به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس از آتن؛ نیکوس دندیاس گفت در شکایت نامه‌ای به اولیور وارهلیی کمیسیونر اتحادیه اروپا، نوشته است که ترکیه اتحاد گمرگی با این نهاد را نقض می‌کند و به نقض اصول اساسی هم پیمانی با اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد.

ترکیه از سال ۱۹۹۹ خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا بوده، اما مذاکرات ۲ طرف در این باره از مدت‌ها پیش متوقف شده است.

دندیاس افزود: از کشورهای هم پیمان عضو اتحادیه اروپا، درخواست کرده است با توجه به  کاربرد تسلیحات صادر شده به ترکیه در اقدامات بی ثبات کننده منطقه، صادرات تجهیزات نظامی به این کشور را متوقف کنند.

دندیاس از کشور به خصوصی نام نبرد، اما رسانه‌های یونان نوشتند این نامه‌ها برای وزیران امور خارجه آلمان، اسپانیا و ایتالیا فرستاده شده است.

پیمان گمرکی بسته شده از میانه دهه ۱۹۹۰ میان اتحادیه اروپا و آنکارا، اجازه انتقال آزاد و بدون پرداخت عوارض کالاها را میان ۲۷ کشور عضو این سازمان و ترکیه می‌دهد.

یونان و ترکیه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" که از دیرباز روابط شکننده‌ای داشته‌اند، بر سر شماری از مسائل مانند مسائل سرزمینی، اختلاف نظر دارند. اما روابطشان در سال جاری به علت اختلاف بر سر مرزهای دریایی و حقوق بهره برداری از منابع بالقوه زیردریایی، منجر به آرایش رزمی ناوهای جنگی ۲ کشور و نگرانی از آغاز درگیری، تیره شده است.

آنکارا، آتن را به تلاش برای دستیابی به سهم ناعادلانه از منابع دریای مدیترانه متهم می‌کند.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه روز سه شنبه گفت که کشورش حل اختلاف از طریق مذاکرات را ترجیح می‌دهد،  اما در برابر فشار، تسلیم نخواهد شد.

 
  •  
  •  
  •