فواید گریه کردن و تاثیر آن بر سلامتی و زیبایی

فواید گریه کردن و تاثیر آن بر سلامتی و زیبایی


منبع: آرگا

150

1399/7/29

22:04


عملکرد گریه کردن، فرآیند بسیار پیچیده است که انسان ها قابلیت انجام آن را دارند. قابل به ذکر است که طبق تحقیقات انجام شده، گریه کردن فواید شگفت انگیزی برای روح و جسم در پی دارد. در این بخش از مجله آرگا به بیان فواید گریه کردن پرداخته ایم.

فواید گریه کردن و تاثیر آن بر سلامتی و زیبایی

انسان ها تنها موجودات زنده ای هستند که از روی احساس قابلیت گریه کردن را دارند. در این رابطه، دانشمندان هنوز نمی دانند عمل فیزیکی گریه کردن، چگونه با احساسات ما در تعامل می باشد. به این صورت که چگونه امکان دارد در زمان غم و خوشحالی عمل گریه کردن، صورت بگیرد.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با بیان فواید گریه کردن، تمامی عوامل موثر با آن را بیان کنیم.

گریه چه فوایدی دارد؟

تاثیر گریه بر سلامتی و زیبایی

درست است که غم و ناراحتی در بروز بیماری و پیری بسیار تاثیر گذار است، اما قابل به ذکر است که در این میان فواید بسیاری دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. اگر شما نیز فکر می کنید که گریه و غم برای سلامتی مضر است، باید گفت که این طور نیست و بلکه در دفع سموم بدن اثر گذار نیز است. طبق تحقیقات انجام شده درباره فواید گریه کردن، گفتنی است که هیچ ضرری ندارد و در کنار آن برای سلامتی مفید می باشد. همان طور که نباید از ضررات آن چشم پوشی کرد، نباید فوایدش را نیز نادیده گرفت.

در این رابطه قابل یه ذکر است که نباید هیچ گاه، از ریزش اشک ها جلوگیری کرد چرا که تاثیرات مناسبی برای فرد به همراه دارد که از دیگر فواید گریه کردن به شمار می آید، همچنین باید بدانید که جلوگیری از آن سبب آسیب رساندن های روحی و جسمی به خودتان می شود. همان طور که می دانید اشک هایتان، بهترین راه برای بروز تمامی احساسات عواطف و تنش های شما می باشد. همچنین این امر در از بین بردن استرس، افسردگی و بهبود خلق و خوی کمک بسیاری می کند. در رابطه با گریه باید این چنین گفت که طبیعی، سالم و شفا بخش است.

هر فرد قابلیت ریزش ۱۰ اونس اشک و ۳۰ گالن را در طی سال دارا می باشد. باید گفت که این اشک ها توانایی اساسی در اشک رفلکسی، روانی و احساسی دارند. همانطور که این اشک ها نشان دهنده حجم بسیاری از احساس و استرس است، در نهایت سبب آسودگی و آسایش عنبیه و انتقال عواطف بسیار به دیگران می شود.

فواید گریه کردن

معرفی فواید گریه کردن

در ادامه این مطلب با فواید گریه کردن و تاثیری که بر بدن می گذارد، آشنا خواهید شد.

  • کاهش اضطراب

از مزایای گریه کردن می توان به کم شدن فشارهای فیزیکی که ناشی از احساسات ما می باشد اشاره کرد. طبق مطالعات انجام شده مشخص است، که گریه کردن درست بعد از به اوج رسیدن بر انگیختگی های روانی انجام می ‌شود و این اکمر در به تعادل رسیدن عملکرد های حیاتی بدن، کمک بسیاری می کند. در عبارت دیگر می توان این گونه گفت که گریه کردن، بعد از حالت بر انگیختگی بروز می دهد و بدن را بعد از ریزش اشک به حالت آرامش و آسایش بر می گرداند.

  • تقویت قوای روحیه

طبق تحقیقات انجام شده مشخص است، گریه کردن باعث کم شدن اضطراب می شود و در تقویت قوای روحی نیز بسیار تاثیرگذار است. اگر با گریه کردن سعی کنید که احساسات خود را در حالت تعادل قرار دهید، می‌توانید به تقویت روحی خود کمک به سزایی داشته باشید. همچنین در این میان قابل به ذکر است، که اگر دیگران ناراحتی شما را درک کنند احساس بهتری نیز به شما منتقل می شود، در حالی که  تمسخر و مسخره کردن احساس سبب بروز احساس خجالت و شرمندگی می شود. در نتیجه باید این چنین گفت که حمایت عاطفی و دلداری دیگران در کاهش گریه و تعادل احساس و روحیه تاثیر به سزایی قائل می باشد.

ویژگی های گریه کردن

  • گاهی حال روحی را بد می کند

گریه کردن در زمان و مکان نامناسب و یا در حضور کسانی که واکنش منفی نسبت به این موضوع دارند، حالتان را بدتر می کند. باید گفت که گریه کردن بهتر است، در حضور افراد نزدیک انجام شود تا احساس خوبی به شما القا کند. همانطور که گریه کردن قابلیت خوب کردن حال شما را دارد، در یک لحظه می تواند حالتان را بدتر نیز کند. طبق آزمایشی که بر احساس برخی افراد در هنگام تماشای فیلم غم ‌انگیز انجام شد، مشخص شد که در هر دقیقه ۲۰ نفر از این افراد احساس حزن و غم داشتند.

  • ارتباطات را بهبود می بخشد

همان طور که می‌دانید، نوزادان با گریه کردن سعی بر جلب توجه مادران خود دارند. نوزادانی که در ابتدای زندگی خود بسیار ناتوان هستند و توانایی های بسیار کمی دارند با عنصر وجودی ابتدایی خود یعنی اشک ریختن سعی بر برآورده کردن نیازهای خود دارند. همچنین قابل ذکر است که با گذشت زمان و بالا رفتن سن کارکرد بیولوژیک گریه تبدیل به کارکرد عاطفی می‌شود به این شکل که افراد با بالا رفتن سن و عملکرد بیولوژیکی احساس نیاز و درخواست کمک بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند.

  • سبب تشکیل پیوند ها می شود

هنگامی که از طریق اشک سعی بر برقراری ارتباط با دیگران دارید، در واقع آسیب‌ پذیرتر از هر لحظه دیگری خود را نشان می دهید. این نظر در حضور افرادی حمایت گر می‌تواند باعث افزایش پیوند ها و اتصال شما به یکدیگر شود. به این دلیل که همانقدر که به آن شخص اطمینان دارید و با او احساس نزدیکی می کنید و این گونه واکنش عاطفی در حضور آنان انجام می دهید، پیوندتان را محکم تر بازسازی می کنید. طبیعی است که هیچ فردی تمایل ندارد که ضعفش را به دیگری نشان دهد، اما هنگامی که این عمل در حضور دیگران انجام می شود احساس اطمینان و اعتماد را به وجود می آورد که در ترمیم رابطه ها بسیار تاثیر گذار است.

حمایت توسط افراد مطمئن

  • در به دست آوردن نیاز ها، کمک کننده است

از فواید گریه کردن قابل به ذکر است که می ‌توان به روشی برای برانگیختن یک واکنش خاص در راستای خواسته و نیازها اشاره کرد. اگر آگاهانه این عمل صورت گیرد و سوءاستفاده ای وجود نداشته باشد، ممکن است منجر به فروکش کردن خشم و حتی ایجاد احساس گناه در دیگر افراد شود. همچنین باا ین کار می توان دیگران را در برابر خواسته‌های خود بی سلاح کرد. قابل به ذکر است که عمل گریه ‌کردن کارکردی اجتماعی دارد، به طوری که در زمان کشمکش ‌ها و دعوا ها، خشم دیگران را کاهش می دهد.

  • برای تخلیه روانی در خلوت، موثر است

همانطور که تاکنون مطالعه کرده اید، گریه کردن در برقراری برخی ارتباطات موثر تاثیر گذار است. گفتنی است؛ هنگامی که یک روز شلوغ و پر استرس را پشت سر می گذارد، برای این که افکارتان را آرام کنید و احساس خود را در مقدار تعادلی قرار دهید نیاز به تخلیه روانی یعنی گریه کردن در خلوت خود دارید. بسیاری از افرادی که در خلوت خود گریه می کنند، افراد قوی تری هستند که برای نجات یافتن از مشکلات دست به دامن خداوند می شوند و کسی دیگر را درگیر مشکلات خود نمی کنند.

تشخیص گریه احساسی و واکنشی

  • دفع سموم از بدن

طبق تحقیقات صورت گرفته، محققان دریافتند که اشک ها به دفع سموم از بدن نیز کمک بسیاری می‌کند. همچنین در مقایسه ای که بین اشک های حاصل از تحریک چشم با اشک های عاطفی شد، محققان متوجه متوجه تفاوت های شیمیایی در بین آن ها که احتمالا ناشی از تاثیرات اضطراب بر بدن می باشد، شدند. اگر چه پژوهش ‌های انجام شده کافی نبودند و به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما قابل به ذکر است که ترکیب اشک ها در زمان و موقعیت های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد.

  • همانند ضد عفونی کننده طبیعی در بدن می باشد

برخی پزشکان بر این باورند که گریه کردن احتمالاً می‌تواند به از بین بردن باکتری و ویروس ها در بدن کمک به سزایی کند. قطره های اشکی که دارای پروتئینی به نام لیزوزیم هستند، قابلیت از بین بردن باکتری های مضر در بدن را دارند. همچنین تحقیقی  که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان دادند که ماده لیزوزیم می‌تواند باکتری سیاه زخم را نیز از بین ببرد. اگر چه فواید گریه کردن به صورت عام در بین مردم وجود ندارد، اما قابل به ذکر است که می‌توان از آن به عنوان ضد عفونی طبیعی برای بدن استفاده کرد.

گریه کردن چه تاثیری بر بدن دارد؟

  • کمک کننده چشم ها می باشد

از نحوه کارکرد بیولوژیکی اشک ها می توان به مرطوب نگه داشتن چشم ها و محافظت از آن در برابر گرد، خاک و دود های آلوده کننده به چشم اشاره کرد. زمانی که اشک ها برای احساس سرازیر می شوند، خاصیت بیولوژیکی آن را به فرآیندی پیچیده تر تبدیل می کند. قابل به ذکر است که نبود این اشک ها در بروز بیماری های چشمی نیز بسیار تاثیر گذار است. همچنین طی تحقیقات صورت گرفته در بیماران مبتلا به سندروم شوگرن که به معنی خشکی بیش از حد چشم ها می باشد، نشان دهنده توانایی کمتر این افراد در تشخیص احساسات بود.

  • مرتبط بودن با هورمون های جنسی

در این رابطه گفتنی است که بالا بودن سطح تستسترون یا همان هورمون جنسی مردان در تمایل کمتر به گریه کردن است. همچنین طبق شواهد موجود در خصوص افراد تراجنسیتی و مردان مبتلا به سرطان پروستات که داروهای ضد هورمون مردانه مصرف می‌کردند و همچنین حیواناتی که دارای هورمون تستسترون بودند در گریه ‌کردن از قابلیت کمتری برخوردار بودند. در حالی که این امر در زنان بسیار برعکس است و تغییر سطح استروژن یا همان هورمون جنسی زنانه می‌تواند در افزایش گریه بر اثر تنش های احساسی و درد های پریودی و زایمان تاثیر گذار باشد.

در رابطه با بهره گیری از فواید گریه کردن قابل به ذکر است، که مسائل فرهنگی و شرایط خانوادگی نیز با آن در ارتباط است و بر میزان گریه کردن مردان و زنان بسیار تاثیرگذار است. همان طور که می دانید گریه کردن در هر دو جنس بسیار طبیعی است اما قابل به ذکر است که زنان بیشتر از مردان به گریه کردن و تخلیه روانی خود از طریق اشک می پردازند.

چندنوع اشک وجود دارد؟

  • دارا بودن تاثیرات جسمی بسیار مهم

همانطور که مطالعه کردید گریه کردن یک عمل احساسی نیست، بلکه می‌ توان از آن به عنوان یک عمل فیزیکی نیز به شمار آورد. هق هق های دردناک، سردرد، ورم کردن پوست، آبریزش بینی و لرزش بدن تنها بخشی از اثرات جسمانی گریه کردن است. از علت بروز این مسئله می‌تواند به بر انگیختگی بالای بدن در هنگام شروع به گریه کردن اشاره کرد. طبیعی است که بعد از گریه کردن احساس آرامش آسایش داشته باشید، اما در دقایق اولیه عمل گریه کردن برانگیختگی بسیاری در بدنتان ایجاد می کند. طبق شواهد موجود در هنگام گریه ضربان قلب و میزان تعریق بدن افزایش پیدا می‌ کند، به این صورت گریه کردن برای بدن کاری بسیار سنگین و فعالیتی با میزان بالا به شمار می آید.

  • تاثیر گذار بر روی هورمون ها

از دیگر فواید گریه کردن تاثیر گذاری بر سطح هورمون اندروفین در بدن می توان اشاره کرد که آن را در میزان بالایی قرار می دهد. این هورمون که وظیفه ایجاد شادی و آرامش در بدن دارد، احساس فشار های روانی را به مراتب کمتر می کند. طبیعی است که در زمان مشاهده فیلم های غم انگیز احساس گریه و حزن به شما دست دهد.

آشنایی با فواید گریه کردن

  • گریه های خوشحالی سبب آرامش در بدن می شوند

همچنین احساس شادی بسیار و احساس مثبت در بدن می تواند منجر به بروز گریه نیز شود. گریه به علت احساسات منفی بسیار رایج است، اما قابل ذکر است که گریه از روی احساسات مثبت نیز در افراد بسیاری وجود دارد. از نظر بیولوژیکی گریه کردن به هر شکل، تاثیرات مثبت و منفی بسیاری دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو