«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه با استقبال از سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به کشورش گفت: پاریس تمایل فروان به تقویت پیوند و روابط با بغداد در زمینه های مختلف دارد.

نخست وزیر عراق نیز به نوبه خود بر تمایل کشورش برای استحکام روابط دوستی بین دو کشور و تحکیم راههای همکاری مشترک در راستای  تقویت منافع دوجانبه تاکید کرد و از تلاش های فرانسه برای ارایه ابتکار عملی جهت حمایت از دولت عراق به منظور اجرای برخی از مفاد برنامه اصلاحات خود تقدیر کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، دوطرف در دیدار امروز خود در کاخ الیزه روابط دوجانبه و راههای تقویت آن و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین درباره راههای تقویت همکاری مشترک بین فرانسه و عراق بویژه در زمینه های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و نیز مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر شد.

الکاظمی پیشتر با «جان کاستکس» نخست‌وزیر فرانسه دیدار کرد و گفت  که دولت متبوعش به دنبال برقراری روابطی مستحکم با کشورهای جهان براساس منافع مشترک و بازگردان عراق به جایگاه بین‌المللی‌اش است.

مسئولان عراق و فرانسه سپس سه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های حمل و نقل، کشاورزی و آموزش به امضا رساندند.

«مصطفی غالب مخیف» رییس  بانک مرکزی عراق نیز که در این سفر الکاظمی و هیات بلندپایه دولتی این کشور را همراهی می‌کند، روز دوشنبه با همتای فرانسوی خود دیدار کرد.

براساس بیانیه بانک مرکزی عراق، مخیف در جریان این دیدار "بر اهمیت تقویت همکاری بانکی بین عراق و فرانسه و توسعه آن" تاکید کرد.

رییس  بانک مرکزی فرانسه نیز به نوبه خود بر "آمادگی کامل کشورش برای توسعه روابط بانکی و همکاری بین دو کشور در زمینه های نظارتی و مبارزه با پولشویی و مبارزه با حمایت مالی از تروریسم" تاکید کرد.