Ratched

پرستار میلدرد ریچد، یکی از ماندگارترین شخصیت های آنتاگونیست تاریخ سینماست. این شخصیت در فیلم « پرواز بر فراز آشیانه فاخته » حضور داشت و لوئیس فلچر به حدی این نقش را به خوبی ایفا کرده بود که جایزه اسکار نصیبش شد. از ارزش های « پرواز بر فراز آشیانه فاخته » بارها گفته شده و بازگویی این افتخارات به این دلیل است که سریال « Ratched » درباره شخصیت میلدرد ریچد است. در این سریال ما با گذشته این پرستار و نحوه تبدیل شدنش به یک انسان ظالم آشنا می شویم. اگر در فیلم « پرواز بر فراز آشیانه » فاخته ما با خشونت رفتاری و کلامی ریچد مواجه می شدیم، اینجا در سریال « Ratched » خشونت واقعی و عریان نقش برجسته ای دارد که قرار است توجیهی برای رفتارهای سادیستی ریچد باشد.

داستان « Ratched » در سال 1948 آغاز می شود و با یک شوک همراه است. در مقدمه سریال قتلی فجیع رخ می دهد تا تماشاگر سریال بداند که قرار است در ادامه ماجرا سریال چه حال و هوایی داشته باشد. پس از قتل کشیش ها در ابتدای سریال توسط فردی به نام ادموند، این فرد به یک مرکز روان پزشکی فرستاده می شود تا در آنجا مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه سریال با ورود میلدرد ریچد به بیمارستان که تجربه های ارزشمندی از پرستاری در دوران جنگ دارد، اوضاع تغییر می کند و...

ریچد ( Ratched )

همانطور که اشاره کردم، مقدمه سریال خشونت بار است و این پیامی آشکار برای مخاطبین محسوب می شود. خالق سریال « Ratched » رایان مورفی است. کارگردانی که در یک دهه گذشته با ساخت سریال محبوب « American Horror Stories » میلیون ها طرفدار را در هر فصل با ماجراهای ترسناک و خشونت بار سرگرم می کرد. اما نوار « داستان های ترسناک آمریکایی » امسال گسسته شد و در عوض، مورفی و تیم سازنده آن سریال، به سراغ « Ratched » رفتند تا این بار سبک و سیاق روایت داستانش را در قالب شخصیت میلدرد ریچد به مخاطبین عرضه کند. مقدمه سریال به خوبی مخاطب را متوجه این موضوع می کند که « Ratched »قرار است خشونتی در حد « داستان های ترسناک آمریکایی » داشته باشد.

رویه سریال « Ratched » بیشتر بر تعریف علم روانشناسی و بررسی ذهن شخصیت هایش دنبال می شود. علاوه بر ریچد که شخصیت اصلی سریال محسوب می شود، دیگر کارکنان مرکز روان پزشکی نیز هرکدام به روش های مختلف دچار اختلالات ذهنی هستند که باعث شکل گیری داستان های فرعی متنوعی می شود. شاید تاکید بسیار زیاد سریال بر بررسی روانشناختی شخصیت ها بتواند تماشاگران را به دو دسته تقسیم کند. بسیاری از مخاطبین سریال چندان علاقه ای به شنیدن بحث های روانشناختی ندارند و بیشتر علاقه مند به تماشای قصه ای روان و خشونت بار به سبک رایان مورفی در سریال های دیگرش هستند که مورفی هم تا جای ممکن سعی کرده به این نیازها پاسخ دهد اما به نظر می رسد « Ratched » نتواند رضایت طرفداران قدیمی و سنتی مورفی را کسب نماید.

ریچد ( Ratched )

آنچه که بیان شد در جهت برجسته کردن ضعف سریال نیست بلکه می توان نقطه قوت بسیاری در سریال یافت که آن را در مقایسه با دیگر ساخته های خالق آن، اثری منسجم تر می نماید. سکانس های « Ratched » اغلب با رنگ بندی های خاص همراه است که مفاهیم مختلفی را در اپیزودهای مختلف تداعی می کند. گاهی لباس های رنگی و گرم ریچد سعی در تلطیف فضا دارد و گاهی نیز رنگ آبی و سبز می تواند سردی موقعیت را به تصویر بکشد. فیلمبرداری عالی سریال را هم نباید از یاد ببریم که نقش بسزایی در گسترش زیبایی های بصری داشته است.

مخاطب سریال « Ratched » احتمالا گاهی در دنبال کردن قصه دچار تردید خواهد شد. برخی از روایت های قصه ناکارآمد هستند و به کُند بودن روند گسترش قصه می انجامد. اما روی هم رفته می توان گفت که رایان مورفی و تیم سازندگان موفق به پرورش شخصیت میلدرد ریچد در فصل نخست این سریال شده اند. میلدرد در نسخه سینمایی شخصیتی پیچیده با رفتارهای خاص بود و مورفی به خوبی به این نکته آگاه بوده است. به همین دلیل است که شخصیت پردازی میلدرد ریچد در سریال به آرامی شکل می گیرد و اگر مخاطب کمی حوصله به خرج دهد می تواند از روند سریال رضایت کامل را کسب نماید.

ریچد ( Ratched )

به نظر می رسد رایان مورفی باید بخش بزرگی از موفقیت « Ratched » را مدیون بازی سارا پلسون باشد. بازیگری که همکار همیشگی او در سالهای گذشته بوده و در اینجا هم شخصیت اصلی قصه است. اگر « پرواز بر فراز آشیانه فاخته » را دیده باشید، به خوبی می دانید که چشم لوئیز فلچر تاثیر بسزایی در بازی او داشت و یکی از عوامل ماندگاری این نقش، نگاه نافذ و در عین حال ترسناک این بازیگر بود. در سریال « Ratched » نیز سارا پلسون نگاه های سرد و نافذ فلچر را حفظ کرده که باعث می شود مخاطب نسبت به آنچه که در درون او می گذرد کنجکاو شود.

« Ratched » سریال موفقی است و مخصوصاً برای طرفدارن رایان مورفی و سبک و سیاق سریال سازی اش می تواند جذاب باشد. خشونت عیان در سریال جدید مورفی نیز برجسته است، هرچند که او سعی کرده با تصاویر رنگی از میزان تاثیرگذاری این خشونت ها بکاهد. « Ratched » مخصوصاً برای علاقه مندان به علم روان شناسی و شخصیت های سادیستی یک گزینه ایده آل برای تماشا خواهد بود.

 

منتقد : رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید