هفته هشتم بارداری چگونه است؟

منبع: نی نی بان

92

1399/7/28

12:23


با رفتن به سمت اواخر سه ماهه اول، ممکن است متوجه شوید که لباس ‌هایتان تنگ ‌تر شده ‌اند. در این مرحله، افزایش وزن در صورت وجود، کمتر از چند کیلوگرم است اما رحم به آرامی در حال بزرگ شدن است تا کودکی که به سرعت در حال رشد است را در خود جای دهد. ممکن است در ناحیه سینه‌ها نیز احساس پر بودن و حساس شدن کنید، و شاید آنها کمی مور مور شوند.
طبق گزارش دفتر بهداشت زنان در ایالات متحده، حجم خون در دوران بارداری به‌صورت فوق‌العاده افزایش می‌یابد. بنابراین فراتر از آنچه به ظاهر می‌بینید، تمام سیستم‌های بدن شما در حال کار کردن روی دور تند هستند. با تطبیق بدن با نیازهای جدید خود، تغییرات و ناراحتی‌هایی حتی در این مرحله اولیه در حال رخ دادن هستند.
کوچولوی شما ممکن است اندازه نصف اینچ یا 11 – 14 میلی‌متر طول داشته باشد. او دارد خیلی سریع رشد می‌کند، درست است؟
در حال حاضر کودک شما به نوزادی که از بیمارستان به خانه خواهید آورد، شباهت بیشتری پیدا خواهد کرد. بدن او دارای بازوها و پاهای ریز، انگشتان دست و پا، استخوان‌ها و عضلات است. ویژگی‌های منحصر به فرد صورت او همراه با تمام عملکردهای داخلی و اندام‌های او همچنان در حال رشد است. گرچه هنوز نمی‌توانید آن را احساس کنید، کوچولوی شما دائما در حال حرکت نیز هست.

تکامل دوقلوها در هفته هشتم بارداری
تا انتهای هفته هشتم بارداری بچه‌های شما حدود یک سانتی‌متر طول خواهند داشت. ضمن آنکه بیشتر شبیه نوزادان واقعی می‌شوند. بازوهایشان قد می‌کشد، گوش‌های آنها در حال شکل‌گیری است و حتی لب و بینی فوقانی آنها جوانه زده است.
در هشت هفته بارداری ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:
سینه‌های دردناک یا حساس
خستگی
تهوع صبحگاهی
افزایش وزن کم
حالت تهوع در طول روز
سوزش سردل
تکرر ادرار
مشکل در خوابیدن
خستگی احتمالاً در این هفته ادامه خواهد داشت. اگر قبلاً تهوع صبحگاهی‌تان شروع نشده باشد، افزایش سطح هورمون‌ها که به زودی (در هفته 10) به اوج خود می‌رسد می‌تواند تاحدی تهوع صبحگاهی ایجاد کند. تهوع صبحگاهی، بد نامگذاری شده است. این حالت می‌تواند در هر زمان از روز رخ دهد. کمی کراکر را به صورت ذره ذره بخورید تا تهوعتان بهتر شود. این حالت معمولاً طی 3 تا 4 هفته خودبخود برطرف می‌شود. همه این تجربیات طبیعی هستند.
خوردن وعده‌های غذایی مکرر و کوچک می‌تواند به تنظیم قند خون و رفع حالت تهوع کمک کند. خوردن زنجبیل و نعناع فلفلی در میان‌وعده یا مصرف پروتئین بیشتر نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.
طیف گسترده‌ای از علائم از خانمی به خانم دیگر و از بارداری تا بارداری دیگر وجود دارد. اگر شدت یافت یا باعث ناراحتی غیرمعمول در شما شد، با پزشک خود تماس بگیرید تا اطمینان‌خاطر حاصل کرده یا پیشنهادی از وی دریافت کنید.

مراجعات لازم در هفته هشتم بارداری
کارهایی که در این هفته برای داشتن بارداری سالم باید انجام دهید
اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، وقت آن است که اولین معاینه قبل از زایمان خود را انجام دهید. قرار ملاقاتی با یک پزشک متخصص زنان یا ماما تعیین کنید.
در قرار ملاقات، احتمالاً نمونه ادراری برای تأیید بارداری، سابقه پزشکی و نمونه خون برای بررسی سطح هورمون‌ها ارائه خواهید داد و گفتگویی در مورد افکار و نگرانی‌های خود خواهید داشت. حتی ممکن است سونوگرافی زودهنگام انجام دهید تا رشد و ضربان قلب کودک شما اندازه گیری شده و تاریخ تولد او مشخص شود.
آوردن لیستی از سوالات به این قرار ملاقات مفید است. سوال درست یا اشتباهی برای پرسیدن وجود ندارد. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:
آیا داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می کنم هنوز مناسب هستند؟
چه نوع تمریناتی در دوران بارداری بی‌خطر هستند؟
آیا فعالیت یا غذایی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنم؟
آیا بارداری من پرخطر محسوب می‌شود؟
چه آزمایشاتی را باید در طول بارداری خود انجام دهم؟
اگر احساس کنم مشکلی پیش آمده است چه کاری باید انجام دهم؟
ورزش در دوران بارداری روش دیگری است که می‌توانید با آن در این مرحله از بدن و کودک خود مراقبت کنید. اگر قبل از بارداری ورزش می‌کردید، ادامه بسیاری از فعالیت‌های معمولتان با اجازه پزشک ایمن است. پیاده‌روی به صورت خاص اثربخش است چرا که فعالیتی با شدت پایین برای کل بدن است که واقعاً می‌توانید همه‌جا و به صورت رایگان انجام دهید.

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟
بروز ناگهانی برخی علائم همیشه به این معنی نیست که در بارداری شما مشکلی وجود دارد. در حقیقت سینه درد و حالت تهوع می تواند پیش بیاید و رفع شود. ولی بهتر است که اگر احساس متفاوتی داشته یا دلیل دیگری برای نگرانی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. نشانه‌های سقط می‌تواند از لکه‌بینی یا خونریزی واژن گرفته تا گرفتگی یا بیرون آمدن بافت از واژن باشد.
همچنین ممکن است هیچ نشانه‌ای از سقط جنین وجود نداشته باشد. برخی از زوجین در اولین ویزیت با سونوگرافی متوجه می‌شوند که فرزندشان مرده است. محققان تخمین می‌زنند که تا 20 درصد از بارداری‌های شناخته شده منجر به سقط می‌شود. این وضعیت می‌تواند کاملا ویران‌کننده باشد اما اگر این بدشانسی را تجربه کرده‌اید، تنها نیستید.
خبر خوب اینکه هنگامی که کودک شما به هفته هشتم بارداری می‌رسد، خطر سقط جنین شما به حدود 1.5 درصد کاهش می‌یابد.

32 هفته باقی مانده است
این مطلب، تقریباً خلاصه‌ای از هفته هشتم بارداری بود. اکنون وقت آن است که مجله‌ای درباره بارداری بخوانید. چند عکس بگیرید و چند خط یادداشت کنید تا این زمان خاص در زندگی خود را یادتان باشد. شاید الان اینطور احساس نشود اما 32 هفته آینده با سرعت زیادی سپری خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو