مشکلات والدین با کودکان، چگونگی دورکاری با وجود کودک

منبع: نی نی بان

101

1399/7/29

16:36


والدینی که در قرنطینه کرونا مجبور به دورکاری هستند با وجود کودکان در منزل با مشکلاتی رو به رو می شوند اما راهکارهایی وجود دارند که می توانند در کنار کودکان به راحتی کار خود را انجام دهند.

چگونه با وجود بچه خردسال دور کاری کنیم؟
در دوران قرنطینه بسیاری از والدین مجبور هستند که در منزل کار کنند. از طرفی مدرسه ها هم تعطیل است و در نتیجه باید هم مسئولیت کار و هم نگهداری بچه ها را در این دوران در منزل به انجام برسانند، اما به نظر شما بهترین راهکارها برای کار کردن در منزل با وجود بچه ها چیست. 
 واقع بین باشید
کار کردن در منزل قطعاً نیازمند یک برنامه ریزی بهتر است زیرا بچه کوچک وضعیت را پیچیده می کند. اصلا انتظار نداشته باشید که در طول ساعات کاری فرزند شما این موضوع را درک کند و درگوشه ای آرام بنشیند. او به اندازه کافی حواس شما را هنگام ایمیل زدن یا فرستادن پیام پرت می کند و خودش یک عامل حواس پرتی است.
پس با خودتان واقع بینانه فکر کنید و در مورد شرایطی که دارید با همکارانتان صحبت کنید و از قبل اعلام کنید که چه کارهایی در توان شما خواهد بود. حتماً یک برنامه مشخص برای خودتان تعیین کنید و اگر لازم است این برنامه را به محیط کارتان هم اعلام نمایید.
انعطاف پذیر باشید
زمانی که در بیرون از منزل کار می کنید، کارتان مشخص است اما اگر همین کار ها را به داخل منزل بیاورید، باید یک برنامه جامع تر داشته باشید. مثلا ببینید که بهترین زمان برای پاسخ دادن به تماس ها چه موقعی است. بعد از استراحت، بهتر است به انجام چه کارهایی بپردازید و در واقع باید هوشمندانه تر رفتار کنید.
مطمئن باشید لحظاتی هم هستند که باید از کار کردن دست بکشید. برای چیزهایی که حواس شما را پرت می کنند هم برنامه ریزی کنید. پس باید یک محیط آرام را برای خودتان فراهم کنید که البته انجام این کار با وجود بچه کوچک در منزل سخت است. پس باید انعطاف پذیری خود را بالا ببرید.
یک مکان جداگانه برای کار کردن اختصاص دهید
بعضی از والدین ترجیح می دهند که یک فضا بدون بچه را به کار کردن اختصاص دهند تا حواس پرتی آن ها کم تر شود اما ممکن است نگرانی های مربوط به امور بچه حواس شما را پرت کند. پس مکانی را برای خودتان اختصاص دهید که هم بتوانید کنترل خوبی روی فرزندتان داشته باشید و هم احساس آرامش بیشتری در محیط کنید.
برای توقف های کاری برنامه ریزی کنید
زمانی که در منزل کار می کنید، اوقات زیادی هست که حواستان از کاری که انجام می دهید، پرت می شود و مجبور می شوید که کارتان را متوقف کنید. باید برای این لحظات هم برنامه ریزی داشته باشید. خودتان را سرزنش نکنید زیرا نوزادان و کودکان متوجه اهمیت کار شما نیستند.
بنابراین باید سعی کنید برای این لحظاتی که مجبورید از کار دست بکشید، یک برنامه ریزی داشته باشید تا از کارهایتان عقب نیفتید. اگر کودک شما به سنی رسیده است که می توانید سر او را گرم کنید، بهتر است شرایط را برای او توضیح دهید و از او بخواهید که یک بازی یا یک کار مفید برای خودش انجام دهد و شرایط را نیز برایش فراهم کنید.
از تکنولوژی کمک بگیرید
زمانی را تعیین کنید که کودک تان بتواند فیلم یا کارتون مورد علاقه اش را در تلویزیون تماشا کند اما در این روش زیاده روی نکنید. پخش کردن برنامه مورد علاقه و فیلم های مناسب سن کودک می تواند عاملی باشد که شما راحت به کارهایتان برسید.
روی چرت زدن و زمان خواب خود هم برنامه ریزی کنید
به خودتان استراحت دهید و یک چرت کوتاه بزنید تا دوباره قدرت بیشتری برای کار کردن داشته باشید و پروژه های خود را با تمرکز بالاتری به انجام برسانید. اگر به دلیل داشتن بچه کوچک نمی توانید حافظه کوتاه داشته باشید، بهتر است که برای چند دقیقه به یک مکان ساکت بروید.
به خودتان استراحت دهید
به جای این که مانند همیشه کار کنید، باید زمان بیشتری را برای استراحت در نظر بگیرید و در کنار کودکتان باشید. با یکدیگر بازی کنید و فراموش نکنید که او در منزل فقط شما را دارد. پس بیش تر از کار باید به او توجه کنید. زمانی که قرار است به ناهار خوردن، استراحت کردن یا هر چیز دیگر اختصاص دهید را افزایش دهید.
گاهی اوقات کار را کنار بگذارید
زمان هایی هستند که کودک هیچ جوره راضی نمی شود ساکت بماند تا شما به کارتان برسید. در این لحظات هر چقدر تلاش کنید به جایی نخواهید رسید.
پس بهتر است کار را فراموش کنید و با او به پیاده روی و بیرون از منزل بروید، آشپزی کنید و یک کار دیگر انجام دهید تا این لحظات برای شما راحت تر سپری شود و هر زمان که خودتان و کودکتان تمرکز داشتید، به انجام کارهایتان بپردازید و ادامه دهید.
اسباب بازی های کودک را در دسترس داشته باشید
همزمان که در حال کارکردن هستید، باید به اسباب بازی های فرزندتان هم دسترسی داشته باشید تا هر زمان که خواست، آن ها را در اختیارش قرار دهید. اسباب بازی های جدید تر را برای او فراهم کنید تا بتواند در طول روز با آن ها سرگرم باشد تا شما هم راحت تر به کارتان برسید.
از روش های قدیمی هم استفاده کنید
همه ما در دوران کودکی با بازی های متفرقه و سرگرم کننده مواجه بودیم و هیچ موبایل و یا برنامه تلویزیون جذابی وجود نداشت. چه چیزی باعث شد که در آن زمان از زندگی لذت ببریم؟! قطعاً سرگرمی های کلاسیک مثل کاردستی، پازل، بازی منچ و غیره. این بازی ها می تواند برای کودک شما جدید باشد و یک سرگرمی سالم و مفید محسوب شود.
لیستی از کار هایی که باید انجام دهید را فراهم کنید
اگر کودک تان به اندازه ای بزرگ شده است که بتواند بعضی از کارها را کاملاً مستقل انجام دهد، شما نیز می توانید لیستی از انجام کارهایی که می تواند انجام دهد را برای او فراهم کنید.
برای خودتان هم این کار را انجام دهید تا بتوانید از گزینه های مختلف استفاده کنید و همچنین می توانید کارهای کوچک خانه را همراه با او انجام دهید تا همه شما بتوانید سرگرمی مفید داشته باشید و راحت تر کارهایتان را پیش ببرید و برای کار هم زمان بیشتری داشته باشید.
به خودتان سخت نگیرید
بعضی از زمان ها هستند که همه چیز سخت تر از حالت طبیعی پیش می رود. اگر احساس می کنید که امروز روز شما نیست، پس بهتر است کار را کنار بگذارید و به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید از یک زمان با کیفیت در کنار کودکتان بهره مند شوید و در این باره با مافوق خود صحبت کنید. به اندازه کافی غذای مقوی بخورید و به خودتان برسید و با برنامه ریزی پیش بروید و حتماً خواب کافی داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو