موزه فرش ایران؛ موزه ای با 150 قطعه فرش دستباف

منبع: همگردی

99

1399/7/29

10:01


موزه فرش ایران یکی از معروف ترین موزه های تهران بوده که فرشهای دستباف و نفیسی را در خود جای داده که قدمت بعضی از آنها به قرن نهم هجری می رسد. 150 قطعه فرش دستباف و زیبایی که در این موزه نگهداری می شوند، توسط هنرمندان مختلف طراحی و اجرا شده اند. موزه دائمی فرش در طبقه اول پلان موزه فرش تهران قرار دارد و طبقه دوم مربوط به نمایشگاه می شود. این موزه دیدنی و زیبا در نزدیکی پارک لاله قرار گرفته است. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید موزه فرش کجاست و از قیمت بلیط موزه فرش تهران آگاهی یابید.

موزه فرش تهران

تاریخچه

موزه فرش ایران درست یک سال قبل از انقلاب اسلامی ایران، در بیست و دوم بهمن سال 1356 و توسط فرح پهلوی ساخته و افتتاح شد. بنای این موزه توسط عبدالعزیز فرمانفرماییان طراحی شده و ظاهر بیرونی موزه به یک دار قالی شبیه است. وجود درختان و سرسبزی پارک لاله هم به زیبایی آن اضافه می کنند. در این موزه دیدنی به غیر از فرش دستباف و نفیس، گلیم و قالی هم نگهداری می شود و در کنار هر کدام از قطعه های فرش دستباف و گلیم و قالی، نام هنرمند و اطلاعات کاملتری در موردش قرار دارد.

معیار فرشهای موزه

معیارهایی برای قرار گرفتن فرش در این موزه دیدنی و زیبا در نظر گرفته شده اند که باعث شده تا فقط 150 قطعه فرش در آن نگهداری شوند؛ معیارهایی مانند مرغوبیت، قدمت، طرح، نقش، بافت و رنگ آمیزی فرش و همچنین منطقه ای که در آن بافته شده است. قدیمی ترین فرش این مجموعه، مربوط به قرن نهم هجری قمری بوده و در کنار آن، فرشهای دوره معاصر دیده می شوند.

معیار فرشهای موزه

کتابخانه موزه

برای کسانی که به تحقیق در مورد فرش دستباف علاقه دارند، یک کتابخانه مجهز در کنار موزه فرش واقع هست. در این کتابخانه 3500 کتاب به زبانهای مختلف از جمله فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی برای استفاده پژوهشگران قرار داده شده اند. برای خرید کتابهای این موزه، یک کتابفروشی در کنار موزه بوده که بسیار دیدنی هست.

کتابخانه موزه

اطلاعات تکمیلی

آدرس: تقاطع خیابانهای فاطمی و کارگر شمالی

تلفن: 02188977903

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18 (فقط در ایام سوگواری ها و روزهای دوشنبه تعطیل هست)

قیمت بلیط: برای ایرانی ها 50000 ریال و برای غیر ایرانی ها 500000 ریال

در ادامه بخوانیددر تهران آخر هفته کجاها برویم؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو