مضرات و خواص موسیر خشک و تازه برای سلامتی چیست؟

منبع: مینویسم

87

1399/7/29

09:54


خواص و مضرات موسیر خشک و تازه برای سلامتی چیست؟

در این مقاله می توانید با مضرات و خواص موسیر خشک و تازه برای سلامتی چیست؟ آشنا شوید. موسیر یا سیر کوهی یک صیفی دورگه است که در ظاهر شبیه به پیاز و از نظر طعم به سیر شباهت دارد و دارای طبع خشک و گرم است. برگ‌های موسیر تازه و دراز است و گل‌های بنفش مایل به قرمز دارد. موسیر را در ایران میتوان در مناطقی از جمله کنگاور، آشتیان، کوهرنگ، سپیدان، بروجرد، خمین، یاسوج، نهاوند، خوانسار، هرسین و اراک یافت. زمان برداشت موسیر تازه را می توان از ابتدای خرداد تا انتهای تیر ماه یافت نمود.

پس از پایان فصل برداشت موسیر هم این گیاه پر خاصیت را میتوان بصورت ورقه های خشک شده و یا پودر از عطاری ها تهیه کرد. بخش خوراکی این گیاه پیاز آن می باشد که از آن در ترشی‌ها، ماست و انواع غذاها استفاده می شود. بهتر است که بدانید خواص موسیر تازه نسبت به موسیر خشک بیشتر می باشد.

با خواص باور نکردی سیر برای سلامتی آشنا شوید

خواص موسیر خشک و تازه برای سلامتی

از جمله خواص مصرف موسیر خشک و تازه می توان به تاثیر موسیر برای لاغری و کاهش وزن ، تقویت استخوان ها، بر درمان سرماخوردگی، تقویت قوای جنسی، حفظ شادابی پوست و مو و … اشاره نمود. که در ادامه به شرح کامل انها می پردازیم. نصف یک استکان موسیر دارای ۵۶ کالری، ۵ گرم فیبر، ۱۲ گرم کربوهیدرات، ۶ گرم قند می باشد.

  • فواید موسیر برای استخوان ها : موسیر سرشار از ویتامین C و A و همچنین از منابع منیزیم و فسفر است که برای اسکلت بدن بسیار مفید است.
  • موسیر و کاهش وزن : موسیر به دلیل کاهش ذخیره ی چربی در بدن سبب لاغری و کاهش وزن می شود.
  • موسیر برای سرماخوردگی : موسیر منبع غنی ترکیبات گوگردی می باشد از این رو ضد باکتری بوده و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، تب و برونشیت عمل می کند. از گل موسیر به
  • عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی برای درمان حساسیت میتوان استفاده کرد.

با خواص موسیر خشک و تازه برای سلامتی آشنا شوید

  • موسیر و فواید آن بر قند خون : موسیر تولید انسولین در بدن را افزایش داده و به همین سبب موجب کاهش قند خون در افراد دیابتی میشود، همچنین از آن برای تنظیم قند خون هم میتوان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: خواص شاهدانه برای کاهش قند خون

  • خواص مو سیر و پوست و مو : با وجود گوگرد در موسیر فولیکول مو تقویت شده و به درمان ریزش مو و جلوگیری از شوره سر کمک می کند افرادی که به طعم و مزه موسر علاقه دارند، موهایشان دیرتر سفید می شود همچنین موسیر  باعث شفافیت و جوان سازی پوست صورت می گردد.
  • فواید موسیر برای گوارش : موسیر با تحریک آنزیم های گوارشی سبب بهبود هضم غذا، درمان زخم معده و سلامت گوارش می شود. مقدار فیبر موجود در موسیر باعث بهبود حرکات روده شده و در درمان یبوست مفید می باشد. میتوانید از مطالب مرتبط همچون ۵ گیاه مفید برای درمان یبوست بازدید نمایید.
    همانطور که در ابتدا اشاره شد، موسیر سرشار از گوگرد است و همین باعث می شود که از ابتلا به سرطان گوارشی پیشگیری شود.
  • خواص موسیر و تقویت قوای جنسی : از دیگر خواص موسیر می توان به تقویت قوای جنسی اشاره نمود. موسیر موجب افزایش تولید اسپرم و تقویت نیروی جنسی در افراد سرد مزاج است.

از دیگر خواص موسیر خشک و تازه میتوان به کاهش سر درد های میگرنی ، خاصیت ضد سرطانی ، تنظیم فشار خون، تاثیر مثبت بر دستگاه عصبی مرکزی ، کاهش التهاب کبد و طحال ، پیشگیری از بیماری آلزایمر، تسکین درد مفاصل و نقرس و… اشاره کرد.

عوارض و مضرات مصرف موسیر تازه و خشک

با مطالعه مطلب فوق با خواص موسیر تازه و خشک آشنا شدید، هر مواد طبیعی با وجود داشتن خواص و فواید در صورت مصرف بیش از حد عوارضی را نیز به همراه دارد، از عوارض مصرف موسیر نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مضرات مصرف موسیر : موسیر به علت طبع گرمی که دارد ممکن است باعث افزایش حرارت بدن و عطش شود که در نهایت به سر درد منجر می شود و همچنین استفاده بیش از اندازه آن برای افراد گرم مزاج مضر بوده و مشکلاتی را به مراه خواهد داشت.

 نحوه استفاده از موسیر خشک

موسیر را میتوان به صورت ادویه و به حالت پودری در غداهای مختلف استفاده کرد و یا نوع ورقه شده آن را با ماست و نعناع یا پونه کوهی مخلوط و میل کرد.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو