دهباشی: شاه اگر شُل نمی‌کرد، پهلوی‌ نمی‌پاشید

منبع: برترین ها

69

1399/7/28

19:13


حسین دهباشی، مستندساز در رشته توئیتی به بیان دلایل فروپاشی حکومت های پهلوی و شوروی سابق پرداخت.

برترین ها: حسین دهباشی، مستندساز در رشته توئیتی به بیان دلایل فروپاشی حکومت های پهلوی و شوروی سابق پرداخت.

او در این باره نوشت: 

برخلاف آنچه شایع است،‌ حکومت‌ها با ظلم باقی می‌مانند و با مشتِ آهنین جان می‌گیرند. اهمیتی ندارد که شهروندان چقدر اعتقاد عقلی یا قلبی داشته باشند کافی است که التزام عملی بیابند. "الحق لمن غلب" و "النصر بالرعب" اساس مملکت‌داری بوده و "اقتدارِ امنیتی" اصل است نه "مشروعیتِ سیاسی"

در تمام تاریخ بشریت حکومتی نبوده که "توان و "اراده" سرکوب را داشته و نپاید. هرکه افتاده یا سرباز و ساز و برگ کم آورده یا لحظه‌ای تردید کرده. صدام یا قذافی حتی در اوج قحطی غذا و دارو، در غایتِ قدرت بودند و اگر با قوی‌تر از خود سرشاخ نمی‌شدند، هنوز سیدالرئیس و الی‌الابد بودند. 

کشتار ۱۷شهریور ‐گرچه مشروعیت سیاسی را کاهش داد‐ امّا ابدا شاه را تضعیف نکرد و آنچه او را برانداخت، تعویضِ اویسیِ جلّاد با ازهاریِ دل‌رحم بود و اعلام آشتی در "صدای انقلاب شما را شنیدم" یا رودربایستی با کارتر بی‌تجربه. و این عبرتی است که انقلابیونِ سابق و حاکمانِ لاحِق فرا گرفتند

شهدالله که بسیاری حتی در بدنه‌ی دولت به برجام بدبین بودند امّا جیک نزدند! چرا؟ چون می‌خواستند "مقام" بمانند! آن‌وقت تو چه انتظاری داری از انتظاماتی که اگر کارگر بی‌کار را با ساچمه نزند خودش هم ‐در این واویلای فقر‐ بی‌کار می‌شود و چون به او رحم کند، به خانواده خودش بی‌رحمی کرده؟

‏شوروی سابق را رقابت تسلیحاتی و اقتصاد بیمار از هم درید؟ واقعا! نه اخوی، گلاسنوست و پروستریکا و گورباچف و تعطیلی تبعیدگاه‌های سیبری و مهار کا‌گ‌ب و خانه‌نشینی پیرمردهای پولیت‌بورو و انحلال پیمان نظامی ورشو، دخل‌شان را آورد. وگرنه کدام جوانی جرات داشت از دیوار برلین بالا برود؟! 

‏ادامه دارد! 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو