آنفولانزا نقطه مقابل کروناست؟

42

1399/7/30

20:51


سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آنفولانزا در نقطه مقابل کرونا ویروس قرار دارد که در فصل پاییز و زمستان بسیار شایع است.

آنفولانزا نقطه مقابل کروناست؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی علیمحمدی در برنامه پزشک شما از شبکه آفتاب، بیماری آنفولانزای فصلی را نقطه مقابل کووید ۱۹ دانست و افزود: بیماری آنفولانزا با کرونا تفاوت هایی دارند از جمله این که بیماری آنفولانزا به صورت کاملاً تهاجمی شروع شده و افراد تب بسیار بالا، بدن درد شدید و تب و لرز را تجربه می‌کنند به همین دلیل عملکرد روزانه فرد مختل شده در حالی که کرونا ویروس در ابتدا به صورت پیوسته، آهسته و تدریجی علائم را بروز می دهد.

وی اظهار داشت: در بیماری آنفولانزا فرد طی مدت ۵ الی ۶ روز بهبود می یابد، در حالی که کرونا ویروس تا ۱۴ روز، قابل انتقال است و ممکن است فرد در اوایل بیماری هیچگونه علائمی نداشته یا علائم بسیار مختصر داشته باشد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، عمده ترین علائم کرونا ویروس را سرفه های خشک، تنگی نفس، سردرد و تب ملایم برشمرد و بیان کرد: علاوه بر چهار علامت اصلی اختلال و عدم حواس از جمله حواس بویایی، چشایی و شنوایی نیز در مبتلایان دیده شده که افراد با مشاهده هر یک از علائم مشکوک باید قرنطینه خانگی را شروع نمایند و با مراجعه به پزشک و ارتباط با متولیان امر، درمان خود را آغاز کرده و به شایعات موجود در فضای مجازی اهمیت ندهند، چراکه در خصوص درمان بیماری کرونا صلاحدید پزشک حائز اهمیت بوده و در تمامی بیماران نیاز به تست PCR نمی باشد.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۰ درصد افرادی که کرونا ویروس را در بدن خود دارند، به هیچ وجه علامت دار نیستند، یعنی بدون هیچ گونه علائمی می‌توانند ویروس را انتقال دهند، این افراد  کانون های بسیار مستعدی برای انتشار ویروس می باشند.

دکتر علیمحمدی، با توجه به افزایش ناقلین بی علامت در جامعه، رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله زدن‌ماسک، شست و شوی صحیح دست ها، رعایت فاصله اجتماعی، عدم حضور در اجتماع، عدم برگزاری مهمانی ها و دورهمی ها، لغو مسافرت های غیر ضروری و ضدعفونی کردن سطوحی که مکرراً با دست در تماس بوده، را حائز اهمیت دانست.

وی گفت: دستهای آلوده منابعی برای انتشار ویروس بوده، ضمن اینکه ترشحات آلوده از طریق سرفه و عطسه روی سطوح ماندگاری داشته و به همین دلیل ضدعفونی کردن سطوح حائز اهمیت است، همچنین عزیزانی که در منزل قرنطینه می باشند باید حساسیت و دقت بیشتری را در این زمینه به خرج دهند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: تمیز کردن سطوح، ضدعفونی کردن و گندزدایی محیط باید به شیوه صحیح و درست باشد و افراط و تفریط جایز نیست چرا که استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده باعث آزردگی راه‌های هوایی، حساسیت و بیماری های تنفسی می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ناشناخته بودن ماهیت ویروس کرونا افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، حتی اگر علامت های بسیار مختصری دارند، باید ۱۴ روز قرنطینه در منزل را کاملاً رعایت نمایند چرا که می توانند برای سایر افراد همچون بمب ساعتی باشند.

دکتر علیمحمدی در پایان ضمن تشکر از تمامی پرسنل بهداشت و درمان، یادآور شد: با توجه به شرایط بحرانی موجود، عدم رعایت دستورالعمل ها می تواند بسیار خطر جدی تلقی شود، چراکه بسیاری از پرسنل کادر بهداشت و درمان به این بیماری مبتلا شده و از چرخه درمان خارج شده و در آینده ممکن است ارائه خدمات به نحو احسن صورت نگیرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو