آیا باید بارداری را در پاندمی کرونا به تاخیر انداخت؟

41

1399/7/28

18:30


دکتر زهرا طیبی عضو هیات علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در پاسخ به اینکه آیا باید بارداری را در پاندمی کووید 19 به تاخیر انداخت، گفت: در خلال بحران ها و اورژانس های سلامت عمومی پیشین، همواره این چالش مطرح بوده که آیا موسسات و سازمان های سلامت می توانند به دلیل خطرات احتمالی منتج از بحران برای مادر و نوزاد، به تاخیر انداختن یا پیشگیری از بارداری رو توصیه یا الزام کنند؟ و همیشه بحث های متناقض بسیاری در این خصوص وجود داشته است.

آیا باید بارداری را در پاندمی کرونا به تاخیر انداخت؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا طیبی عضو هیات علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در پاسخ به اینکه آیا باید بارداری را در پاندمی کووید 19 به تاخیر انداخت، گفت: در خلال بحران ها و اورژانس های سلامت عمومی پیشین، همواره این چالش مطرح بوده که آیا موسسات و سازمان های سلامت می توانند به دلیل خطرات احتمالی منتج از بحران برای مادر و نوزاد، به تاخیر انداختن یا پیشگیری از بارداری رو توصیه یا الزام کنند؟ و همیشه بحث های متناقض بسیاری در این خصوص وجود داشته است.

وی افزود : بروز پاندمی کرونا مجددا این موضوع را به یک چالش اخلاقی تبدیل کرده است و با توجه به اینکه داده های محدودی در ارتباط با آثار کرونا بروی بارداری وجود دارد اما یافته های یک مطالعه اخیر نشان می دهد که زنان باردار 1.5 برابر بیشتر ممکن است در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند و 1.7 برابر بیشتر ممکن است نیاز به تهویه مکانیکی داشته باشند در مقایسه خانم هایی که در سنین باروری هستند اما باردار نیستند با این حال نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان که میزان مرگ در مادران باردار بیشتر است. اطلاعات درباره نقایص مادرزادی مرتبط با کرونا هم بسیار محدود است با این حال داده ها نشان میدهد که تولد نوزاد زودرس و انتقال به بخش ویژه نوزادان در میان نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کووید-19، شایع است.

دکتر طیبی توصیه  کرد : برای باردار شدن یا نشدن در قالب مشاوره غیر هدایت کننده انجام شود به این ترتیب که متخصص مربوطه اطلاعات کامل در ارتباط با خطرات احتمالی و اقدامات موجود برای کاهش خطر را به مددجو ارائه کنند و وی را برای اخذ تصمیم آگاهانه حمایت کند. این شیوه رویکرد احترام آمیز به حق انتخاب افراد برای باروری است و نمی توان آنها را با سیاست اجباری از بارداری منع کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو