از خواص و فواید مصرف روغن ذرت چه می دانید؟

از خواص و فواید مصرف روغن ذرت چه می دانید؟


منبع: آرگا

132

1399/7/30

20:04


روغن ذرت نیز از دیگر روغن های طبیعی و موثر برای سلامتی به شمار می رود که در صورت مصرف به حد و اندازه می توان تاثیرات موثری را برای عملکرد های بدن قائل شد. جهت آشنایی با خواص روغن ذرت ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.

از خواص و فواید مصرف روغن ذرت چه می دانید؟

امکان دارد که بسیاری از مردمان اندونزی از روغن نخل به عنوان یکی از اساسی ترین مواد اولیه برای طبخ غذا یاد کنند. اما قابل به ذکر می باشد که امروزه در دیگر نقاط دنیا با توجه به خواص روغن ذرت می توان از آن به عنوان جایگزین خوبی برای پخت و پز ها استفاده کرد. چرا که ترکیبب مناسبی از چربی اشباع و غیر اشباع می باشد که در نهایت برای سلامتی افراد نیز از خطر کمتری برخوردار است.

همچنین مقدار چربی اشباع شده در روغن ذرت از نخل بسیار کمتر است که از این رو جایگزین خوبی برای تضمین سلامتی به شمار می رود. همچنین گفتنی می باشد که روغن پالم به طور تقریبی از ۴۱ درصد چربی اشباع شده تشکیل شده است.

تاثیر مصرف روغن ذرت در بدن

معرفی روغن ذرت

این روغن از پایداری خوبی به نسبت اکسیداسیون برخوردار است که می توان از آن برای بسیاری از مصارف همچون پخت و پز، سرخ کردنی و تهیه سالاد استفاده کرد. از این روغن می توان به عنوان منبع مغذی از نظر غذایی و کیفیت بالای پخت و پز نام برد. بسیاری از محققین با توجه به وجود اسید لینولئیک در ترکیبات آن که یک اسید چرب ضروری می باشد، ارزش غذایی روغن را در معیار بسیار بالایی قرار داده اند. همچنین علت پایداری این روغن را می توان بر مبنای اکسیداسیون و آنتی اکسیدان های طبیعی این روغن به مانند اسید فرولیک و توکوفرول ها در نظر گرفت.

همچنین برای تهیه روغن از ذرت فرایند و مراحل پیچیده پالایشی انجام می گیرد که این روند دیگر ویژگی های منحصر به فردی را به روغن می بخشد. شاید برخی از آن ها ترکیبات موثر و مناسبی به شمار نیاید اما گفتنی است ترکیبات مثبت از منفی بسیار بیشتر می باشد.

  • نحوه تهیه این روغن

ذرت با چربی حدود ۴ درصد در گروه خوراکی های روغنی قرار نمی گیرد که از این رو برای تهیه روغن آن فرایند و مراحل بسیار پیچیده ای، نیاز به سپری دارد. این مراحل عبارت اند از؛

  1. تحت فشار قرار گرفتن های مکانیکی دانه های ذرت تا روغن از آن خارج شود.
  2. در طی برخی مراحل، فرایند های شیمیایی مضر از درون این روغن ها پاک می شود.
  3. در نهایت تمام نا خالصی و بو های نا مطبوع در این روغن از بین خواهند رفت.

آشنایی با خواص روغن ذرت

  • ارزش غذایی

روغن ذرت از ۱۰۰ درصد چربی برخوردار است که مقدار کربوهیدرات و پروتئین در آن صفر می باشد. در ادامه خواص روغن ذرت گفتنی می باشد که هر ۱ قاشق غذا خوری از روغن ذرت شامل مقادیر ادامه مطلب است.

  1. ۱۲۲ کالری
  2. ۱۴ گرم چربی
  3. ویتامین E به مقدار مصرف توصیه شده

معرفی خواص روغن ذرت

قابل به ذکر می باشد که خواص روغن ذرت بسیار متعدد می باشد که از این رو در ادامه مطلب برخی از مهم ترین آن ها را با نحوه تاثیر گذاری معرفی کرده ایم.

  • درمان سرطان

اصلی ترین مزایای تاثیر گذاری این روغن به روی سلامتی، درمان سرطان سینه می باشد. گفتنی است که اسید فولیک با توجه به تحقیقات گسترده محققین در از بین بردن و رفع سلول های سرطانی سینه و کبد تاثیر گذاری به سزایی قائل می باشد. همچنین در پی این تحقیقات این چنین مشخص شد که با مصرف روزانه این روغن طبیعی می توان سلول های گسترش یافته این بیماری را کوچک تر کرد. روغن ذرت سرشار از آنتی اکسیدان است که در نهایت به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می شود و برای پیشگیری از بروز بسیار بیماری های خطرناک موثر شناخته شده است.

درمان اختلالات گوارشی با روغن ذرت

  • درمان اختلالات گوارشی

طبیعی است که فیبر تنها در میوه و سبزیجات تازه وجود نداشته باشد. چرا که بسیاری از روغن ها این ویتامین را درخود دارا هستند که در نهایت به بهبود فرایند هضم و گوارش منجر می شود. از دیگر تاثیرات این روغن به روی دیگر بخش های سیستم گوارش می توان به درمان یبوست، بواسیر و سرطان روده بزرگ اشاره کرد که از این رو پیشنهاد می شود در برنامه غذایی خود برای این روغن جایی خالی کنید.

همچنین این روغن از گذشته تا به امروز از اشباع بیشتری برخوردار شده است که برای کاهش وزن و تناسب اندام بسیار مناسب شمرده شده است.

  • رفع عارضه های بارداری

خانم هایی که دیگر از بارداری خود قطع امید کرده اند، پیشنهاد می شود که روغن ذرت را هم برای رفع این مشکلات امتحان کنند. گفتنی است که بسیاری از پزشکان برای حمایت از جنین درون رحم برای مادر استفاده از مکمل های اسید فولیک را تجویز می کنند. گفتنی است که اسید فولیک تاثیر به سزایی در بارداری و بهبود این فرایند ها در پی دارد که برای آقایان نیز بسیار خوب و مناسب به شمار می رود.

همچنین اسید فولیک موثر در ترکیبات این روغن به افزایش تعداد و کیفیت اسپرم ها منجر می شود.

تقویت و تراکم استخوان ها با استفاده از روغن ذرت

  • تراکم استخوان ها

امگا۶ در اصطلاحی دیگر  اسید لینوئلیک نام دارد که در گروه چربی های غیر اشباع قرار گرفته است. همچنین این ماده معدنی در بدن وجود ندارد و تنها با مصرف برخی از مواد غذایی می توان به تامین آن بپردازید. این چربی نقش موثری در توزیع ویتامین ها دارا است که ویتامین D نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. از این رو در پی استفاده از روغن ذرت می توانید جذب ویتامین D را که ماده ای موثر برای تقویت و رشد استخوان ها به شمار می رود، جذب و توزیع کنید.

  • کاهش سطح کلسترول

طبق تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد خواص روغن ذرت در بدن می تواند شامل کاهش کلسترول نیز شود. ترکیبات غیر اشباع اسید لینولئیک در روغن ذرت می تواند به کاهش کلسترول قابل چشم گیری در بدن دست پیدا کند ک این ترکیبات در دیگر روغن های گیاهی به مانند روغن کلزا، روغن زیتون، روغن دانه آفتابگردان، روغن بادام زمینی و روغن کنجد بسیار کمتر است.  طبق این تحقیقات روغن ذرت توانایی کاهش ۸ درصد از کلسترول بدن را بر عهده دارد که این آمار برای دیگر روغن ها در حدود ۳ درصد می باشد.

  • کاهش سطح قند خون

شاید بدانید که امگا۶ در بهبود عملکرد های لوزوالمعده بسیار مناسب شناخته شده است، چرا که بروز مشکل در هر یک از این عملکرد ها به گرفتگی راه های تولید انسولین می انجامد. همچنین عدم ترشح انسولین در خون، ثابت نگه داشتن مقدار قند خون را در بدن امری سخت و دشوار می کند که از این رو مصرف روغن ذرت به افراد دیابتی توصیه فراوان شده است.

درمان روماتیسم با مصرف روغن ذرت

  • درمان روماتیسم

برای درمان بسیاری از التهابات و درد استخوان ها نیز می توان از خواص امگا۶ که در ترکیبات روغن ذرت وجود دارد، بهره برد. در صورتی دیگر باید این چنین گفت بسیاری از بیماری هایی که به علت التهابات ایجاد می شوند را به مانند روماتیسم می توان با گنجاندن روغن ذرت در وعده های غذایی و استفاده از آن رفع کرد، چرا که ترکیبات این روغن منبع غنی از امگا۶ به حساب می آید.

  • سلامت پوست و محافظت از آن

همان طور که می دانید شرایط بسیاری در تحت تاثیر قرار دادن پوست وجود دارد که در نهایت می تواند به بازسازی سلول ها و انتقال اکسیژن در خون منجر شود. برای داشتن پوستی روشن و به راه انداختن ۲ عامل گفته شده در ابتدای این عبارت به اسید لینوئیک موجود در روغن ذرت نیاز دارید تا در نهایت از بروز دیگر بیماری های پوستی همانند خارش بیش از حد، عفونت های پوستی، لک، اگزما و پسوریازیس جلوگیری کند.

همچنین گفتنی است که در صورت استفاده مرتب از این روغن می توانید چین چروک و لکه های به جا مانده از پیری را بر صورت خود کاهش دهید.

  • تغذیه مغز

امگا۳ تاثیر به سزایی در تامین انرژی مغز و سلول های آن برای رشد و نمو قائل می باشد. برخی گمان می کنند که این ماده معدنی تنها برای کودکان بسیار ضروری و مناسب است، اما گفنتی می باشد که علاوه بر آن برای بزرگسالان نیز تاثیر به سزایی قائل می باشد که از این رو نباید از خواص روغن ذرت غافل شد.

تامین مواد غذایی مغز با مصرف روغن ذرت

اگر نمی خواهید که شما نیز خیلی زود به عقب ماندگی ذهنی و مرگ سلول های آن مبتلا شوید، تا وقت هست از بروز آن پیشگیری کنید.

  • شکل گیری استخوان ها

همان طور که می دانید یکی از عناصر اصلی استخوان ها، کلسیم است که کمبود و فقدان آن در بدن به شکنندگی مفاصل منجر می شود. امگا۳ حاوی مقایر بالایی از کلسیم است که کمبود آن نیز در بدن به پوکی استخوان و در نهایت از دست رفتن تراکم آن منجر می شود.

  • ارتقای سلامت خون و قلب

از تاثیرات بسیار مهم امگا۳ در بدن می توان به تشکیل گلبول های قرمز و قلب اشاره کرد که تاثیر آن برای بزرگسالان بدین صورت است که عملکرد های قلب و عروق آنان را بهبود می بخشد. همان طور که تا به کنون متوجه شده اید؛ از خواص روغن زیتون می توان به امگا۳ اشاره کرد که در نهایت گنجاندن آن در وعده های غذایی به ارتقای سلامتی خون و قلب منجر می شود.

  • کاهش LDL

LDL و کلسترول های بد وظیفه ذخیره چربی در عروق خونی بدن را به عهده دارند که از این رو برای سلامتی افراد نیز بسیار خطرناک است. این کلسترول ها می توانند به افزایش فشار خون، سکته مغزی و قلبی منجر شوند که از این رو برای بهبود این فرایند می توانید از خواص روغن ذرت برای افزایش امگا۳ در خون استفاده کنید.

تقویت هوش کودکان با مصرف روغن ذرت

  • افزایش هوش کودکان

این روغن با دارا بودن امگا۳ در ترکیبات خود می تواند تاثیر موثری در هوش کودکان قائل شود. گفتنی است که این ماده معدنی از DHA، LNA و EPA غنی است که در نهایت به تامین مواد مغذی در مغز می پردازد. همچنین مصرف این روغن برای خانم های باردار و شیرده بسیار موثر معرفی شده است چرا که تاثیرگذاریی به سزایی در هوش کوک و جنین آن ها قائل است.

  • پیشگیری از اگزما

طبق تحقیقات انجام شده در مراکز آزمایشگاهی سوئد این چنین مشخص شد که امگا۳ در کاهش و پیشگیری از بروز التهاب در بسیاری از نواحی بدن از جمله پوست بسیار تاثیر گذار است. از این رو با مصرف این روغن می توانید بدن خود را از ابتلا به بسیاری از بیماری های پوستی و ضد ایمنی در امان نگه دارید.

  • کاهش التهاب

در صورت استفاده از مقدار قابل تعادل این روغن می توانید بسیاری از التهابات را به خارج از بدن خود هدایت کنید. از خواص روغن ذرت در رابطه با کاهش و رفع التهاب می توان این چنین گفت که علائم آرتریت، سردرد، اختلالات گوارشی و التهاب را هم در بدن بهبود می بخشد.

معرفی پیامد های مثبت روغن ذرت

  • پیشگیری از بروز برخی بیماری های مزمن

از خواص آنتی اکسیدانی چربی های تک غیر اشباع، چربی های چند غیر اشباع، فلانوئید ها و ویتامین E می توان به کاهش استرس در بدن اشاره کرد که در نهایت از ابتلا به انواع بیماری های مزمن و سرطان پیشگیری می کند.

  • کاهش آلرژی و حساسیت

برخی از ترکیبات موثر در روغن زیتون کاهش علائم حساسیتی، آسم و رینیت می باشد. همچنین استفاده از کاربرد های موضعی روغن ذرت نیز به کاهش حساسیت و آلرژی در بدن می انجامد.

آشنایی با تاثیرات منفی این روغن

پیشنهاد می کنیم که اگر قصد استفاده از این روغن را دارید، حتما یکی از انواع طبیعی و تصفیه نشده آن را خریداری کنید. چرا که بالاترین میزان از تاثیرات مثبت در این نوع از روغن است که دیگر موارد با توجه به بالا بودن مقدار چربی به بروز برخی پیامد های منفی در بدن می انجامند.

  • افزایش خطر سرطان

همان طور که در ابتدای مطالب مطالعه کردید، برخی از ترکیبات این روغن به پیشگیری از بروز سرطان منجر می شود که در ادامه نیز دیگر موارد باقی مانده از این ترکیبات به علت مقدار بیش از حد امگا ۶ به افزایش ریسک بیماری های سرطانی می پردازد.

معرفی معایب روغن ذرت

  • مسمومیت

همچنین مقدار سمی بودن این روغن نیز به مراتب بیشتر است؛ چرا که در طی فرایند تولید ذرت از آفت کش و علف کش های بسیاری استفاده شده است. از این رو استفاده بیش از حد روغن ذرت می تواند به ایجاد اختلال در کبد و کلیه منجر شود.

  • اضافه وزن

قابل به ذکر است که هر ۱ قاشق غذا خوری از روغن ذرت حاوی ۱۲۰ کالری است که در نهایت به چاقی و اضافه وزن منجر می شود. برای جلوگیری از بروز این امر بایستی مقدار معتدلی از این روغن را به وعده های غذایی خود بی افزایید و تنها از خواص و تاثیرات مثبت آن برای ارتقای سلامتی تان بهره ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو