سینما اغلب ما را به دیدن چیزهایی می برد که در واقع نمی خواهیم ببینیم. چه فیلم ترسناک Human Centipede باشد و چه پیش درآمدی بر Star Wars، فیلم های جنجالی و بحث برانگیز زیادی وجود دارد که لازم نیست حتماً رنج تماشای آن ها را تحمل کنیم. فیلم های ممنوعه بر اساس محتوایشان اعم از صحنه های جنسی، خشونت و تم های بزرگسالانه از زمان پیدایش سینما تولید شده و وجود داشته اند اما این به معنای درستی این رویه نیست. اما در کنار فیلم های وقیحانه و زشتی که از اکران آن ها جلوگیری شده بوده اند شاهکارهای بی نقص اما بحث برانگیزی که اگر چه به دلایلی از انتشار آن ها جلوگیری شده اما محدودیت های این رسانه را در نوردیده، انسان را به فکر واداشته و نمودهایی هنرمندانه از خلاقیت انسان بوده اند.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم ممنوعه ای آشنا کنیم که در زمان اکران با جنجال و سانسور مواجه شدند اما اکنون از شاهکارهای سینما به شمار می آیند.

۹- Monty Python’s Life Of Brian

۹- Monty Python’s Life Of Brian

سبک کمدی معتدل مجموعه فیلم های Monty Python همیشه باعث جنجال نبوده اما انتشار فیلم Life of Brian در برخی از کشورهای جهان با جنجال و ممانعت همراه شد و برخی محافظه کاران به خاطر نقدهایی که این فیلم به باورهای تاریخی و مذهبی داشت آن را مورد حمله قار دادند. در این فیلم برایان اهل نارث پسری است که در روز کریسمس در خانه مجاور عیسی مسیح بدنیا می آید و باقی عمرش با پیامبر مسیحیان اشتباه گرفته می شود. نکته دردسرساز شخصیت برایان اما این است که وی دارای تمایلات جنسی است که مناسب شخصیتی در جایگاه عیسی مسیح نیست. به همین دلیل بود که انتشار این فیلم در سینما و تلویزیون بریتانیا با اعتراضات بسیاری همراه شده و در نهایت انتشار آن در این کشور ممنوع اعلام شد.پخش فیلم Monty Python’s Life Of Brian بالاخره در سال ۲۰۰۸ مجاز اعلام شد، فیلمی که اکنون از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما یاد می شود.

۸- The Phantom Of The Opera

۸- The Phantom Of The Opera

فیلم اورجینال The Phantom Of The Opera که در سال ۱۹۲۵ اکران شد از همان آغاز با مشکلاتی همراه گردید. این فیلم ترسناک باعث وحشت مخاطبان، حال بهم خوردن آن ها و ترک سینماها شده بود زیرا تا آن زمان فیلم ترسناکی مانند آن ساخته نشده بود. با این وجود، این فیلم حتی با استانداردهای کنونی نیز فیلمی ترسناک با شخصیتی به شکل واقعی وحشتناک به شمار می آید. داستان فیلم در مورد شبحی است که خانه اپرای فرانسه را در تسخیر دارد و در تلاش برای معروف کردن زنی که دوست دارد باعث مرگ و زخمی شدن بسیاری از افراد می شود. این فیلم به مدت ۴ ساله به خاطر ترسناک بودن بیش از حد اجازه انتشار نیافت تا اینکه در نمایه ملی فیلم ایالات متحده به خاطر اهمیت فرهنگی خود به ثبت رسید.

۷- Apocalypse Now

۷- Apocalypse Now

فیلم Apocalypse Now تصویری شفاف از وحشت جنگ است اما مایه تاسف است که بدانید این فیلم جایگاه یک فیلم ممنوعه و تابو را کسب کرده بود که ممنوعیت انتشار او در برخی کشورها را در پی داشت. نکته جالب اینکه این فیلم نه به خاطر خشونت فراوان، صحنه های ترسناک مرگ یا موضوع خشنش بلکه به خاطر پیام ضد جنگش ممنوع الانتشار شده بود. این فیلم در واقع نگاهی واقع گرایانه اما هولناک به جنگ ویتنام است که برخلاف پروپاگاندای دوران انتشار خود در مورد جنگ ویتنام، به تقبیح این جنگ می پرداخت. به طور ویژه دولت کره جنوبی این فیلم و پیام آن را توهینی به ایدئولوژی خود دانسته و از اکران آن در خاک خود جلوگیری کرد. با این وجود فیلم بحث برانگیز فرانسیس فود کوپولا اکنون در سراسر جهان به عنوان یک اثر مهم فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی شناخته می شود.

۶- The Evil Dead

۶- The Evil Dead

فیلم The Evil Dead به عنوان یکی از بهترین آثار سینمایی سام ریمی که یکی از فیلم های ترسناک سینما در مورد تسخیر شدن توسط شیطان است و همان راه فیلم کلاسیک The Exorcist را می رود که به تولید یکی از شناخته شده ترین فرانچایزهای کالت تاریخ سینما منتهی شد. این فیلم که باید آن را پیشقراول کلیشه cabin in the woods دانست در مورد گروهی نوجوان است که حضور یک روح شیطانی آن ها را در وحشت فرو می برد و هیچ کسی نمی تواند زجه ها و درخواست های کمک آن ها را شنیده و به کمکشان بیاید. در چنین فضایی مسلم است که خیلی زود شاهد صحنه های ترسناک و حال بهم زنی خواهیم بود که آن را به یکی از خشن ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما تبدیل می کند، موضوعی که باعث شد در برخی از کشورها انتشار آن ممنوع اعلام شود.

۵- The Texas Chainsaw Massacre

۵- The Texas Chainsaw Massacre

فیلم ترسناک The Texas Chainsaw Massacre یک فیلم پرتنش و خونین است که برای همیشه جایگاه خود را در ژانر وحشت تثبیت کرده که علیرغم دنباله ها، اسپین آف ها و راه اندازی های مجدد همچنان تنها فیلم موفق فرانچایز خود به شمار می آید. صورت چرمی با زدن ماسکی از بقایای یکی از قربانیانش و استفاده از ابزارهای باغبانی، بعد از شکنجه و قتل عام یک خانواده به سراغ گروهی نوجوان می رود که ناخواسته وارد زمین های او می شوند. به همین دلیل جای تعجب ندارد که The Texas Chainsaw Massacre در برخی از کشورها تابو بوده و هنوز هم هست. استفاده از خون واقعی، فیلمبرداری فیلم در هوای گرم و شرجی تگزاس و وجود جنازه واقعی حیوانات در سر صحنه باعث شده که این فیلم بسیار واقعی به نظر برسد و شرایط را برای ممنوعیت پخش آن در برخی کشورها فراهم کند.

۴- Brokeback Mountain

۴- Brokeback Mountain

فیلم Brokeback Mountain در مورد دو مرد جوان با قابلیت های مردانه کلاسیک است که از زندگی زناشویی و روابط جنسی خود رضایت چندانی ندارند. این دو به عنوان گاوچران امرار معاش کرده و با هم رابطه ای عمیق را شکل می دهند. بسیاری از تماشای رابطه بین هیث لجر و جیک جیلنهال در این فیلم شوکه شدند، موضوعی که تا پیش از اکران فیلم به آن اشاره ای نشده بود. این فیلم را باید به تصویر کشیدن بسیار تاثیرگذار عشق ممنوعه و ارزش های از بین رفته دانست که با هر قدمی شادی این دو مرد را نابود می سازد. بدین ترتیب جای تعجب نداشت که انتشار فیلم در سال ۲۰۰۶ با مخالفت ها و جنجال هایی همراه شد. اگر چه انتشار Brokeback Mountain در سینماها و کشورهای مختلفی ممنوع شد اما موفق به کسب جایزه اسکار شده و یک شاهکار سینمایی به شمار می آید.

۳- Reservoir Dogs

 

۳- Reservoir Dogs

اگر چه Reservoir Dogs کوتاه ترین فیلم کوئنتین تارانتینو به شمار می آید اما مهم ترین آن هاست و آن را می توان اولین تجربه کارگردانی وی در مقام کارگردان در سینما دانست که نماد واقعی قدرت فیلمسازی مستقل را به رخ می کشد. وقتی نقشه سرقت یک گروه سارق الماس به بیراهه می رود، آن ها باید دلیل خراب شدن نقشه را کشف کنند و اینکه چه کسی آن ها را به پلیس لو داده است. همانند دیگر فیلم های این فهرست، Reservoir Dogs ترکیبی از دیالوگ های رکیک و خشونت است که از دریچه لنزهای فرهنگ عمومی خاص تارانتینو به شکلی استادانه به تصویر کشیده می شود. انتشار این فیلم به خاطر فراوانی خشونت در بریتانیا ممنوع شد. کارگردان عامدانه شخصیت های فیلم را منفور و ناخوشایند به تصویر کشیده تا بن مایه های شخصیتی ناپایدار آن ها را برجسته سازد و سکانس شکنجه گوشی فیلم هنوز هم یکی از ترسناک ترین سکانس های تاریخ سینما به شمار می آید.

۲- The Exorcist

۲- The Exorcist

این فیلم که الهام بخش ژانر وحشت در بسیاری از کشورها بود به مدت نزدیک به نیم قرن بهترین اثر ژانر وحشت در سینما شناخته می شد و وقتی فیلم را می بینید دلیل این شهرت و اعتبار را درک خواهید کرد. فیلم The Exorcist در واقع ملغمه ای از بهترین و دقیق ترین سبک های روایی، تم های ترسناک و البته خشونت گرافیکی و حال بهم زن است. The Exorcist در واقع یکی از معدود فیلم های ژانر وحشت است که با موفقیت هم یک داستان را روایت می کند و هم از ماهیت تاریک و ترسناک خود نهایت استفاده را در این مسیر می برد. فیلم داستان دختری را روایت می کند که توسط شیطان تسخیر شده و دو کشیش وظیفه خارج کرده این روح پلید را از بدن او به عهده می گیرند. اکران این فیلم در روزهای اول انتشار با ممانعت بسیاری از مقامات در کشورهای مختلف جهان همراه بود و تنها بعد از ۱۱ سال با تغییراتی که در آن ایجاد شد توانست اجازه اکران خانگی دریافت کند.

۱- A Clockwork Orange

۱- A Clockwork Orange

فیلم A Clockwork Orange به عنوان یکی از فیلم هایی که کارنامه حرفه ای استنلی کوبریک را تعریف می کند و یک اثر هنری پرمعنا که سکس، خشونت و تم های سوررئال را با هم ترکیب می کند، در هنگام اکران خود در سال ۱۹۷۱ به خوبی و درستی درک نشد. فیلم داستان جوانی به نام الکس و دار و دسته اش را روایت می کند که دست به خشونت بی محابا می زنند تا اینکه کشتن یک زن سرشناس باعث به زندان افتادنشان می شود. در ادامه، در پی رفتارها و آزمایشاتی که روی او پیاده می شود الکس از خشونت منزجر شده و خود به قربانی همان جنایاتی که قبلاً مرتکب شده بود تبدیل می گردد. فیلم A Clockwork Orange را باید نگاهی ظریف به ماوراء خشونت و جامعه در کلیت آن دانست که همانند فیلم Fight Club باعث وقوع یک سری قتل های کپی کاری شده گردید، قاتلانی که معنای اصلی فیلم کوبریک را درک نکرده بودند. همین موضوع باعث خارج کردن فیلم کوبریک از چرخه انتشار در بریتانیا شده تا اینکه در سال ۲۰۰۰ بار دیگر در دسترس عموم قرار گرفت.