طرز تهیه دونات شکم پر یک شیرینی عالی در خانه

طرز تهیه دونات شکم پر یک شیرینی عالی در خانه


منبع: آرگا

95

1399/7/30

18:03


در این مطلب با طرز تهیه دونات شکم پر خوشمزه و خوش طعم در خدمت شما همراهان عزیز و گرامی خواهیم بود که امیدواریم از تهیه این شیرینی بی نظیر نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه دونات شکم پر یک شیرینی عالی در خانه

دونات شکم پر از انواع دونات های محبوب و پرطرفدار می باشد و قسمت داخلی این نوع دونات با مغز شکلات صبحانه پر می شود و شما می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. 

دونات شکلاتی و دونات سیب و دونات شکم پر از انواع روش ها برای تهیه دونات می باشند و شما می توانید به کمک روش های ذکر شده در دستور پخت دونات تنوع ایجاد کنید.

 

مواد لازم برای تهیه دونات

  • شیر پرچرب : ۳/۴ پیمانه
  • کره : یک قاشق غذاخوری + یک قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ : یک عدد
  • روغن گیاهی : یک قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ : یک عدد
  • آرد نان : ۲.۵ پیمانه
  • شکر : ۱/۴ پیمانه + ۱.۵ قاشق چایخوری
  • نمک : ۱/۴ قاشق چایخوری
  • مخمر فوری : دو قاشق چایخوری

مواد میانی دونات

  • روغن مایع مخصوص سرخ کردن : به مقدار لازم
  • شکلات صبحانه : یک شیشه ۳۵۰ گرمی
  • پودر شکر برای تزیین : به مقدار لازم

طرز تهیه دونات شکم پر در منزل

۱. برای تهیه این نوع دونات ابتدا شیر را مقداری گرم کنید تا ولرم شود سپس آن را درون کاسه ای کوچک بریزید. روغن و کره و تخم مرغ را به شیر گرم شده بیفزایید و آن را هم بزنید تا با مواد ترکیب شود.

۲. ترکیب شیر را درون میکسر بریزید سپس درون ظرفی دیگر آرد و شکر و مخمر و نمک را هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند. مخلوط آرد را به مخلوط شیر به آرامی اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا با یکدیگر یکدست مخلوط شوند. توجه داشته باشید که میکسر را باید روی سرعت متوسط به بالا قرار دهید و خمیر را هم بزنید تا صاف و نرم شود و از کناره های کاسه جدا گردد. خمیر را باید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه هم بزنید و در هنگام هم زدن نباید خمیر از کاسه بیرون بزند.

۳. خمیر را گرد کنید و درون کاسه ای چرب قرار دهید سپس روی آن را به کمک سلفون بپوشانید و خمیر را به مدت ۶۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید توجه داشته باشید که خمیر درون یخچال مقدار کمی ور می آید ولی دو برابر نمی شود.

۴. در این مرحله از طرز تهیه دونات شکم پر ، خمیر را بردارید و آن را روی صفحه سیلیکونی نچسب که از قبل آرد پاشی کرده اید قرار دهید سپس به کمک چاقویی تیز یا تیغه خمیر آن را به هشت کاملا مساوی تقسیم نمایید و هر کدام از تکه ها را نیز به دو قسمت تقسیم نمایید تا ۱۶ تکه خمیر داشته باشید سپس روی خمیرها را به کمک پلاستیک بپوشانید تا خشک نشوند.

۵. تکه ای از خمیر را بردارید و آن را روی یک کاغذ روغنی کوچک و مربعی شکل قرار دهید اگر خمیر چسبناک است دست هایتان را مقداری آردی نمایید و به کمک کف دست خمیر را به شکل دایره ای تخت درآورید سپس به کمک انگشتان لبه های خمیر را فشار بدهید تا قطر آن به ۹ سانت برسد. توجه داشته باشید که دایره باید در مرکز خمیر ضخیم تر باشد تا بتوانید شکلات صبحانه را در مرکز آن قرار دهید و لبه ها نیز باید نازک تر باشند تا به یکدیگر بچسبند و در نتیجه ضخیم تر شوند.

دستور تهیه دونات شکم پر

۶. به کمک کیسه پلاستیکی ضخیم یا کیسه خامه یک بار مصرف دو قاشق غذاخوری شکلات را در مرکز خمیر دایره ای شکل ریخته و خمیر دوم را پهن نمایید و بکشید تا به شکل خمیر اول درآید.

قرار دادن شکلات روی خمیر دونات

سپس خمیر دوم را روی خمیر اول قرار دهید و روی آن را به خوبی بپوشانید به کمک انگشت هایتان لبه های خمیر را به آرامی فشار دهید تا به یکدیگر بچسبند و به صورت کامل قسمت بالا و پایین خمیر را به یکدیگر بچسبانید.

روش تهیه دونات شکم پر در منزل

به کمک کاتر بیسکویت با قطر ۸ سانت لبه های خمیر را برش زده تا قسمت های اضافه خمیر جدا گردد. خمیر اضافه برش زده شده را در مکانی مناسب قرار دهید و روی خمیر را به کمک پلاستیک بپوشانید.

دستور تهیه دونات شکم پر

۷. خمیر مغزدار آماده شده را به کمک کاغذ زیرین آن بلند کنید و درون سینی که در کف آن کاغذ روغنی پهن کرده اید قرار دهید و روی آن را به کمک پلاستیک بپوشانید.

۸. مرحله ۵ تا ۷ را برای همه خمیرهایی که برش زده اید تکرار نمایید و دونات های مغزدار را درون سینی فر قرار دهید و بین آن ها ۵ سانت فاصله قرار دهید. خمیرهای ورز داده شده را به سه بخش کاملا مساوی تقسیم نمایید و هر بخش را نیز به دو قسمت تقسیم نمایید و به کمک آن ها سه دونات مغز دار دیگر درست نمایید سپس دونات ها را درون سینی فر قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر خمیر کوچک شده است باید حدود ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید تا بتوانید خمیر را بکشید. در این مرحله باید ۱۱ دونات مغزدار داشته باشید.

۹. در این مرحله از طرز تهیه دونات شکم پر ، دونات ها را به مدت نیم تا یک ساعت در دمای آشپزخانه قرار دهید تا اندازه آن ها دو برابر گردد.

۱۰. درون قابلمه ای بزرگ تا ارتفاع ۶ سانت روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا روغن به دمای ۱۷۷ درجه برسد سپس کاغذ دور دونات را از یک طرف آن برش بزنید تا به صورت مربع شکل در بیاید و دست هایتان را زیر دونات قرار دهید و از کاغذ برای انتقال دادن دونات به قابلمه استفاده نمایید.

سرخ کردن دونات شکم پر

۱۱. دونات ها را به مدت ۱۵ ثانیه سرخ نمایید سپس آن ها را برگردانید تا طرف دیگر آن ها نیز سرخ شود و به رنگ کهربایی درآیند. دوباره دونات ها را برگردانید و طرف دیگر آن ها را به مدت ۸۰ ثانیه سرخ نمایید. دونات های سرخ شده را روی حوله ای تمیز قرار دهید تا روغن اضافه آن ها خارج شود.

روش تهیه دونات شکم پر در خانه

۱۲. اجازه دهید تا دونات ها به مدت ده دقیقه بمانند تا مقداری خنک گردند سپس روی آن ها مقداری پودر شکر بپاشید و اگر دونات ها اضافه آمد آن ها را درون ظرف درب دار نگهداری نمایید و برای سرو دوباره دونات ها را درون مایکروویو گرم کنید تا بافت نرمی داشته باشند.

دونات مغز دار

نکات طلایی برای پخت بهتر دونات شکم پر

۱. اگر تمایل دارید دونات به مقدار بیشتری داشته باشید می توانید مقدار خمیر را ۲ یا ۳ برابر نمایید.

۲. برای پخت دونات بهتر است از آرد نان استفاده نمایید زیرا برای سرخ شدن به میزان روغن کمتری نیاز دارد.

۳. برای اینکه دونات هایی با کیفیت داشته باشید می توانید خمیر آن ها را از شب قبل آماده نمایید و درون یخچال قرار دهید.

در این مطلب با طرز تهیه دونات شکم پر در خدمت شما کدبانوهای عزیز و گرامی بودیم که امیدواریم با توجه به مراحل ذکر شده بتوانید دونات هایی خوش طعم و با کیفیت را در منزل تهیه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو