محدودیت‌های بی‌فایده برای مقابله با کرونا

31

1399/7/28

17:58


محدودیت‌های بی‌فایده برای مقابله با کرونا

سلامت نیوز:از یک هفته قبل بود که دوباره برخی محدودیت‌های صنفی در تهران اجرایی شد. حتی در تعطیلات اخیر محدودیت‌هایی برای رفت‌و‌آمد در پنج استان در نظر گرفته شد، هر چند راه شمال کشور همچنان باز بود و باعث شد بسیاری از مردم متعجب از تصمیم‌گیری دولتمردان باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما سوال اینجاست که محدودیت‌های کرونایی در تهران و حتی اعلام اینکه برای افرادی که به محدودیت‌ها توجه نمی‌کنند جریمه در نظر گرفته شده است تا چه حد تاثیر‌گذار است؟ به گفته خیلی از مردم این محدودیت‌ها هیچ تاثیری ندارد و حتی ضمانت اجرایی هم ندارد. مشاغلی که تاکید به تعطیلی آن‌ها شده است هنوز فعالیت می‌کنند.

مردم در تجمعات شرکت می‌کنند، حتی عکس‌هایی که یک خبرگزاری چند روز پیش از تجمع مردم در بوستان‌های شهر منتشر کرد نشان می‌دهد مردم کمترین اهمیتی به محدودیت‌ها نمی‌دهند. حالا اما محسن هاشمی‌رفسنجانی از تعطیلی دو هفته‌ای در تهران صحبت کرده است.

محدودیت کرونایی، این ترکیب را از ابتدای شیوع کرونا بارها از مسوولان شنیده‌ایم. آن اوایل مردم هم همراهی می‌کردند و به این محدودیت‌ها پایبند بودند. اما از اردیبهشت‌ماه وقتی همه چیز به حالت عادی بازگشت مردم هم فراموش کردند کرونا جدی است . مسوولان هم در این مدت تنها به انتشار آمار روزانه مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا و مبتلایان این بیماری بسنده کردند و هیچ اقدام دیگری از طرف آن‌ها دیده نشد. البته دورکاری کردن کارمندان و اعمال طرح ترافیک را شاید بتوان به‌عنوان کوچکترین قدم‌های دولت برای مبارزه با کرونا به حساب آورد. اما لغو هر دو آن هم در اوج مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا از بی‌تدبیری‌های دولت بود.

حالا اما چند هفته‌ای است دولت به محدودیت‌های کرونایی روی آورده است. محدودیت‌هایی که معلوم نیست بر اجرای آن‌ها نظارت می‌شود یا نه؟ روز گذشته آقای انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران گفت: «تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز یکشنبه ۲۷‌‌اردیبهشت‌ماه تا پایان هفته جاری در استان تهران به قوت خود باقی است.»

او درباره برگزاری کلاس‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر آموزشگاه‌ها، بر آموزش‌های غیرحضوری و بهره‌گیری از فضای مجازی تأکید کرد و گفت: همچنان استفاده از ماسک در منازل برای شهروندان در استان تهران ضروری و الزامی است.

استاندار تهران ادامه داد: برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، فعالیت کافه، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ‌وحش و شهر‌بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تأکید قرار گرفته است.»این در حالی است که با مشاهده میدانی خبرنگار «صبح‌نو» متوجه شدیم برخی از باشگاه‌ها، چایخانه‌ها و حتی کافه‌ها در تمام مدت به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


تهران دو هفته تعطیل شود

انگار خود مسوولان هم متوجه شده‌اند که تا به حال یک سری اقدامات بی‌فایده انجام داده‌اند. روز گذشته رییس شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد عملکرد دست‌اندرکاران ستاد ملی کرونا برای مقابله موفق نبوده است و نیازمند تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران هستیم و در غیر این صورت از پس موج سوم بر نمی‌آیم.

آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران پیش از شروع علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه هنوز در صدر اخبار دنیا حرکت طوفانی کروناست، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه در بسیاری از کشورها صحبت از شروع موج دوم کرونا به میان آمده است اما در کشور ما به نظر می‌رسد وارد موج سوم شده‌ایم و متأسفانه وضع خوب نیست. وی با اشاره به اینکه روزانه تعداد فوتی‌های در اثر ابتلای به کرونا به نزدیک ۳۰۰‌نفر رسیده و تعداد مبتلایان روزانه نیز به پنج هزار نفر افزایش یافته است، گفت:در تهران آمار فوتی‌های در اثر کرونا به ۱۵۰‌مورد رسیده که با این شرایط نیازمند اقدامات ویژه‌تری هستیم.رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا در فصل پاییز ایمنی سالمندان و کودکان و حتی میان‌سالان را به خطر می‌اندازد افزود: باتوجه به شرایط سخت معیشتی، مردم از تغذیه مناسب برخوردار نیستند و استرس دارند و این دو شرایط را برای کاهش ابتلاء سخت کرده است.

هاشمی افزود: در آبان‌ماه همیشه طرح ترافیک تقویت می‌شد و فشار بیشتری می‌آوردیم تا خودروها از خانه خارج نشود، به نظرم الان هم باید انجام شود از طرفی اگر فعالیت‌ها با افزایش محدودیت‌های کرونایی بخوابد، حضور مردم در حمل‌و‌نقل عمومی کاهش می‌یابد.


مردم وحشت کرده‌اند

آمار مرگ‌و‌میر کرونا هر روز وحشت را به جامعه تزریق می‌کند. دولت باید فکری به حال این شرایط بکند تا قبل از آنکه تا پایان پاییز آمار مبتلایان به کرونا بیشتر از این نشود. به نظر می‌رسد مهم‌ترین کاری که دولت در این روزها باید انجام دهد نظارت بر محدودیت‌هایی است که اعمال می‌کند و همه چیز در حد چند حرف و سخنرانی و مصاحبه نباشد.


محسن هاشمی: روزانه تعداد فوتی‌های در اثر ابتلای به کرونا به نزدیک ۳۰۰‌نفر رسیده و تعداد مبتلایان روزانه نیز به پنج هزار نفر افزایش یافته است. در تهران آمار فوتی‌های در اثر کرونا به ۱۵۰‌مورد رسیده که با این شرایط نیازمند اقدامات ویژه‌تری هستیم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو