بررسی مشخصات لیفان ۵۲۰ و نکات مثبت و منفی این سدان خانوادگی

بررسی مشخصات لیفان ۵۲۰ و نکات مثبت و منفی این سدان خانوادگی


منبع: آرگا

119

1399/7/29

15:02


خودروی لیفان ۵۲۰ اولین بار در سال ۲۰۰۵ به بازار معرفی شد. این خودرو نخستین محصول تولیدی شرکت لیفان است که ورود آن به بازار ایران از سال ۸۷ توسط کرمان خودرو آغاز شد و در سال ۹۰ نیز تولید آن متوقف گردید. برای آشنایی بیشتر در این مطلب به بررسی خودرو لیفان ۵۲۰ می پردازیم.

بررسی مشخصات لیفان ۵۲۰ و نکات مثبت و منفی این سدان خانوادگی

در سال ۱۳۸۷ شرکت کرمان خودرو همکاری خود را با روانه کردن اولین محصول تولیدی کمپانی لیفان به نام ۵۲۰ آغاز کرد و تا سال ۱۳۹۰ این همکاری ادامه داشت.  با توجه به رنج قیمتی تعیین شده برای لیفان ۵۲۰، در طول سالهای حضور این خودرو در بازار به خاطر عرضه خودروهای با کیفیت تری مانند تندر ۹۰ با استقبال چندانی روبرو نشد.

بررسی سدان ناکام لیفان ۵۲۰

شرکت خودروسازی لیفان چین قدمت چندانی ندارد. این شرکت در زمینه ساخت انواع سواری، موتورسیکلت و کامیون فعالیت دارد. لیفان ۵۲۰ نخستین خودروی این شرکت است که در کلاس سدان های کوچک در سال ۲۰۰۵ به بازار معرفی شد. در سال ۸۷ کرمان خودرو همکاری خود را با این شرکت چینی در ارائه لیفان ۵۲۰ به بازار ایران آغاز کرد و این همکاری تا سال ۹۰ ادامه داشت. در آن زمان به خاطر نبود افزایش قیمت ناگهانی خودرو با توجه به رنج قیمتی که برای ۵۲۰ درنظر گرفته بودند خودروهای با کیفیت تری مانند تندر ۹۰ موجب شدند این خودرو از عرصه رقابت عقب مانده و با استقبال چندانی روبرو نشود.

از این رو در سال ۸۹ نسخه ارتقا یافته ۵۲۰ با نام لیفان ۵۲۰i روانه بازار شد و تا سال ۹۲ نیز عرضه گردید. تنها تفاوتی که ۵۲۰ با نسخه ارتقا یافته دارد تغییرانی در چراغ های عقب لیفان ۵۲۰i است و در سایر بخش ها تغییری صورت نگرفته است. ناگفته نماند که لیفان ۵۲۰ در بازار جهانی در دو نسخه سدان و هاچ بک عرضه شد ولی کرمان موتور تنها مدل سدان این خودر را جهت مونتاژ انتخاب نمود. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی بیشتر خودرو لیفان ۵۲۰ بپردازیم. همراه ما باشید.

 طراحی ظاهری

می توان لیفان ۵۲۰ را جزو نخستین خودروهای چینی قلمداد کرد که از لحاظ ظاهری هیچ شباهتی با خودروهای شناخته شده اروپایی و امریکایی ندارد. در بررسی نمای روبرو چراغ های جلو لیفان ۵۲۰ طراحی شبیه به قطره آب دارند که بخش پهن آن به سمت نمای جانبی بوده و بخش نوک تیز تا کناره جلوپنجره ای امتداد دارد. طراحی جلوپنجره ای بسیار ساده بوده و فقط دو ردیف دارد که نشان لیفان با سایز مناسبی در مرکز آن جای گرفته است. خطوط پایین کاپوت و زیر جلوپنجره ای منحصرا منحنی نبوده و با شکستگی همراه هستند.

بررسی نمای جانبی لیفان ۵۲۰ نیز نشاندهنده طراحی ساده این نما می باشد. در نمای عقب هم چراغ های بزرگ با دو رنگ سفید و قرمز اندکی با سایز این سدان ناهماهنگ به نظر می رسند. از معدود نکات برجسته و خوب طراحی ظاهری می توان به سپر عقب و پرژکتورهای تیز و کشیده روی آن اشاره کرد که به شکلی هماهنگ با سپر طراحی شده اند. در ۵۲۰i چراغ های بزرگ و ناهماهنگ عقب با چراغی کوچکتر و طراحی بهتر همراه شده اند.

کابین

با ورود به کابین لیفان ۵۲۰ متوجه خواهید شد که از متریال بی کیفیت و پلاستیک خشک استفاده شده است. بررسی ها نشان می دهد فضای داخلی خودرو به اندازه کافی بزرگ و جادار است و برای یک خانواده ۴ نفره مناسب می باشد. ضمنا فضای عقب در مقایسه با رقبایی مانند تندر ۹۰ بزرگتر است و با بهره گیری از پشت سری های متحرک به خوبی جوابگوی یک فرد قد بلند خواهد بود.

به لطف طراحی پنجره های بزرگ برای لیفان ۵۲۰ ، روشنایی خودرو خوب بوده و حس خوبی به سرنشین القا خواهد شد. نکته قابل انتقاد عایق بندی نه چندان مناسب موتور می باشد که موجب شده صدای آن در داخل کابین شنیده شود.ب

کاربردن سه رنگ در داشبورد، کنسول و فضای داخلی چندان جذاب نبوده و حالت کسل کنندگی داخل کابین از بین نرفته است که احتمالا به خاطر ترکیب رنگی استفاده شده و کیفیت پایین قطعات داخلی خودرو می باشد. در لیفان ۵۲۰i این مشکل با جایگزین شدن نوار شطرنجی ریز به جای نوار نقره ای بی حال قبلی برطرف شده است. جانمایی بخش های مختلف روی داشبورد خوب بوده و طراحی فرمان با خودنمایی لوگو لیفان در مرکزش هم نسبتا خوب و قابل قبول است. صندلی و روکش هانیز مانند قطعات دیگر خودرو کیفیت آنچنانی ندارند.

پیشرانه

در بررسی مشخص شد لیفان برای ۵۲۰ پیشرانه ۱۵۸۷ سی سی LF481Q3 چهار سیلندر را در نظر گرفته است که می تواند قدرتی برابر با ۱۰۶ اسب بخار تولید کند و با بهره مندی از گیربکس ۵ سرعته دستی در مدت ۱۳ ثانیه از شتاب صفر به صد خواهد رسید. برای این خودرو حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. ناگفته نماند لیفان ۵۲۰ از استاندارد آلایندگی یورو ۳ برخوردار است و مصرف سوخت متوسط آن ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر می باشد و یک مخزن سوخت ۵۱ لیتری آن را پشتیبانی می کند. بد نیست بدانید این مصرف سوخت کم لیفان ۵۲۰ موجب شده در میان رقبا یک پله بالاتر قرار بگیرد.

امکانات و تجهیزات

این خودرو امکانات رفاهی چندانی ندارد و بر اساس بررسی ها می توان از جمله امکانات لیفان ۵۲۰ به آیینه برقی، فرمان تلسکوپی، چراغ مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی، قفل ایمنی کودک، گرمکن شیشه عقب، کمربند ایمنی سرنشین جلو عقب، دربازکن صندوق عقب از داخل، سیستم هشدار وضعیت لنت ترمز، ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک، سنسور دنده عقب، رادیو و پخش سی دی اشاره کرد. به طور کلی لیفان ۵۲۰ در مقایسه با به مدل های جدیدتر گروه لیفان آپشن های کمتری دارد.

ایمنی

لیفان ۵۲۰ در تست تصادف موسسه C NCAP چین موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی شده و در تست تصادف موسسه Euro NCAP تنها ۲ ستاره ایمنی از ۵ ستاره را دریافت نمود. ناگفته نماند ترمزهای این خودرو مجهز به سیستم EBD و ABS هستند. ضمنا ترمزهای جلو عقب هم به سیستم دیسکی تجهیز شده اند و لیفان ۵۲۰ دارای دو ایربگ راننده و سرنشین جلو می باشد. در ابتدای مونتاژ لیفان ۵۲۰ جعبه دنده خودرو دارای مشکل بود که با تلاش مهندسین کرمان موتور این مشکل رفع شده و با فراخوانی که این شرکت داد از مالکان ۵۲۰ خواسته شد تا برای رفع این نقیصه به نمایندگی های این شرکت مراجعه کنند.

رانندگی

بررسی ها نشان می دهد لیفان ۵۲۰ از لحاظ امکانات و پیشرانه سطح نسبتا متوسطی دارد به این ترتیب رانندگی با این خودرو نیز طبق این شرایط می باشد. تجهیزات تقریبا خوب بکار رفته در خودرو می تواند رانندگی خوبی را به ارمغان آورد از سویی کیفیت نه چندان مطلوب این خودرو لذت رانندگی را کمتر می سازد و راننده ممکن است رانندگی را کسل کننده بسازد. شتاب و سرعت خودرو نیز متوسط بوده از این رو نمی توان برای رانندگی با شتاب بالا روی ۵۲۰ حسابی باز کرد.

جمع بندی

لیفان ۵۲۰ سدان خانوادگی چینی می باشد که بررسی ها نشان می دهد برای خانواده ۴ نفره مناسب بوده و از مزیت های این خودرو عدم شباهت آن به برندهای معروف می باشد. این خودرو نسبت به خودروهای هم کلاس و هم قیمتش مصرف کمتر و متعادل تری دارد از این رو می توانید خیال آسوده ای داشته باشید. صندوق عقب خودرو نیز جادار بوده و برای سفرهای برون شهری مناسب می باشد. این خودرو با توجه به امکانات و تجهیزاتش و علی رغم تلاش کرمان خودرو در جهت معرفی خودرویی مناسب برای جایگزین دووسیلو نتوانست فروش موفقی را تجربه کند. ضمنا ممکن است تهیه قطعات یدکی لیفان ۵۲۰ نیز دشوار باشد. هرچند کرمان خودرو تلاش کرده نظر مشتریان را جلب نماید ولی به خاطر توقف خط تولید لیفان ۵۲۰ قطعا مشتری با این مشکل روبرو می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو