نقش لوکیشن و شهر ساحلی شمالی در «درباره الی»

132

1399/7/29

00:18


توجه به لوکیشن‌هایی که با فضای قصه هم خوانی و تناسب داشته باشند، در سال‌های اخیر بیشتر شده و این می‌تواند اتفاقاتی جالب توجه را برای سینمای ایران در پی داشته باشد.

نقش لوکیشن و شهر ساحلی شمالی در «درباره الی»

یک ساعت پیش
توجه به لوکیشن‌هایی که با فضای قصه هم خوانی و تناسب داشته باشند، در سال‌های اخیر بیشتر شده و این می‌تواند اتفاقاتی جالب توجه را برای سینمای ایران در پی داشته باشد.

نقش لوکیشن و شهر ساحلی شمالی در «درباره الی»

به گزارش سلام سینما در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی در سینمای ایران ساخته شده که محوریت‌شان یک سفر جمعی، خانوادگی یا دوستانه، خصوصا به مناطق شالی کشور بوده‌اند. این سری فیلم‌ها پای شهرهای شمالی و لوکیشن‌های جدیدی را به سینمای ایران در این سال‌ها باز کرده است.  جالب اینجاست که بعضی از این لوکیشن‌ها در فیلم‌های مختلف هم تکرار شده‌اند و خانه‌ها یا ویلاهای مشترکی را در فیلم‌های مختلف دیده‌ایم.

احتمالا بسیاری از این ویلاها سال‌ها بعد با فیلم‌هایی که در آن‌ها فیلمبرداری شده‌اند، شناخته شوند. مانند رستواران هسفر در جاده چالوس که همان رستورانی است که در فیلم «همسفر» با بازی بهروز وثوقی و گوگوش، به تصویر کشیده شده و امروز همه مسافران بیشتر از غدا و یا کیفیتش به‌واسطه اینکه «همان رستوران در فیلم همسفر» است، آن‌را می‌شناسند.

«درباره الی» یکی از مهم‌ترین فیلم‌ها و اولین نمونه‌های این‌چنینی بود که یک جمع دوستانه را راهی سفر به شمال کشور می‌کرد و حضور آنان در یک ویلای ساحلی به دلیل کمبود جا و ازدیاد مسافران، داستان‌های متفاوتی را در ادامه پیش می‌آورد.

یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت و گیرایی «درباره الی» در همین انتخاب درست لوکیشن است. لوکیشنی که با آن ظاهر بزرگ اما فرتوتش و ارتباط میان بخش‌های مختلفش به هم، پرده از روابط این جمع دوستانه برمی‌دارد. مثلا صحنه‌ای را به‌یاد بیاورید که شیشه آشپزخانه شکسته و ترانه علیدوستی و شهاب حسینی از پشت پنجره، اولین چکش‌های آشنایی‌شان را می‌زنند.

بعد از موفقیت چشمگیر «درباره الی» فیلم‌های زیادی با موضوع مشابه ساخته شدند، فیلم‌هایی هم تولید شدند که هرچند موضوعشان مشترک نبود اما تم سفر را خصوصا به مناطق شمالی با آن آب و هوای معرکه و گاها دلگیرش، از «درباره الی» به عاریه گرفتند.

مثلا فیلم «لتیان» از دیگر فیلم‌هاییست که اکثرش در یک ویلا و دورهمی دوستانه می‌گذرد و باز معماری فضا تاثیر مستقیمی در روند دراماتیک فیلم دارد. به شکل کلی توجه به لوکیشن‌هایی که با فضای قصه هم خوانی و تناسب داشته باشند، در سال‌های اخیر بیشتر شده و این می‌تواند اتفاقاتی جالب توجه را برای سینمای ایران در پی داشته باشد.


اسپانسر یادداشت: mihmansho.com

تاکنون برخی از تهیه کنندگان سینمایی برای انتخاب لوکیشن های زیبای فیلم برداری در ویلاهای لوکس (با کمک یکی از استارتاپ های گردشگری) از خدمات این سایت مانند اجاره ویلا، اجاره ویلا در رامسر، اجاره ویلا در ماسال برای رزرو لوکیشن های خود استفاده نموده اند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو