بستن دائم منافذ پوست + درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

بستن دائم منافذ پوست + درمان قطعی منافذ باز پوست صورت


منبع: زیبامون

387

1399/7/29

11:26


در این بخش از زیبامون، چند تا از بهترین و موثرترین روشها برای درمان قطعی منافذ باز پوست صورت رو گردآوری کردیم. با ما همراه باشید و با این روشهای درمانی موثر آشنا بشید.

بستن دائم منافذ پوست + درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

پوست انسان بزرگترین اندام بدن هست که شامل میلیون‌ها منفذ هست. اگرچه ممکنه برخی از این منافذ پوست با چشم دیده نشن اما در همه جای بدن وجود دارند. جالبه بدونید همه این منافذ پوست باز بوده و امکان نفس کشیدن رو برای پوست فراهم می‌کنند!

هر کدام از منافذ پوستی، حاوی فولیکول مو و غدد چربی نیز هستند و روغنی به نام سبوم رو بر روی سطح پوست ترشح می‌کنند. این غدد چربی بیشتر بر روی منافذ صورت، پشت بدن، سینه و کشاله ران وجود دارند و به همین دلیل ممکنه اندازه منافذ صورت به ویژه در قسمتهایی مثل بینی، پیشانی و گونه‌ها بزرگتر از سایر بخشها باشه و به راحتی قابل مشاهده باشند. 

فرقی نمیکنه دارای چه نوع پوستی هستید، چه پوست طبیعی داشته باشید و چه پوست خشک یا چرب، ممکنه منافذ پوستی باز و بزرگی بر روی پوست شما وجود داشته باشه. 

بزرگ بودن منافذ پوستی اگرچه یک مشکل پوستی نگران کننده نیست، اما برخی از افراد که ظاهر پوست صورت براشون اهمیت زیادی داره، مهم هست و ممکنه از نظر آرایشی ممکنه به یک مساله جدی تبدیل بشه! در واقع باز بودن منافذ پوستی، یک مشکل پوستی شایع در بین خانم‌ها هست و به دلیل آرایش کردن، آلودگی و گرد و غبار با این مشکل مواجه میشن.

پنهان کردن منافذ باز و بزرگ پوست با آرایش، نه تنها امکان پذیر نیست برای بلکه پوست ضرر هم داره. بنابراین بهترین کار این هست که از راه حل‌های طبیعی برای کوچک کردن منافذ پوستی استفاده کنید.

نکته جالبی که در این زمینه باید بدونید این هست که منافذ پوستی باز یا بسته نمی‌شوند! معمولا وقتی صبحت از باز کردن منافذ پوستی میشه، منظور این هست که باید پاکسازی عمیقی از منافذ پوستی ایجاد بشه تا آلودگی، چربی و سلولهای مرده در منافذ پوستی رو پاک و تمیز کنند. این کار ممکن هست ظاهر منافذ پوستی رو به گونه‌ای نشون بده که انگار کوچکتر یا بسته شده‌اند.

ما در این بخش از زیبامون دات کام، تعدادی از بهترین روشهای خانگی برای بستن دائم منافذ پوست رو براتون آماده کردیم و روشهای پزشکی که برای درمان قطعی منافذ باز پوست صورت موثر هستند رو بهتون معرفی میکنیم تا با توجه به نیاز خود، بتونید بهترین و موثرترین روش رو برای درمان این مشکل استفاده کنید.

 

چرا منافذ پوستی بزرگ و باز می‌شوند؟

طبق یک مطالعه عملی در سال 2016، علل اصلی بزرگ شدن منافذ پوست عبارتند از:

 

  • تولید سبوم و چربی بیش از حد پوست

تولید سبوم و چربی بیش از حد در پوست باعث مسدود شدن منافذ پوستی میشه و همین موضوع زمینه رو برای بزرگ شدن منافذ پوستی فراهم میکنه.

 

  • کاهش خاصیت ارتجاعی در اطراف منافذ پوست

وقتی کلاژن پوست کم میشه، کشسانی و خاصیت ارتجاعی پوست هم کاهش پیدا میکنه و باعث میشه تا منافذ پوستی بزرگتر از حالت طبیعی دیده بشن.

 

  • افزایش حجم فولیکول مو

وقتی چربی اضافی، مواد آرایشی و گرد و غبار در پوست جمع میشه، باعث مسدود شدن منافذ پوستی میشه. این انسداد باعث افزایش حجم در انتهای فولیکول مو میشه و باعث میشه تا منافذ پوستی بزرگتر دیده بشن و احتمال ایجاد جوش و آکنه رو بیشتر میکنه.

 

منافذ بزرگ پوست

 

حتما بخوانید: موثرترین روشها برای بستن منافذ باز پوست

 

چگونه منافذ پوست را ببندیم؟ معرفی بهترین روشهای خانگی

 

1. از بین بردن منافذ پوست فوری با یخ

یخ دارای اثر سفت کننده برای پوست هست و به همین دلیل استفاده از آن، به یک درمانی خانگی و موثر برای بستن منافذ پوستی تبدیل شده است. بهترین پیشنهاد این هست که قبل از آرایش کردن، مقداری یخ روی پوست بمالید تا منافذ باز و بزرگ پوست، کوچک شوند و پوستتون ظاهر صاف و یکدستی پیدا کنه. علاوه بر این، ماساژ دادن یخ روی صورت، باعث افزایش گردش خون در پوست میشه و از این طریق به شما کمک میکنه تا پوست سالم‌تر و شاداب‌تری داشته باشید.

تنها کاری باید انجام بدید این هست که یک تکه یخ رو درون یک پارچه نخی قرار بدید و به مدت 15 تا 30 ثانیه بر روی پوست ماساژ بدید. علاوه بر این شستن صورت با آب سرد هم میتونه در بستن منافذ پوستی بسیار موثر باشه.

 

یخ

 

2. بستن منافذ پوستی با بخار دادن به پوست

بخار دادن به پوست، بهترین روش برای پاکسازی منافذ پوستی هست و کمک میکنه تا ظاهر بزرگ و باز منافذ پوست کوچکتر دیده بشه. استفاده از دستگاه بخار مخصوص پوست، بهترین روش برای بهره مندی از خواص بخار برای پوست هست اما اگر این دستگاه رو ندارید، میتونید آب رو درون قابلمه به جوش بیارید و بعد ظرف رو از روی حرارت بردارید، صورت خودتون رو با فاصله 30 سانتی متری در بالای ظرف نگه دارید و با یک حوله قسمت سر رو بپوشونید تا بخار مستقیما روی پوست صورت قرار بگیره.

البته باید به یاد داشته باشید که قبل از بخار دادن به پوست حتما پوستتون رو کاملا تمیز و پاک کنید و بعد از تموم شدن این کار، مقداری آب سرد روی صورت بپاشید تا منافذ پوستی بسته شوند.

 

بخار دادن به پوست

 

حتما بخوانید: بستن منافذ پوست صورت با بخار رازیانه

 

3. بستن منافذ پوست با گلاب و آب خیار

گلاب و آب خیار دارای اثر خنک کننده برای پوست هستند و کمک میکنند تا آلودگی و گرد و غبار جمع شده در منافذ پوستی، کاملا تمیز و پاک بشه. سیلیس موجود در خیار، باعث بهبود بافت پوست میشه و با بستن منافذ پوستی، ظاهر خیلی خوبی رو برای پوست ایجاد میکنه. گلاب هم در بستن منافذ پوستی بسیار موثره و زمانی که با آب خیار ترکیب میشه، اثربخشی بهتری در این زمینه خواهد داشت.

برای استفاده از این روش باید مقدار مساوی از گلاب و آب خیار رو درون یک بطری اسپری بریزید و این محلول رو بر روی پوست اسپری کنید و بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه، پوست رو با آب سرد بشویید. استفاده روزانه و مداوم از این روش میتونه یک درمان دائمی برای بستن منافذ پوست باشه.

 

گلاب و آب خیار

 

4. اسکراب برای بستن منافذ پوست 

اسکراب خانگی با شکر میتونه تاثیر خیلی خوبی در بستن منافذ پوستی داشته باشه، چربی اضافی و ناخالصی‌های درون منافذ پوستی رو پاک میکنه و یک لایه برداری سطحی از پوست نیز خواهد داشت و از این طریق به کوچک شدن ظاهر منافذ پوستی بر روی بینی و گونه کمک میکنه.

برای این منظور باید یک قاشق روغن زیتون رو با دو قاشق شکر و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید و به مدت 20 تا 30 ثانیه بر روی پوست صورت ماساژ بدید و بعد پوستتون رو ابتدا با آب گرم و بعد با آب سرد بشویید. از این اسکراب دوبار در هفته استفاده کتی تا منافذ باز و بزرگ پوستی به تدریج کوچک و بسته شوند.

 

اسکراب شکر

 

5.  درمان منافذ باز صورت با جوش شیرین

جوش شیرین یک لایه بردار عالی برای پوست هست که در از بین بردن آلودگی، چربی و مواد آرایشی از منافذ پوستی کمک میکنه، تاثیر خوبی در متعادل کردن ph پوست داره و جوش و آکنه رو هم کم میکنه.

2 قاشق جوش شیرین رو با آب ولرم مخلوط کنید و این ترکیب رو برای چند ثانیه با حرکت دایره‌ای روی پوست ماساژ بدید و بعد صورت رو با آب سرد بشویید. اینکار هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید تا منافذ باز صورت درمان شوند.

 

جوش شیرین

 

6. درمان منافذ باز پوست با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یکی از بهترین مواد طبیعی و در دسترس برای سفت کردن پوست و درمان منافذ باز پوست هست و همچنین با خارج کردن مواد اضافی و چربیهای جمع شده در منافذ پوستی، تاثیر خیلی خوبی در کاهش جوش و آکنه هم داره.

تنها کاری که باید انجام بدید این هست که یک سفیده تخم مرغ رو هم بزنید و به طور یکنواخت روی پوست بمالید و اجازه بدید تا روی پوست خشک بشه و بعد با آب بشویید. اگر دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید، منافذ باز پوستی، فوق العاده کوچک و بسته خواهند شد.

 

سفیده تخم مرغ

 

7. درمان قطعی منافذ باز پوست صورت با زاج سفید

زاج سفید یک ماده فوق العاده برای سفت کردن پوست صورت هست و با کوچک کردن منافذ پوستی تاثیر خیلی خوبی در درمان منافذ باز پوست صورت داره. برای استفاده از این روش، باید مقداری زاج سفید رو در آب گرم خیس کنید و هر روز، پوستتون رو با این محلول بشویید و شاهد نتایج شگفت انگیز آن بر روی بستن منافذ پوستی باشید.

 

زاج سفید

 

حتما بخوانید: آموزش آرایش قدم به قدم برای پوست با منافذ باز و بزرگ

 

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت با روش‌های پزشکی

 

1. درمان قطعی منافذ باز پوست صورت با لیزر

درمان های لیزری حرفه‌ای و تخصصی که در کلینیکهای معتبر انجام میگیره هم یکی دیگه از روشهای مطمئن برای درمان قطعی منافذ باز پوست صورت هستند. Laser Genesis، Pixel Perfect و Fraxel Laser از جمله روشهای درمان منافذ پوست صورت با لیزر هستند که توسط پزشک متخصص انجام میگیره. این روش بر روی جوانسازی و تولید کلاژن پوست کار میکنه و بر روی منافذ بزرگ پوست که در اثر افزایش سن یا آسیب دیدگی در اثر نور آفتاب ایجاد شدند موثر هست. علاوه بر این میتونه در از بین بردن جای جوش و اکنه هم مفید باشه.

 

لیزر صورت

 

2. درمان منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ پوست یکی از روشهای جدید برای جوانسازی و تحریک کلاژن سازی در پوست هست که از این طریق به کوچک شدن منافذ پوستی کمک میکنه. در روش میکرونیدلینگ، یک ابزار مخصوص که سرتاسر آن با سوزهای ریز پوشیده شده، روی پوست کشیده میشه و باعث ایجاد خراش و زخم جزئی روی پوست میشه. این زخمها باعث تحریک کلاژن سازی در پوست شده و ظاهر سفت و محکمی رو برای پوست به وجود میاره.

 

میکرونیدلینگ

 

3. درمان قطعی منافذ باز پوست صورت با بوتاکس

استفاده از بوتاکس برای درمان منافذ باز پوست صورت هم میتونه بسیار مفید باشه. در این روش، بوتاکس به لایه فوقانی پوست تزریق میشه و میتونه تاثیر خوبی در کنترل غدد ترشح کننده چربی در پوست داشته باشه و از این طریق از بزرگ و باز شدن منافذ پوستی جلوگیری خواهد کرد. با تزریق بوتاکس برای درمان قطعی منافذ باز پوست صورت ظاهری ظریف، سفت، صاف و یکدست برای پوست صورت ایجاد میشه.

 

بوتاکس

 

4. درمان دائمی منافذ پوست صورت با لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی و تخصصی از پوست ورت با استفاده از اسید گلیکولیک (Glycolic acid) با یا بدون ویتامین c، تاثیر خوبی در کاهش اندازه منافذ باز پوست صورت داره و میتونه این مشکل پوستی رو تا حد زیادی درمان کنه. لایه برداری پوست با اسید سالسیلیک (Salicylic acid) هم برای افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند مفید بوده و مانع از بزرگ شدن منافذ پوستی در این افراد میشه.

 

لایه برداری شیمیایی

 

سخن آخر

بزرگ و باز بودن منافذ پوستی بر روی صورت و به ویژه در گونه و بینی، یکی از مشکلات شایعی هست که تقریبا بیشتر افراد با اون مواجه شدند. این مشکل پوستی یک مشکل نگران کننده نیست و فقط از نظر ظاهری میتونه آزاردهنده باشه. برای جلوگیری از بزرگ شدن منافذ پوستی لازم هست که پوستتون رو همیشه تمیز نگه دارید، لایه برداری از پوست رو به طور مرتب انجام بدید، شبها قبل از خواب آرایش صورت رو پاک کنید و حتما کرم ضد آفتاب بزنید. علاوه بر این استفاده از روشهای خانگی برای کوچک کردن منافذ پوستی هم میتونه در این زمینه به شما کمک کنه و پوستی صاف و یکدست و بدون منافذ بزرگ و باز رو براتون به وجود بیاره.

اگر این مشکل براتون آزار دهنده هست میتونید با مراجعه به پزشک متخصص پوست و دریافت مشاوره، از بهترین و موثرترین روش پزشکی رو برای درمان منافذ پوست صورت استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو