جدی نگرفتن بیماری چاقی خطرناک است

منبع: آسان طب

171

1399/7/29

14:40


احتمالا تا به حال با افرادی مواجه شده اید که پس از چندین دهه استعمال دخانیات و ناتوانی در ترک آن و بعد از جان سالم بدر بردن از یک حمله ی قلبی ناگهان و برای همیشه دخانیات را کنار می گذارند. کاری که سالیان سال در انجام آن ناتوان بوده اند! دلیل آن ناتوانی ها ضعف اراده یا چیزی شبیه به آن نبوده است و دلیل این توانایی در ترک کامل دخانیات هم تقویت ناگهانی نیروی اراده نیست. چیزی که بعد از چندین سال یک نفر را مجبور به ترک سیگار می کند جدی گرفتن خطرات و عوارض ناشی از سیگار کشیدن است. در مورد بیماری چاقی هم درست همین حالت وجود دارد، اولین مانع کاهش وزن جدی نگرفتن بیماری چاقی است.

بیماری چاقی

دوران جوانی و بیماری چاقی

اغلب افرادی که به بیماری چاقی دچارند هنوز هیچ قصدی برای کاهش وزن خود ندارند و ظاهرا از شرایط بدنی خود کاملا راضی هم هستند، این افراد بیماری خود را جدی نگرفته اند. شاید هنوز جوان هستید و یا سابقه ی چاقی شما به حدی نرسیده است که دچار عوارض چاقی شده باشید و هنوز باور ندارید که بیماری چاقی می تواند عمر شما را کوتاه کند! باید گفت خوش شانس هستید که هنوز به عوارض چاقی دچار نشده اید و می توانید راحت تر وزن کم کنید. اما در صورتی که با همین روند پیش بروید قطعا دیر یا زود به این عوارض دچار می شوید. ضمن اینکه بعضی از عوارض بیماری چاقی مثل سکته های قلبی و مغزی ممکن است کاملا به صورت ناگهانی بروز پیدا کنند و شما را غافلگیر کنند. به هر حال پیشنهاد می دهیم هر شش ماه، یک آزمایش کامل بدهید تا در صورت بروز هرگونه مشکل مرتبط با چاقی به موقع از آن مطلع شوید.

دلایل کم اهمیتی به بیماری چاقی

بیماری چاقی

یکی از مهمترین دلایل بی اهمیتی به چاقی اینست که شما احتمالا به عوارض چاقی دچارید اما ترجیح می دهید علت های دیگری را برای بیماری هایی که به آن ها مبتلا هستید پیدا کنید و به دنبال راه های درمانی دیگری باشید که ظاهرا ساده تر هستند. اما مطمئن باشید تاثیری که کاهش وزن بر بهبود سلامتی شما می گذارد توسط هیچ دارویی حاصل نخواهد شد.

بعضی افراد چاق کاملا از عوارض بیماری چاقی مطلع هستند و به بسیاری از این عوارض هم دچارند و می دانند باید وزن کم کنند اما هنوز تصمیم به این کار نگرفته اند. این افراد تصور می کنند، فرقی ندارد امروز شروع کنند یا یک سال دیگر یا پنج سال دیگر، فقط می دانند که روزی باید شروع کنند به وزن کم کردن. اگر شما هم در این دسته از افراد قرار دارید بدانید که هر یک روزی که دیرتر شروع به کاهش وزن کنید چندین روز از عمر شما کم خواهد شد و باید کاهش وزن را  اولویت اصلی زندگی خود قرار دهید.

شاید هم اعتقاد دارید کیفیت زندگی مهم تر از کمیت آن است و چند سال بیشتر عمر کردن ارزش دوری کردن از لذت غذاهای خوشمزه و سختی کشیدن های ناشی از رژیم غذایی و ورزش کردن را ندارد. اگر در این دسته از افراد قرار دارید این نگاه حکیمانه ی شما به زندگی قابل تحسین است اما متأسفانه تنها عارضه ی چاقی مرگ زودهنگام نیست. قطعا زندگی در شرایطی که یک پای شما بر اثر دیابت قطع شده باشد یا بخشی از بدن شما به دلیل سکته ی مغزی فلج شده باشد یا زانودرد و کمردرد شما را آزار بدهد و روزی چند نوع داروی مختلف مصرف کنید، با کیفیت تر از یک زندگی سالم و به دور از پرخوری و بی تحرکی و با طول عمر بیشتر نیست.

مبارزه با بیماری چاقی

بیماری چاقی


بنابراین قدم اول برای اینکه بتوانید در مبارزه با چاقی پیروز شوید این است که حریف خود را دست کم نگیرید و با تمام قوا در برابر آن قرار بگیرید. در این صورت شانس پیروزی شما بسیار بیشتر خواهد بود. اکنون که متوجه شده اید با یک حریف جدی روبرو هستید بزرگترین قدمی که باید برای مبارزه با چاقی بردارید، تصمیم به شروع کردن است. تصمیمی که نیاز به یک اراده ی قوی و مستمر دارد. شاید بتوان گفت اصلی ترین دلیل برای اینکه وزنتان کم نمی شود قطعی نبودن تصمیم شما برای کاهش وزن است. اگر پشت تصمیمی که برای تغییر در وضعیت ظاهری و سلامتی خود گرفته اید اراده ی کافی وجود نداشته باشد،با هر بهانه و مشکلی و در واقع با هر تلنگری از مسیر صحیح خارج می شوید و نه تنها وزن کم نمی کنید بلکه سرخوردگی حاصل از این شکست شما را از تلاش های بعدی برای کاهش وزن نیز باز می دارد. اراده ی ضعیف باعث می شود پایبندی کافی به یک رژیم غذایی نداشته باشید، از ورزش و فعالیت بدنی منظم سر باز زنید و در رعایت هر آنچه برای کاهش وزن باید رعایت کنید کوتاهی کنید و دست بکشید. در واقع آنچه که باعث می شود بتوانید از خوردن غذاهای محبوبتان دست بکشید اینست که در برنامه ی روزانه ی خود زمانی برای ورزش کردن در نظر بگیرید و به دنبال برطرف کردن مشکلاتی باشید که باعث افزایش وزن شما شده اند. وقتی تصمیم شما قطعی باشد، اراده، تلاش و پشتکار بیشتری به خرج می دهید و احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو