ببینید:تمام ملودیهای هوشنگ کامکار برای شجریان

منبع: ایران آرت

131

1399/7/30

20:20


این نماهنگ زیبا را ببینید:

ایران آرت: در پی درگذشت محمدرضا شجریان، هوشنگ کامکار ـ آهنگساز ـ با ساخت قطعه موسیقایی برگرفته از تمام آثار سمفونیک خود در سالیان گذشته، یاد و خاطره استاد آواز ایران را گرامی داشت.

به گزارش ایسنا، این قطعه موسیقایی که در قالب نماهنگی ارائه شده، «تمام ملودیهایم» نام دارد و از سوی هوشنگ کامکار از آن به عنوان «مرثیه ای برای خسرو آواز خفته در خاک» یاد شده است.


سرپرست گروه کامکارها در متنی که ضمیمه این قطعه کرده، درباره روند ساخت آن نوشته است:

«از زمانی که آخرین بار مرحوم شجریان دوباره به بیمارستان منتقل شد تصمیم گرفتم که قطعه موسیقایی برگرفته از تمام آثار سمفونیک ام که طی سالیان گذشته نوشته بودم به احترامش تنظیم کنم. برای این کار ابتدا از هریک از آثارم تم ها و موتیف های شخصی را که بتوان آنها را از نظر تنالیته، ریتم، اشعار و بیان تصاویر صوتی در ارتباط با موضوع مورد نظر ترکیب کرد، انتخاب کردم.
با توجه به شرایط قرنطینه هر روز مرتبا بی وقفه روی آنها کار می کردم تا اینکه حدودا عصر پنج شنبه، ۱۷ مهر ماه بود که طی تماس تلفنی از طرف خانه موسیقی، خبر درگذشت ایشان را در حالی که روی پروژه کار می کردم به من اطلاع دادند. با شنیدن آن بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و حالم دگرگون شد. این خبر فاجعه بسیار دردناک و غمگینی برای همه موسیقی دانان و دوستداران موسیقی بود. خبر را در حالی دریافت کردم که چند قسمت از پروژه به اتمام رسیده بود که اکنون می بایست با توجه به موضوع تغییراتی در آن می دادم. چند روز دیگر روی قسمت های پایانی آن کار کردم و با تغییراتی هماهنگ با مراسم خاکسپاری و فوت موسیقی آن به پایان رسید ولی خواستم آن را به صورت ویدیو کلیپ درآورم و چند روز دیگر دخترم روی میکس تصاویر برای این موضوع کار کرد اما متاسفانه در نتیجه کمبود وقت و تعطیلات رسمی به مراسم نرسید. اکنون شما آن را با نام «تمام ملودیهایم» به صورت مرثیه خواهید خواهید شنید که امیدوارم توانسته باشم در این ارتباط کاری انجام داده باشم.
در ساخت موسیقی، چگونگی هماهنگی منطقی موسیقایی بین تمام تم ها از نظر قواعد هارمونیک جمله بندی ملودیک، ریتمیک و معانی اشعار کار سخت و زمانبری بود. برای این منظور الزاما تغییراتی در شیوه اکمپایمان و کنترپوان ملودیها و برخی از قسمت های آوازی بصورت پلی فونیک انجام شد.»

هوشنگ کامکار در پایان این متن تاکید کرده است: «درگذشت خسرو آواز ایران ضایعه بسیار تاسف باری است ولی همیشه نامش ورد زبانها خواهد ماند و آوازها و ترانه هایش دردل اکثر مردم جاودانه و در تمام کوچه های ایران تا ابد زمزمه خواهد شد.

در پایان لازم می دانم از دوستانی که در این امر مرا یاری داده اند از جمله آقایان حمیدرضا نوربخش، علیرضا قربانی، ارسلان و صبا کامکار به عنوان خواننده و گروه کامکارها، کیوان لاچین نوازنده دوتار، خانه موسیقی و آقای عطا نویدی برای همکاری در تولید محتوی تصویری این اثر تشکر کنم. تمام اشعار انتخابی جملاتی است از آثار استادان شفیعی کدکنی، بیژن جلالی، مولانا و احمدرضا احمدی.»

گفتنی ست هوشنگ کامکار سه سال قبل به مناسبت سالروز تولد محمدرضا شجریان در مصاحبه ای با روزنامه شرق در پاسخ به این پرسش که آیا با شجریان همکاری داشته است؟ پاسخ داده بود: من خودم همکاری نداشته‌ام اما دو گروه شیدا و عارف که شامل اعضای خانواده‌ام هم می‌شوند، با او همکاری کرده‌اند.

او همچنین در بخشی از این مصاحبه عنوان کرده بود، «تا تاریخ موسیقی ایران وجود داشته باشد، استاد شجریان هم نامش وجود دارد ... او پیوسته به درستی کار کرده و من هیچ‌گاه کار بی‌ارزشی در کارنامه‌اش ندیده‌ام.»

حجم ویدئو: 43.18M | زمان ویدئو: 00:07:13

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو