چگونه زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟

منبع: نی نی بان

99

1399/7/29

23:31


داشتن زایمانی راحت و آسوده و با کمترین درد احتمالا آرزوی تمامی مادران بارداری است که قصد انجام زایمان طبیعی دارند. کسب آمادگی برای زایمان اهمیت به سزایی دارد، از طرق مختلف می توان سطح آرامش مادر را افزایش و احتمال مداخلات را کاهش داد و کاری کرد که فرایند زایمان به خوبی پیش برود. به چند پیشنهاد زیر در رابطه با راه های آسان شدن زایمان طبیعی توجه کنید.

راه های آسان شدن زایمان طبیعی
گرچه زایمان فرایندی است که بالاخره با درد همراه خواهد بود اما روش هایی وجود دارد که می توان با کمک آنها این درد را تا حد زیادی کاهش داد:
یکی از روش های آسان شدن زایمان طبیعی حضور یک همراه باتجربه در کنارتان است
بر اساس پژوهشهای انجام شده، مادرانی که یک مامایار در کنار خود دارند معمولاً به داروی درد و مداخلات پزشکی نیاز پیدا نمی کنند. مامایارها افرادی تحصیل کرده هستند که برای حمایت از مادر هنگام زایمان آموزش دیده اند. آنها مادر را به تمرکز و تنفس صحیح ترغیب می کنند، موقعیت های مناسب را برای پیشرفت فرایند زایمان به او می آموزند و را مورد تشویق قرار می دهند. یکی از مادرانی که با مامایار زایمان کرده بود، می گوید: " مامایار اوضاع را به طور کامل تغییر داد، با حضور او احساس قدرت و جرأت می کردم. من از حمایت های او حین زایمان، سپاسگزارم. بعداً نیز از آنجا که او شاهد زایمانم بود می توانستم با او مشورت کنم و می پندارم که تصمیم درستی گرفته ام."
برای یافتن یک مامایار ه عنوان یکی از راه های آسان شدن زایمان طبیعی می توانید به مطب های مامایی یا مراکز مشوق زایمان طبیعی مراجعه کنید.
اگر درد زایمان دارید بهتر است تا جایی که می توانید در منزل بمانید
از ساده ترین راه های آسان شدن زایمان طبیعی این است که زود به بیمارستان نروید. در محیط منزل می توانید به راحتی راه بروید و هر خواستید بخورید یا بیاشامید. سعی کنید تا زمانی که فاصله درد به سه تا پنج دقیقه و طول درد به یک دقیقه نرسیده است، در منزل بمانید و جز در شرایط پزشکی خاص به بیمارستان مراجعه نکنید.
مثبت فکر کنید و تمرکز داشته باشید
در مورد هر کاری، هرچقدر پیام های مثبت تری به خودتان بدهید، آسان تر می شود. اگر اطرافیان به قدرت و دلیل شگفت انگیز زایمان یعنی فرزند دلبندی را که در وجود خود دارید، اشاره کنند، کمک زیادی به شما کرده اند. مادری می گفت:"من به قدرت ذهن بر هر چیزی اعتقاد دارم و در دوران بارداری نیز تجسم فکری را تمرین کردم. هنگام زایمان توانستم تصاویری از شکفتن گلها و خروش امواج را فراخوانی کنم، به این ترتیب روی درد متمرکز بودم و آن را تحت کنترل در آوردم".
از گرما و سرما استفاده کنید
قرار دادن یک بطری آب گرم، پد گرمایشی یا کیسه ای که بتوان در مایکروویو گرم کرد روی شکم یا کمر در برخی موارد تسکین دهنده است. برای کاهش درد کمر کمپرس سر نیز مفید خواهد بود.
تحرک داشته باشید
از بهترین راه های آسان شدن زایمان طبیعی حرکت کردن است. حرکت به پیشرفت زایمان کمک و ناراحتی را برطرف می کند. اگر اقدامات پزشکی خاصی روی شما انجام می شود که تحرکتان را محدود می سازد، حتما در این باره با پزشک خود گفتگو کنید. به عنوان مثال، برخی مواقع پایش مداوم ضربان قلب جنین لازم است، در چنین مواردی، تسمه های متصل به یک دستگاه به دور شکم مادر بسته می شوند و او ناگزیر باید در بستر بماند، در این صورت با پزشک صحبت کنید و در مورد ضرورت نظارت مستمر از او بپرسید. چنانچه امکان نظارت متناوب وجود داشته باشد می توانید پیاده روی کنید، روی توپ زایمان بنشینید یا در وان مخصوص قرار بگیرید.
تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (دستگاه تنس)
تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) یک ابزار رایج در انگلستان برای تسکین درد زایمان است و به طور فزاینده ای توسط مامایارها در ایالات متحده به عنوان یکی از راه های آسان شدن زایمان طبیعی تبلیغ می شود. در اوایل زایمان، چهار الکترود به وسط پشت مادر، در هر دو طرف ستون فقرات او وصل می شود. مادر کلید کنترل را نگه داشته و هنگام انقباض، ضربان الکتریکی را افزایش می دهد. دستگاه تنس با تحریک تولید اندورفین بدن (مسکن طبیعی) و کاهش آگاهی از درد عمل می کند.
مادری که هنگام زور زدن از دستگاه تنس استفاده کرده بود معتقد است این روش در کنار حمایت عاطفی همسرش به او کمک کرد تا بتواند بر درد زایمان 23 ساعته اش فائق آید. او می گفت: "این دستگاه فرصتی به من داد تا بتوانم روی چیزی تمرکز کمک کنم. احساس می کردم بر روی آنچه تجربه می کنم، کنترل دارم." برخی مادران در ساعت های اولیه دستگاه کنترل را رها کرده و اظهار می کنند فایده ای برایشان ندارد. اما دستگاه تنس به طور خاص برای مادرانی که حین زایمان کمر درد دارند، مناسب است.
آب درمانی
دوش گرفتن یا حمام طولانی در خانه به آرامش مادر کمک می کند. در بیمارستان نیز حمام حریم خصوصی و وان محیطی راحت برای مادر ایجاد می کند. مادرانی که تجربه کرده اند، می گویند:" بعد ازحدود 5 تا 6 سانتی متر اتساع (بازشدگی)، وقتی اپیدورال در نظر گرفته می شود، بهتر است به جای آن نیم ساعت استخر زایمان را امتحان کنید." یا دوش طولانی بگیرید. اپیدورال، شکلی از مسکن برای درد زایمان است که به وسیله متخصص بیهوشی تجویز می‌ گردد. آب گرم باعث آرامش می شود و غالباً حدود 20 دقیقه بعد احساس خواب آلودگی دلپذیری به مادر دست می دهد. پژوهش ها حاکی از آنند که نشستن در آب گرم تولید اکسی توسین را را در بدن افزایش داده و موجب اتساع (بازشدگی) بیشتر می شود. مادری که چهار یا پنج ساعت در بیمارستان در حمام باشد، نیازی به مسکن ندارد.
موقعیت های مختلف قائم را امتحان کنید
مادری می گوید همراه درد زایمان، کمر درد نیز داشتم، روی توپ زایمان (نوعی توپ ورزشی بزرگ) نشستم تا جنین برای چرخش از وضعیت خلفی فضای بیشتری داشته باشد. "تجربه بسیاری خوبی بود زیرا می توانستم مفصل ران را به صورت نوسانی حرکت داده و شل کنم."
یک پژوهش جدید نشان داد بی حسی اپیدورال باعث شده است تعداد بیشتری از نوزادان در وضعیت خلفی متولد شوند. در وضعیت بی حسی اپیدورال معمولاً مادر دراز می کشد و دیگر نمی تواند برای چرخیدن نوزاد از مزیت جاذبه زمین استفاده کند. اگر شما نیاز به بی حسی اپیدورال دارید، متخصصان پیشنهاد می کنند:" زمان زیادی را در وضعیت ریکاوری سپری کنید یعنی به پهلوی چپ دراز بکشید، ساق پا باید صاف و پای راست خم شده و روی بالشی قرار بگیرد که مقابل ساق پا قرار دارد." این موقعیت لگن را باز می کند و فضای کافی برای چرخش کودک فراهم و به نحو احسن از جاذبه زمین استفاده می شود.
سر و صدا کنید
از دیگر راه های آسان شدن زایمان طبیعی آه کشیدن است اما نه جیغ زدن!! آه کشیدن و ایجاد صداهای آرام به کاهش تنش در بدن کمک می کند. وقتی دهان را باز می کنید، عضلات دخیل در زایمان شل و به آسانی باز می شود. مامایار در خلال زایمان به زائو می گوید که همچنان با صدای آرام زمزمه کند. زمزمه تنفس را برقرار کرده و مادر را آرام می نماید."
مادری می گوید: " مامایار مرا تشویق کرد تا با لبهای باز نفس بکشم. باز و آرام نگه داشتن گلو به من کمک می کرد تا شدت انقباضات را تحمل کنم و کانال زایمان برای خروج کودک باز باشد."
اگرچه هیچ کس به طور قطعی نمی تواند درباره روند زایمان شما اظهار نظر کند، اما این به آن معنی نیست که باید فرصت ها را از دست دهید. زایمان کاری شبیه به فتح اورست است و از آنجا که سبک زندگی ما امروزه به طور طبیعی بدن را برای زایمان آماده نمی سازد، نیاز کسب آمادگی دارد. استفاده از برخی راه های آسان شدن زایمان طبیعی ذکر شده در این مقاله به ما کمک خواهد کرد تا حد ممکن بر این مشکلات فائق آئیم. بنابراین توصیه ما به شما این است که خود را از نظر جسمی و روانی برای این روز بزرگ آماده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو