استخوان های چند درصد از زنان بر اثر پوکی استخوان می شکند؟

33

1399/7/28

19:32


پزشک متخصص ارتوپد مرکز تخصصی ۱۷ شهریور برازجان گفت: شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان ۴ برابر مردان است.

استخوان های چند درصد از زنان بر اثر پوکی استخوان می شکند؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عادل هژبریان افزود: پوکی استخوان یا استئوپروز بیماری است که در اثر تخریب بافت استخوان و کاهش توده استخوانی به وجود می‌آید و به عنوان یکی از شایع‌ترین علل شکستگی استخوان در سنین بالا مطرح است که اشخاص زیادی به خصوص خانم‌ها از آن رنج می‌برند.

وی تصریح کرد: هنگامی‌که پوکی استخوان رخ می‌دهد فضای بین این تیغه‌ها بزرگ‌تر شده و استخوان توخالی می‌شود و بدین ترتیب استخوان‌ها نازک و شکننده شده، با کوچک‌ترین ضربه و یا حتی خودبه‌خود می‌شکنند.

از هر ۳ زن و ۵ مرد بالای پنجاه سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند

دکتر هژبریان با اشاره به اینکه از هر ۳ زن و ۵ مرد بالای پنجاه سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را در جهان تجربه می‌کند بیان کرد: پوکی استخوان «بیماری خاموش» نیز نامیده می‌شود، زیرا در مراحل اولیه، علامتی ندارد و همین امر تشخیص را با مشکل مواجه می‌کند، به همین دلیل افراد زمانی متوجه این مشکل می‌شوند که دچار عوارض می‌شوند.

وی همچنین گفت: اگر با کمترین ضربه به استخوان‌ها، به ویژه در نواحی کمر، لگن و مچ دست، دچار شکستگی می‌شوید به پوکی استخوان شک کنید.

پزشک متخصص ارتوپد مرکز تخصصی ۱۷ شهریور برازجان تصریح کرد: با افزایش سن، احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می‌شود و شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان بوده و شکستگی ناشی از آن نیز در زنان تقریباً ۴ برابر مردان است.

دکتر هژبریان تأکید کرد: زنانی که قبل از سن ۴۵ سالگی یائسه می‌شوند یا کسانی که تخمدان‌هایشان با جراحی برداشته می‌شود بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند و همچنین استخوان‌بندی ظریف و کوچک، داشتن قدکوتاه و یا لاغر بودن، فرد را مستعد پوکی استخوان می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: خبر خوب اینکه پوکی استخوان با اقداماتی ساده قابل‌کنترل و پیشگیری است و با کنترل وزن خود در محدوده طبیعی، تحرک و فعالیت بدنی، عدم مصرف دخانیات، مصرف کافی مواد غذایی دارای کلسیم و مصرف منظم ویتامین دی می‌توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد.

دکتر عادل هژبریان در خصوص پیشگیری از پوکی استخوان گفت: داشتن یک رژیم غذایی متعادل از ابتدای دوران کودکی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در تشکیل توده استخوانی داشته باشد، اگر ذخیره کلسیم در بدن کافی نباشد و در دوران بارداری و شیردهی زنان به‌اندازه کافی از شیر و لبنیات استفاده ننمایند در آینده احتمال ابتلا به پوکی استخوان زیاد است.

دکتر هژبریان توصیه کرد: اگر قادر به انجام انواع ورزش‌ها نیستید، حداقل سه بار در هفته به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، چون که پیاده‌روی بهترین جایگزین برای انواع ورزش‌ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو