مفید: سینمای کودک حمایت نشود به عقب بازمی‌گردیم / "بام بالا" به دلیل آماده نبودن جلوه‌های ویژه از جشنواره جا ماند

90

1399/7/29

12:13


بهروز مفید می‌گوید سینمای کودک در شرایط عادی نیازمند حمایت مضاعف است و مشکلات اقتصادی بسیاری با خود به همراه دارد که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

مفید: سینمای کودک حمایت نشود به عقب بازمی‌گردیم / "بام بالا" به دلیل آماده نبودن جلوه‌های ویژه از جشنواره جا ماند

سرویس سینمایی هنرآنلاین: بهروز مفید تهیه‌کننده فیلم سینمایی "بام بالا" به کارگردانی سید جمال سیدحاتمی که قرار بود در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآید، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی عدم نرسیدن این فیلم به جشنواره و حذف از بخش رقابتی بیان کرد: ازآنجایی‌که بخش جلوه‌های ویژه فیلم بخش مهمی است، ما نتوانستیم این بخش را تکمیل کنیم. ضمن این که زمان‌بندی ما به دلیل شیوع کرونا به هم خورد و زمان فیلمبرداری طولانی‌تر شد. ما حدود 580 هنرور کودک داشتیم و همین کار را سخت‌تر کرد.

او درباره داستان فیلم توضیح داد: قصه درباره دو کودک است که به دلیل اختلاف میان والدین دچار نگرانی می‌شوند و درصدد هستند تا پدربزرگ را برای حل مشکل به خانه بیاورند که در این میان عروسکی پیدا می‌شود که باعث پیدا شدن پدربزرگ می‌شود.

تهیه‌کننده سریال "محکومین" در ادامه درباره عروسکی که استفاده شده است، گفت: عروسک در این فیلم نقش محوری دارد و مسعود کرامتی صداپیشه آن است، ما در این فیلم در بخش موسیقی و آواز سرمایه‌گذاری بسیاری کردیم. فیلم موزیکال نیست، اما برای ایجاد فضای مفرح از موسیقی قوی استفاده کردیم که جزو شاخصه‌های فیلم است.

مفید در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه فضای فیلم متناسب با حال و هوای کودکان امروزی است، اظهار کرد: ما اگر بتوانیم خود را به 40 یا 50 درصد از فیلم‌های خارجی نزدیک کنیم و کار قابل قبولی ارائه دهیم مخاطب گرایش دارد تا آثار داخلی را ببیند. اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری، فضا برای فیلم‌های خارجی خالی شده است و آن‌ها در زمینه جذب مخاطب ایرانی موفق‌تر عمل می‌کنند. ما اگر بتوانیم فضای مناسب را ایجاد کنیم فیلمسازان ذائقه مخاطب را می‌شناسند، اما تکنیک ما از آن‌ها بسیار فاصله دارد و کار کردن پا به‌پای فیلم‌های خارجی هزینه بالایی می‌طلبد به این دلیل که سینمای کودکی نداریم که بازگشت سرمایه داشته باشد. ما با حداقل بضاعت به رقابت می‌پردازیم و نباید این را به‌حساب کم‌کاری یا عدم شناخت ذائقه مخاطب گذاشت. ضمن این که محدودیت‌های زیادی نیز به فیلمسازان در این زمینه تحمیل می‌شود. ما تلاش کردیم برای فضای کودک که از سینمای نوجوان جای کار بیشتری دارد کار کنیم و ازآنجایی‌که نوجوانان انتظارات بالایی دارند بنابراین رقابت نیز سخت‌تر می‌شود و نمی‌توانیم همپای آثار خارجی در این زمینه گام برداریم. ما در زمینه سینمای کودک می‌توانیم خوب باشیم اگر حمایت‌های لازم انجام شود.

او در خاتمه درباره فضای حال حاضر سینما و برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز گفت: این تجربه را باید آزمود تا درباره آن نظر داد. اما سینمای کودک در شرایط عادی نیازمند حمایت مضاعف بوده است و مشکلات اقتصادی بسیاری با خود به همراه دارد که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. در شرایطی که به سمت اکران آنلاین پیش می‌رویم قاچاق اصلی‌ترین معضل این اکران است و ما هنوز نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی رخ دهد. اگر حمایت نشویم قطعاً خیلی به عقب خواهیم رفت. سرمایه‌گذاران در حال حاضر کمتر از 10-15 درصد از سرمایه‌شان برمی‌گردد و این یعنی فاجعه.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو