به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در توییتی با اشاره به کنترل نیروهای این کشور بر ۱۳ روستای جدید در منطقه قره‌باغ، نوشت: روستاهای آزادشده از توابع شهر جبرئیل هستند.

وی گفت که نیروهای مسلح ارمنستان آتش بس انسانی توافق شده را نقض کردند و با آتش سنگین توپخانه مناطق مسکونی آذربایجان را هدف گرفتند. این حملات کشته و زخمی‌هایی داشت و ارتش آذربایجان با اقدام تلافی جویانه چندین منطقه را آزاد کرد.

این دو کشور در پی مذاکرات‌شان در مسکو به آتش‌بس انسانی رسیدند که از ۱۰ اکتبر جاری با هدف تبادل اسرا و اجساد قربانیان در قره‌باغ آغاز شد.

دادستانی کل جمهوری آذربایجان روز شنبه از افزایش تعداد قربانیان حملات توپخانه‌ای ارمنستان به مناطق مسکونی این کشور از ۲۷ سپتامبر گذشته به ۶۰ کشته و ۲۷۰ زخمی خبر داد.

ارتش جمهوری آذربایجان ۲۷ سپتامبر عملیاتی را در قره‌باغ در پاسخ به حمله ارمنستان به مناطق شهری آغاز کرد که طی آن توانست دو شهر جبرئیل و فضولی، شهرک هدروت و ده‌ها روستا را آزاد کند.

همچنین میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه رئیس جمهور این کشور به منطقه خاورمیانه و آفریقا امروز در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد: مسکو در رایزنی‌های خود با آنکارا به صورت مداوم موضوع مشارکت مزدورانی از سوریه و لیبی در مناقشه قره باغ را مطرح می‌کند.

بوگدانف تاکید کرد: روسیه در رایزنی‌های خود با ترکیه تمامی مسایل را بررسی می‌کند.

کرملین پیشتر نسبت به خطرات انتقال افراد مسلح از کشورهای خاورمیانه به منطقه درگیری در قره‌باغ هشدار داده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز ابراز امیدواری کرده بود ترکیه به عنوان عضوی از گروه مینسک در توقف تنش در قره‌باغ به شکل سازنده‌ای نقش‌آفرینی کند.

ارمنستان پیشتر ترکیه را به اعزام مزدورانی از منطقه خاورمیانه برای جنگ در کنار نیروهای جمهوری آذربایجان در قره‌باغ متهم کرده بود اما باکو ضمن رد این اتهام تاکید کرد، به اندازه کافی نیروی نظامی برای ورود به جنگ در اختیار دارد.

برخی گزارش‌های رسانه‌ای از زمان آغاز درگیری‌ها در اقلیم قره‌باغ در اواخر ماه گذشته میلادی حاکی از انتقال مزدورانی از سوریه و لیبی به این منطقه برای شرکت در درگیری‌ها هستند.