پرورش و نگهداری از  گل رز آبشار طلایی

پرورش و نگهداری از  گل رز آبشار طلایی


منبع: آرگا

133

1399/7/28

14:07


توجه داشته باشید که گل رز آبشار طلایی از دسته گیاهان یکساله و محبوب می باشد که اغلب در محیط های باز مورد کشت قرار می گیرد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با روش های کاشت و پرورش این گیاه زیبا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

پرورش و نگهداری از  گل رز آبشار طلایی

بهتر است بدانید که گیاه رز آبشار طلایی در واقع یکی از بهترین انواع گل ها برای فضای باغچه محسوب می شود که البته می توانید آن را درون گلدان نیز پرورش دهید ولی انتظار نداشته باشید که زیبایی که درون باغچه دارد درون گلدان نیز داشته باشد.

آشنایی با گل رز آبشار طلایی

به طور کلی گل رز آبشار طلایی درختچه ای همیشه سبز و چند ساله با گل هایی زرد و سفید می باشد که اغلب در اوایل فصل بهار غرق در گل می شود و می تواند تا ارتفاع بیش از ۶ متر نیز رشد کند. این گیاه برای خلاف سایر گیاهان خانواده رز بدون تیغ و خار است و هر چند که ممکن است برخی از اقسام آن دارای تیغ هایی تا ۵ میلی متر در شاخه های تنومند باشد. برگ های گل رز اغلب به طول ۴ الی ۶ سانتی متر با سه تا پنج برگچه به طول ۲ الی ۵ سانتی متر هستند. گل های آن نیز از جثه بسیار کوچکی برخوردار هستند و اغلب ۱.۵ تا ۲.۵ سانتی متر قطر دارند و عموما سفید یا زرد کمرنگ هستند. این گیاه قادر است تا ۳ متر به خوبی رشد کند و همچنین پر از ساقه های ترکه است که آن را برای ایجاد حریم و حایل های گیاهی و کاشت ترکیبی با سایر گیاهان مناسب بوده است. توجه داشته باشید که اگر تمامی ساقه های باریک و قدیمی رز آبشار طلایی قطع شوند گیاهی پرعمر خواهید داشت و این گیاه اگرچه رشد کندی دارد و حدود ۵ سال زمان می برد تا به بلوغ برسد اما گل های آن از سال اول پدیدار می شوند و دارای رنگ زرد روشنی هستند.

چگونگی کاشت گل رز آبشار طلایی

دستورالعمل کاشت و تکثیر رز آبشار طلایی:

توجه داته باشید که معمولا گل رز آبشار طلایی را از طریق کاشت بذر، جداسازی پاجوش و کاشت قلمه ها پرورش می دهند و معمولا زمان تهیه قلمه پس از اتمام فصل گلدهی گیاه می باشد که اغلب قلمه های نیمه چوبی از آن تهیه می شود. می توانید از ساقه هایی که حدود ۴ میلی متر ضخامت دارند نیز قلمه تهیه کنید. برش را نیز باید از زیر فاصله حدود ۶ میلی متر یک دسته برگ بزنید تا قلمه را از گیاه مادری به راحتی جدا کنید و بدین ترتیب طول قلمه به دست آمده ۱۲ الی ۱۵ سانتی متر خواهد بود. بهتر است برگ های پایینی قلمه را جدا نمایید تا کاشتن قلمه ها آسان تر باشد و همچنین در قسمت بالایی نیز قلمه می تواند حدود ۳ الی ۵ برگچه داشته باشد. به طور کلی می توانید پوست دو سانتی متر از قسمت انتهایی قلمه را با چاقو خراش دهید زیرا انجام این کار به ریشه زایی بهتر و سریع تر گیاه کمک خواهد کرد و البته توجه کنید که باید تنها پوست خراشیده شود و به چوب زیرین آسیبی وارد نگردد.

دستورالعمل تکثیر گل رز آبشاری

به طور کلی تنها کافی است انتهاب قلمه ها را در داخل پو.در های ریشه زایی فرو برده آغشته نمایید و سپس فلمه ها را بکارید. برای کاشت این قلمه می توان از مخلوط خاک های مختلف از جمله خاک برگ همراه با شن یا کوکوپیت همراه با پرلیت استفاده نمایید. توجه داشته باشید که باید حداقل یک سوم قلمه ها درون محیط کشت قرار بگیرند. پس از کاشت بهتر است روی بستر را با پلاستیک شفافی کامل بپوشانید تا موجب حفظ رطوبت محیط گردد. همچنین اگر بر روی پلاستیک یک یا دو عدد منافذ ریز وجود داشته باشد علاوه بر حفظ رطوبت به تهویه هوا و جلوگیری از شیوه برخی بیماری های قارچی نیز کمک خواهد شد.

بستر گیاه گل رز آبشاری طلایی را باید در فضایی روشن اما به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. روند ریشه زایی گیاه حدود ۴ هفته طول خواهد کشید. پس از گذشت این مدت می توانید پلاستیک را از روی بستر کشت بردارید. این گیاه معمولا تولید بذر ندارد زیرا به دلیل تبدیل شدن اگر اندام های تولید مثلی آن مانند پرچم ها به گلبرگ اصلا توانایی تولید مثل را نخواهد داشت.

روش های پرورش گیاه رز آبشاری

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه رز آبشار طلایی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل رز آبشار طلایی پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که در سال ابتدایی کاشت باید به صورت منظم گیاهتان را آبیاری نمایید تا ریشه ها قوی شوند البته که این به معنای خیس بودن دائمی بستر نیست زیرا در این صورت ریشه خفه می شود و روند رشد کاهش پیدا خواهد کرد. به طور کلی باید هر زمان که سطح خاک خشک شد آبیاری را آغاز کنید و به این نکته توجه داشته باشبد که گیاهان بالغ نیاز به آبیاری کمتری دارند و در صورت خشک شدن خاک و گرم بودن بیش از حد هوا نیاز به آبیاری پیدا می کنند.

نحوه آبیاری گیاه رز آبشاری

نور:

این گیاه برای رشد نیاز به محیطی روشن با چند ساعت نور مستقیم دارد و در غیر اینصورت روند گلدهی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد یا متوقف خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر در منطقه ای گرمسیر زندگی می کنید بهتر است گل رز آبشاری را در محیطی بکارید که صبح تا ظهر از آفتاب برخوردار باشد و در ظهر های بسیار داغ در سایه قرار بگیرد.

دما:

بهتر است بدانید که این گیاه زیبا دما را تا منفی ۱۲ درجه سانتی گراد تحمل خواهد کرد اما در صورت سرمای بسیار زیاد برگ هایش را از دست می دهد و با فرارسیدن فصل بهار مجدد برگ ها رویش پیدا می کنند. همچنین گرمای محیط را تا ۳۵ درجه سانتی گراد قادر است تحمل کند و اگر محیط بیش تر از این گرم شود لازم است روند آبیاری را افزایش دهید زیرا با پوسیدگی ریشه مواجه خواهید شد.

خاک و کوددهی:

به طور کلی این گیاه نسبت به خاک بستر چندان سختگیر نیست اما وجود کود پوسیده دامی یا خاک برگ در بستر به زهکشی خاک کمک زیادی خواهد کرد و از پوسیدگی گیاه جلوگیری می کند. بهتر است بدانید که گل رز آبشار طلایی در طول روند رشد خود نیاز به کوددهی ندارد و همین که خاک و نور مناسب داشته باشد گلدهی به درستی صورت خواهد گرفت.

شرایط لازم برای پرورش گیاه رز

هرس کردن:

این گیاه معمولا نیازی به هرس ندارد اما برای کنترل ارتفاع و همچنین تراکم شاخسار آن می توان پس از پایان فصل گلدهی تا حدودی شاخه های آن را کوتاه یا حذف نمود. توجه کنید که در هر سال هرس بیش از ۳۰ درصد از شاخسار این گیاه را حذف و از آن جدا نسازید زیرا گل های آن بر روی ساقه های قدیمی تولید می شوند بنابراین اگر در هرس شدید اصرار کنید میزان گلدهی در سال بعد کاهش پیدا خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو