آلودگی زود هنگام تهران به چه علت بود؟

29

1399/7/29

18:07


مدیر کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره علت شروع زودهنگام آلودگی هوا در شهر تهران گفت: این اتفاق به دلیل شرایط اقلیمی، کاهش دما، سکون و پایداری هوا، وقوع پدیده وارونگی دما و همچنین انتشار آلاینده‌های هوا است.

آلودگی زود هنگام تهران به چه علت بود؟

به گزارش بهداشت نیوز ، شینا انصاری درباره علت شروع زودهنگام آلودگی هوا در شهر تهران گفت: این اتفاق به دلیل شرایط اقلیمی، کاهش دما، سکون و پایداری هوا، وقوع پدیده وارونگی دما و همچنین انتشار آلاینده‌های هوا است.
 
مدیر کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: ما همچنان انتشار آلاینده‌ها از منابع ثابت و متحرک را داریم و با توجه به سکون در هوا آلاینده‌ها راه خروج پیدا نمی‌کنند و در نتیجه آلودگی در کلانشهر‌ها باقی خواهد ماند. البته پایداری هوا در درجه دوم قرار دارد و انتشار بیش از حد آلاینده‌ها در سطح زمین در تشدید این شرایط موثرتر است.  
 
علت شروع زودهنگام آلودگی هوا در پایتخت
 
انصاری کاهش زودهنگام دما در سال جاری را علت ورود سریعتر به روز‌های آلوده عنوان کرد و گفت: امسال روز‌های سرد زودتر آغاز شد و در نتیجه زودتر شاهد سکون دما و عدم وزش باد بودیم، از طرفی افزایش تردد خودرو‌های شخصی نیز به دلیل شیوع کرونا بیشتر شده است، در نتیجه زودتر شاهد آلودگی هوا بودیم.  
 
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: بارگذاری جمعیت و خدمات در تهران بیشتر از ظرفیت زیست‌پذیری آن است و با یک تغییر در شرایط اقلیمی شاهد چنین شرایطی در محدوده کلانشهر تهران خواهیم بود.  
 
او در پاسخ به این سوال که تمامی این موارد هر ساله اعلام می‌شود، اما هنوز شاهد رویکرد بین‌بخشی مشترکی بین ۱۸ دستگاهی نیستیم که در زمینه کنترل آلودگی هوای تهران وظیفه دارند، اظهار داشت: در قانون هوای پاک بیش از ده آیین‌نامه اجرایی وجود دارد و از سال ۹۶ نیز به دستگاه‌ها ابلاغ شده و شهرداری تهران یکی از آن دستگاه‌هاست. شهرداری در زمینه توسعه حمل ونقل عمومی نقش پررنگی دارد، اما در کنار آن دولت باید از این موضوع حمایت کند.  
 
انصاری گفت: از طرفی برای از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده، وزارت کشور و برای ارتقای خودرو‌های نو، وزارت صمت و همچنین برای بهبود کیفیت سوخت، وزارت نفت مسوولیت دارد؛ در نتیجه این مساله چند وجهی است که با پیش قدم شدن یک سازمان و مطالبه از یک مجموعه کار به جایی نخواهد برد.
 
منبع :ایلنا
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو