانی می توان از ماسک عسل و لیمو استفاده کرد؟

دستور تهیه ماسک عسل و لیمو برای صورت

اگر پوست چرب دارید، ترکیبات موجود در این ماسک صورت ممکن است به جذب روغن اضافی کمک کنند. شما با تریکیب ½ قاشق غذاخوری عسل ، ۱ قاشق چایخوری اب لیمو و سفیده یک تخم مرغ می توانید یک ماسک صورت طبیعی داشته باشید.

طرز تهیه و نحوه استفاده از ماسک لیمو و عسل برای پوست صورت

  • مواد را با هم ترکیب کنید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بجوشانید، زمانی که مواد شروع به کف کردن کنند یعنی به خوبی با هم مخلوط شدند.
  • با انگشتان یا یک قلموی کوچک ماسک را روی صورت خود به غیر از اطراف چشم بگذارید.
  • سعی کنید آن را به صورت لایه‌ای ضخیم روی پوست بگذارید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰تا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود.
  • پوست خود را با آب گرم یا با استفاده از یک حوله مرطوب و نرم پاک کنید.

آموزش ساخت لایه بردار در خانه با مواد طبیعی و مفید برای پوست و با کمترین هزینه

طرز تهیه ماسک لیمو و عسل برای از بین بردن آکنه پوست

  • مخلوط ۱ قاشق چای خوری آب لیمو ، ۱ قاشق غذا خوری عسل، و ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین.
  • برای  ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید

طرز تهیه ماسک لیمو و عسل برای بر طرف کردن اختلال افزایش رنگ‌دانه

  • ۱ قاشق چای خوری آب لیمو
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۱ قاشق غذاخوری ماست ساده
  • ۱/۴ قاشق چای خوری پودر زردچوبه

تمامی مواد فوق را با هم مخلوط کنید و به مدت ۱۰تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود بمالید.

طرز تهیه ماسک لیمو و عسل برای کاهش التهاب و قرمزی پوست

  • دو قاشق غذاخوری عسل
  • آب یک برش لیمو
  • یک قاشق چای خوری دارچین

مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید.

کلام آخر

عسل و لیمو هر دو ترکیب طبیعی هستند که خواص درمانی زیادی دارند. از بین این دو ، عسل به طور معمول نسبت به لیمو برای استفاده ایمن تر است. عسل ملایم و مغذی‌ تر است و احتمال واکنش کمتری دارد.

لیمو بسیار اسیدی است و می تواند باعث تحریکات پوستی ، خشکی و  آفتاب سوختگی شود، به خصوص اگر پوست حساسی دارید. نکته اصلی استفاده ایمن از لیمو فقط استفاده از مقادیر کمی روی پوست شماست. همچنین قبل از استفاده از لیمو یا عسل بر روی صورت خود، حتماً یک آزمایش را روی قسمت کوچکی از پوست خود انجام دهید.  اگر پوست شما قرم ، متورم یا دارای خارش شد، از آنها استفاده نکنید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو