واکنش دبیرکل یونسکو به درگذشت خسروی آواز ایران/ شجریان از مردم الهام می‌گرفت

منبع: ایران آرت

68

1399/7/29

17:01


خانم ادری ازوله، دبیرکل یونسکو در نامه‌ای درباره شجریان نوشت: آقای شجریان در چند سال اخیر شجاعانه با بیماری جنگید و در عین حال پیوند عمیقِ خود را با مردم ایران نگاه داشت.

ایران آرت: با گذشت بیش از 10روز از فوت استاد محمدرضا شجریان، واکنش‌ها به درگذشت ایشان همچنان ادامه دارد و چهره‌های بین‌المللی این ضایعه را تسلیت می‌گویند.

ادری ازوله، دبیرکل یونسکو، که پیش‌تر در هنگام درگذشت استاد شجریان با انتشار توئیتی به زبان فارسی، از ایشان به‌عنوان "اسطوره و میراث جاودان موسیقی سنتی ایرانی" یاد کرده بود، در نامه‌ای به احمد جلالی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، بار دیگر این ضایعه را تسلیت گفت. متن نامه ازوله بدین شرح است:

جناب آقای احمد جلالی

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو

12اکتبر 2020

سفیر ارجمند

با اندوه فراوان از درگذشت محمدرضا شجریان آگاه شدم، انسانی که قلب بسیاری را در ایران، فارسی زبانان منطقه و سراسر جهان متاثر ساخت. از طرف یونسکو به شما، خانواده وی و مردم ایران صمیمانه تسلیت می‌گویم. از دلبستگی‌تان به ایشان و سنگینی این فقدان آگاهم.

آقای شجریان نه‌تنها خواننده‌ای با استعداد و استادی کامل در سبک های موسیقی سنتی ایران بود، بلکه هنر خود را برای دفاع از اهداف بشردوستانه و آموزشی و تربیتی مصروف داشت. در کنار تخصص موسیقیایی‌اش، او با صدای رسا و مصمم، حصارهای جدایی میان افراد، کشورها و فرهنگ ها را درنوردید. بر این اساس بود که پس از اجرای آوازی اشعار عمر خیام در این سازمان، جایزه پیکاسو یونسکو را در سال 1999دریافت کرد. همچنین در سال 2007، در مراسمی که به افتخار شما، به‌عنوان رئیس پیشین مجمع عمومی یونسکو و پایان ماموریت 10ساله نزد این سازمان برگزار شد، مدال موتزارت یونسکو به او اعطا شد.

آقای شجریان طی بیش از 6دهه، با فضیلت هنری خود، زیبایی شعر کلاسیک پارسی، ازجمله اشعار سعدی، حافظ، مولانا جلال الدین رومی، عطار و عمر خیام را در پرتو تازه‌ای به نمایش گذاشت. وی این امکان را برای نسل جدید فارسی زبانان در کشورهای مختلف فراهم ساخت تا هویت فرهنگی و میراث مشترک خود را باز یابند و با این کار، پیوندهای فرهنگی مردمان منطقه را استحکام بخشید.

آقای شجریان در چند سال اخیر شجاعانه با بیماری جنگید و در عین حال پیوند عمیقِ خود را با مردم ایران نگاه داشت، مردمی که او از آنان الهام می‌گرفت و برای آنان می‌خواند. او با آثار خود نشان داد که راه‌های بسیاری وجود دارد که فرهنگ، با آشکار ساختنِ آدمیتِ مشترک مان، ما را به هم نزدیک‌تر کند. از دیدگاه او، هدف همه هنرها انسانیت است که باید بر جهان حکمفرما باشد. این نگاه، ارتباط تنگاتنگ با رسالت یونسکو دارد که می‌گوید: سنگر دفاع از صلح را می‌باید در اندیشه زنان و مردان ساخت.

میراث محمدرضا شجریان در دل‌ها و اندیشه هامان زنده خواهد ماند.

لطفا همدردی عمیق ما را پذیرا باشید.

ارادتمند/ اُدری اَزوله

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو