سیالیت خیال، مینیاتورهای امروزی و شادی‌های ساختگی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 3 نمایشگاه

سیالیت خیال، مینیاتورهای امروزی و شادی‌های ساختگی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 3 نمایشگاه


157

1399/7/30

10:29


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه گالری‌های شیرین، طراحان آزاد و باوان پرداخته‌ایم.

سیالیت خیال، مینیاتورهای امروزی و شادی‌های ساختگی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 3 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حجمی نسرین شاپوری آذر با عنوان "روایتی دگر" در گالری شیرین، نمایشگاه آثار مریم بنی‌اسدی با عنوان "دگردیسی" در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه آثار نیلوفر محمدی‌فر با عنوان "نقاش در بهشت حضور ندارد" در گالری باوان سوژه‌های گالری‌گردی این هفته هنرآنلاین هستند. 

 

خیال سرخوش

نمایشگاه آثار حجمی نسرین شاپوری آذر با عنوان "روایتی دگر" در گالری شیرین برپاست. شاپوری در این مجموعه با ساخت مجسمه‌هایی خیالی یک دنیای فانتزی را به وجود آورده است که نگاهی دیگر به دنیای واقعی انسان دارد. سوژه آثار او موجوداتی ناشناخته هستند. آنها نه انسانند، نه حیوان. اما خصلت‌ها و رفتارهای انسانی در آنان دیده می‌شود. این موجودات عجیب‌وغریب به ساده‌ترین شکل ممکن در حال زندگی در دنیایی خیالی هستند اما رفتارهای آنها آنقدر طبیعی و ملموس است که مخاطب می‌تواند با آنها آشناپنداری کرده و خودش را یکی از آنان بداند.

شاپوری در ساخت این موجودات از هیچ قاعده‌ای پیروی نکرده است، بلکه هرکدام از آنها نتیجه تجربه‌ها یا بازیگوشی‌هایی هستند که از کنار هم قرار گرفتن فرم‌های مختلف به دست آمده‌اند. قطعات مختلف فلز که شکل‌هایی متنوع دارند به‌گونه‌ای به هم متصل شده‌اند که در نهایت فرمی انسانی یا جانوری را به وجود آورده‌اند. اگرچه هنرمند به‌طور قطع برای شکل دادن این جانوران طرحی را در ذهن داشته و قطعات سازنده آنها را از قبل طراحی کرده است، اما سادگی فرم‌های نهایی تداعی‌کننده ذهنی کودکانه و تصاویر بداهه برآمده از آن است.

نمایشگاه آثار نسرین شاپوری‌آذر در گالری شیرین

 با وجود دور بودن این مجسمه‌ها از فرم‌های طبیعی، مخاطب می‌تواند مابه ازای واقعی یا خیالی آنها را پیدا کند. آدم‌هایی با ظاهری عجیب‌وغریب در حال ساده‌ترین فعالیت‌های انسانی، مانند تماشای خود در آینه، یا گفت‌وگوی میان مادر و فرزند دیده می‌شوند. یا جانورانی با رفتارهای انسانی، مانند خروسی که یک شاخه گل تقدیم مرغی می‌کند، ساکنان این دنیای خیالی هستند.

نکته‌ای که آثار شاپوری را از دیگر انواع مجسمه جدا می‌کند، حضور تصویرسازی و تخیل ناب در آنهاست. در واقع این آثار مانند تصویرگری‌هایی هستند که از سطح دوبعدی کاغذ جدا شده و حجم پیدا کرده‌اند. رنگ‌های شاد و زنده آنها به درخشش برنز و برنج تبدیل شده و به جای آنکه در کنار داستانی نوشته شده قرار بگیرند، قصه خود را در ذهن بیننده می‌سازند.

نمایشگاه آثار نسرین شاپوری آذر تا 6 آبان در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

مینیاتور در دنیای امروز

نمایشگاه آثار مریم بنی‌اسدی با عنوان "دگردیسی" در گالری طراحان آزاد برپاست. آثار بنی‌اسدی ریشه در مینیاتور دارند. او این هنر کهن را نزد اساتید ایرانی و پاکستانی آموخته است اما به جای آنکه ادامه دهنده سنت‌های تصویری قدیمی باشد، آنها را در بستری نو قرار داده تا زبانی متفاوت برای بیان مسائل امروزی به وجود آورد.

در آثار این مجموعه هیچ نشان واضحی از مینیاتور وجود ندارد. نه آن تصویرهای پر جزییات و پر رنگ و لعاب دیده می‌شود و نه مضامین عاشقانه و صحنه‌های شکار. آنچه به چشم می‌آید جزییات و بخش‌هایی از تابلوهای مینیاتور است که به تنهایی به تصویر کشیده شده و حضوری مستقل پیدا کرده‌اند. درختان سرو که عنصر ثابت در بیشتر مینیاتورها هستند، اینجا چنان اهمیتی پیدا کرده‌اند که می‌توانند با تکرار خود یک صفحه را پر کنند و یا به تنهایی و با ابهت در یک کادر خودنمایی کنند.

نمایشگاه آثار مریم بنی‌اسدی در گالری طراحان آزاد

از سوی دیگر عناصر معماری هم از بخش‌های مهم تشکیل‌دهنده مینیاتورها هستند که توانسته‌اند در تابلوهای بنی اسدی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهند. مناره‌ای سر  به آسمان کشیده که از بنای اصلی خود جدا شده و به تنهایی دیده می‌شود، یا نمادهایی از باغچه و باغ آرایی که به فرم‌های هندسی تبدیل‌شده‌اند، از این جمله هستند.

بنی اسدی در این آثار با نگرشى نو، جزئیات دقیق مینیاتور را به کار برده و به جای تصاویری پرطمطراق که فاصله خود را با بیننده حفظ می‌کنند، نقوشی ساده و پویا را در مقابل چشم او قرار داده است.

نمایشگاه آثار مریم بنی‌اسدی تا 6 آبان در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

 

شادی‌های ظاهری

نمایشگاه آثار نیلوفر محمدی‌فر با عنوان "نقاش در بهشت حضور ندارد" در گالری باوان برپاست. محمدی‌فر در این مجموعه به خلق جهانی پرداخته است که واقعیات زندگی انسان را در خود دارد، اما به خیال شباهت بیشتری دارد. آنچه در بیشتر این تابلوها جلب توجه می‌کند روابط انسانی و تعامل افراد با یکدیگر است. در این تابلوهای شلوغ و پر جزییات با آدم‌هایی مواجه هستیم که به دلایل مختلف گردهم آمده و لحظاتی را با هم سپری می‌کنند.

این تابلوهای رنگارنگ و شاد، با تحرک و انرژی فراوان و انواع گل‌ها و گیاهانی که اطراف آدم‌ها را گرفته‌اند، دنیایی آرمانی و کامل را به تصویر کشیده‌اند که آدم‌ها برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند و یا در حسرت داشتن آن هستند. بااین‌حال چهره‌های دگرگون شده و اندام‌های دفرمه، از یک توهم و خیال پوچ حکایت می‌کنند.

نیلوفر محمدی فر

بیشتر آدم‌های این دنیای رنگین افراد شادی هستند که از عمق وجود می‌خندند و از شدت خوشی بر زمین غلت می‌زنند. آدم‌هایی خوشبخت و بی‌خیال که آسودگی خود را به رخ دیگران می‌کشند و گویی سراسر عمر خود را به این شکل می‌گذرانند. اما این خوشی‌های اغراق‌شده نشانه‌ای از تردید و ظاهرفریبی دارند. گویی این افراد با خروج از جمع و رفتن به تنهایی خود، وقتی که دیگر دلیلی برای خودنمایی نداشته باشند دیگر لبخندی بر لب ندارند و به افرادی مغموم و بهت‌زده تبدیل می‌شوند که در مواجهه با انبوه سوالات و مشکلات قرار گرفته‌اند.

محمدی‌فر در یکی از تابلوها با نمایش صحنه مرگ و گرد آمدن افراد بر مزار یک آشنا، جلوه‌ای دیگر از احساسات این آدم‌ها را نمایش داده است که باز هم اغراق شده و نمایشی است. اینجا نقطه پایانی بر همه آن خوشی‌های ظاهری و آن بهشت خیالی است.

نمایشگاه آثار نیلوفر محمدی‌فر تا 5 آبان در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو