سونوگرافی تعیین جنسیت چگونه است؟

منبع: نی نی بان

105

1399/7/30

21:18


دانستن این نکته که یک پرنس در شکم دارید یا یک پرنسس، یکی از هیجان انگیزترین موضوعات اوایل بارداری است. ممکن است برای اطلاع از این موضوع با علاقه به حرف های مادر بزرگ ها گوش دهید یا در دنیای اطلاعات به دنبال نشانه هایی از علائم بارداری پسر یا دختر باشید و یا این که بپرسید عکس جنین پسر در سونوگرافی چگونه است؟ 

سونوگرافی تعیین جنسیت
برای اغلب مادران باردار تشخیص جنسیت جنین از طریق سونوگرافی بیشتر از روی کنجکاوی است تا نیاز. اما برای برخی جنسیت جنین بسیار مهم است، خصوصا اگر می‌خواهند آزمایش‌ تهاجمی برای تشخیص یک اختلال مرتبط با جنس مذکر مانند دیستروفی عضلانی دوشن (تحلیل ماهیچه‌های بدن) یا بیماری هموفیلی انجام دهند.در طول دوران بارداری احتمالا یک یا دو مورد سونوگرافی عادی انجام خواهید داد. به تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد سونوگرافی‌های بیشتری انجام دهید. لازم است بدانید که در بیشتر کشورها غیر از موارد خاص،‌ سونوگرافی‌های دوران بارداری فقط به منظور تشخیص جنسیت جنین انجام نمی‌شود. به یاد داشته باشید هدف اصلی شما یک نوزاد سالم است و دلیل واقعی برای سونوگرافی بارداری این است که به این هدف برسید. در زیر متوجه می‌شوید که هنگام بارداری جنین پسر، سونوگرافی در موارد مختلف چه شکلی خواهد داشت.

سونوگرافی اولیه در مورد زاویه قرار گرفتن جنین است
انجام سونوگرافی بین هفته ۱۱ تا ۱۴ شایع است. این سونوگرافی در این مرحله از بارداری به تعیین تاریخ زایمان کمک می‌کند و بخشی از آزمایش‌های اولیه ارزیابی خطر (ERA) برای ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندرم داون است. متخصص سونوگرافی ضخامت پشت گردن جنین را اندازه‌گیری می‌کند. هر دو جنین دختر و پسر دارای این فضای پر از مایع در پشت گردن هستند. اگر ضخامت این مایع بیشتر از ۳.۵ میلی‌متر باشد احتمال ابتلا به سندرم داون بالا می‌رود.در این سن از بارداری قادر به تشخیص جنسیت جنین از طریق سونوگرافی نخواهید بود درنتیجه می توان گفت که عکس جنین پسر در سونوگرافی nt به طور قطع قابل تشخیص نیست. بخشی از جنین که تبدیل به اندام پسر یا دختر می‌شود، برآمدگی تناسلی نام دارد. نحوه تبدیل برآمدگی به اندام جنسی پسر با نحوه تشکیل اندام جنسی دختر متفاوت است.

یافته ‌هایی که در سونوگرافی هفته ‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری جنین پسر را تشخیص می ‌دهد
ممکن است با بررسی زاویه برآمدگی تناسلی جنین بتوان به جنسیت جنین پی برد. اما به خاطر داشته باشید این بخشی از کار روتین سونوگرافی در این سن بارداری نیست. متخصص سونوگرافی برای تشخیص این زاویه مجبور است نماهایی اضافی از جنین در حال رشد را مشاهده کند. همه متخصصان سونوگرافی با این اندازه‌گیری‌ها و تعیین جنسیت جنین پسر موافق نیستند.

سونوگرافی تعیین جنسیت را قبل از هفته 16 انجام ندهید
با رسیدن جنین به هفته ۱۶ بارداری،‌ اتفاقات زیادی رخ داده است درحقیقت عکس جنین پسر در سونوگرافی قبل از آن به طور دقیق قابل مشاهده نیست. حتی قبل از اینکه برآمدگی تناسلی جنین به اندام جنسی تبدیل شود،‌ تغییراتی ایجاد می‌شود تا بخش‌های قابل تشخیص پسر مانند آلت، بیضه‌ها و کیسه‌های بیضه شکل بگیرند.اولین گام برای پسردار شدن شما هنگامی است که تخمک توسط اسپرمی دارای کروموزوم Y بارور می‌شود. ژن SRY یا عامل جنسیت در کروموزومY، عامل ایجاد بیضه‌ها است. در هفته ۶ بارداری سلول‌های اولیه بیضه ماده‌ای ترشح می‌کند که از رشد انجام جنسی زنانه جلوگیری می‌کند. در هفته ۹ بارداری،‌ هورمون تستوسترون ترشح می‌شود. تستوسترون هورمون اصلی مردانه است و برای ادامه رشد اندام جنسی جنین پسر لازم است. نهایتا در هفته ۱۶ بارداری تحت تاثیر هورمون تستوسترون اندام جنسی جنین پسر قابل تشخیص خواهد شد.

جنین خجالتی است؟
علاوه بر آگاهی از سلامت رشد جنین،‌ فهمیدن جنسیت جنین نیز یکی از بخش‌های مورد انتظار در بررسی آناتومی است.در هفته ۱۸ بارداری آلت و کیسه‌های بیضه‌ به خوبی رشد کرده است و معمولا به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. مانعی که می‌تواند برای مشاهده اندام جنسی جنین پسر وجود داشته باشد، نحوه قرار گرفتن جنین داخل رحم است. گاهی اوقات متخصص سونوگرافی نمی‌تواند به راحتی اندام جنسی جنین را مشاهده کند و با قطعیت بگوید: «پسر است!»

عکس جنین پسر در سونوگرافی
در این تصویر جنسیت جنین مشخص است. جنین در حالت نشسته و پاها باز از هم است و اندام جنسی به وضوح دیده می‌شود. در مرکز تصویر بیضه جنین مشخص است.

پایین آمدن بیضه‌ های جنین
پایین آمدن بیضه‌ها در داخل کیسه بیضه بخش مهمی از رشد جنین پسر شماست.این مرحله پیچیده‌ای از رشد جنین است که تنها در ۱۰ هفتگی جنین رخ می‌دهد. بین هفته ۱۰ تا ۱۵ بارداری بیضه‌ها از داخل شکم جنین به سمت محلی که اندام‌های جنسی جنین در حال شکل‌گیری است،‌ منتقل می‌شود. تا حدود هفته ۲۶ تا ۳۵ بارداری در لگن جنین باقی می‌‌مانند. سپس تحت تاثیر هورمون تستوسترون، بیضه‌ها شروع به حرکت به سمت کیسه‌های بیضه جنین می‌کنند. در ۹۵ درصد موارد، در هفته ۳۲ بارداری هر دو بیضه جنین‌ پسر پایین آمده است. پایین آمدن بیضه‌ها کاملا به میزان کافی هورمون تستوسترون جنین پسر بستگی دارد. اگر تولید تستوسترون به اندازه کافی نباشد یا به هر دلیلی دچار اختلال شود، شرایطی به نام «نقص پایین آمدن بیضه‌ها» یا «نهان بیضگی» اتفاق می‌افتد.در حدود ۳.۴ درصد از نوزادان پسر در هنگام تولد دچار این عارضه هستند. هرچند شواهد هشداردهنده و نگران‌کننده‌ای در این زمینه وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن رحم در مجاورت مواد شیمیایی مخرب، این عارضه رو به افزایش است.
سخن آخرتصاویر سونوگرافی بخش هیجان‌انگیز سفر بارداری است. اگر بارداری شما پیچیده نباشد، ممکن است یک یا دو بار سونوگرافی انجام شود. با این وجود،‌ سونوگرافی برای درک روند رشد جنین مفید است قبل از آنکه به دنبال عکس جنین پسر در سونوگرافی باشید باید بدانید که چه انتظاری می‌بایست از این تصاویر داشته باشید و تصاویر سونوگرافی مربوط به کدام هفته از بارداری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو