آیا خوردن آناناس در دوران بارداری مضر است؟

منبع: نی نی بان

93

1399/7/30

21:40


به طور کلی مصرف میوه آناناس در طول دوران بارداری اگرچه می تواند کمی مضر باشد اما اگر به اندازه مورد مصرف قرار بگیرد می تواند مزیت های زیادی داشته باشد.
بهتر است بدانید که در واقع آناناس یک انتخاب ایمن در طول دوران بارداری است اما ممکن است اطرافیان به شما گفته باشند که از خوردن این میوه دوری کنید چون ممکن است موجب سقط جنین یا حتی زایمان زودرس شود ولی بهتر است بدانید که تاکنون هیچ نظر قطعی در این مورد منتشر نشده پس حتما با پزشک خود در مورد مصرف این میوه صحبت کنید تا مطمئن شوید.

آناناس در بارداری
همان طور که می دانید آناناس از دسته میوه هایی محسوب می شود که در مناطق استوایی مورد پرورش قرار می گیرد و دارای رنگ روشن، طعم آبدار و غنی از ویتامین های مختلف است. به طور کلی میلیون ها نفر از مردم در سراسر جهان به این میوه علاقه مند هستند و آن را به طور منظم در رژیم غذایی خود قرار می دهند و ترجیح می دهند آن را به صورت های مختلفی مصرف کنند برای مثال برخی آب آناناس دوست دارند و برخی آناناس را در سالاد ها و غذاهای استفاده می کنند. این میوه در واقع دارای مقدار بسیار زیادی فیبر می باشد که باعث هضم بهتر می شود و همچنین غنی از ویتامین است و شما می توانید به منظور دریافت مقادیر زیادی از ویتامین های A، B، E و PP به مصرف آناناس بپردازید. جالب است بدانید که آناناس در هضم غذاها نیز به دلیل داشتن آنزیمی به نام بروملین مفید عمل می کند و علاوه بر آن به عنوان یک سم زدای طبیعی شناخته شده که خون و کلیه را تصفیه خواهد کرد و بنابراین باعث شادابی پوست می شود. اما بهتر است بدانید که با وجود تمامی خصوصیات و مزیت های این میوه باید به یاد داشت که افراط در مصرف آن می تواند برای سلامتی مضر باشد. از طرفی نیز گفته می شود که زنان بارداری نباید از این میوه در طول ماه های اولیه بارداری خود استفاده کنید زیرا بنا بر گفته برخی از محققان این میوه خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

مصرف میوه آناناس در بارداری
مقدار مصرفی آناناس برای زنان باردار
توجه داشته باشید که مصرف آناناس در طول دوران بارداری بایستی کنترل شود و به همین خاطر در ادامه میزان مصرفی این میوه را در طول نه ماه دوران بارداری بیان کرده ایم تا بتوانید با خیالی راحت به مصرف این میوه خوش طعم بپردازید:
سه ماهه اول
بهتر است در طول سه ماه ابتدایی بارداری از خوردن این میوه پرهیز نمایید.
سه ماهه دوم
می توانید در طول سه ماهه دوم بارداری خود مقدار کمی از آناناس را وارد رژیم غذاییتان نمایید و به همین خاطر سه مرتبه در طول هفته هر بار ۵۰ الی ۱۰۰ گرم کافی است.
سه ماهه سوم
در طول سه ماهه پایانی بارداری می توانید به راحتی هر روز آناناس مصرف کنید البته که نباید مقدار آن از ۲۵ گرم در طول روز بیشتر شود.

مزیت های آناناس برای بارداری
همانطور که متوجه شدید میوه آناناس دارای ویتامین ها و املاح فراوانی است که به سلامتی افراد در طول بارداری کمک شایانی می کند و همچنین از آنجایی که این میوه حاوی اسید های چرب اشباع شده کم و فیبر بسیار زیاد است بنابراین دارای ارزش غذایی بالایی خواهد بود که در ادامه مزیت های آن در طول بارداری را بیان کرده ایم:
ویتامین ث
آناناس دارای مقدار بسیار زیادی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان های قابل حل می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن در طول بارداری کمک می کند. همچنین که یک فنجان آناناس حاوی ۷۹ میلی گرم ویتامین ث است که می تواند باعث تولید کالوژن بدن گردد و کالوژن در واقع موجب رشد پوست، استخوان ها، تاندون و غضروف خواهد شد.
آنزیم منگنز
میوه آناناس دارای مقداری منگنز می باشد که در واقع یک آنزیم ضروری در بدن است و موجب تقویت استخوان ها می شود.
ویتامین ب۶
بهتر است بدانید که ویتامین ب۶ موجود در میوه آناناس باعث تولید انرژی می شود و همچنین باعث تسکین حالت تهوع صبگاهی خواهد شد. به طور کلی کمبود ویتامین ب۶ در بدن منجر به کم خونی می شود و چون آناناس حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب۶ است به شکل گیری سلول های قرمز خونی کمک خواهد کرد.
ویتامین ب۱
ویتامین ب۱ موجود در آناناس که بدان تیامین نیز گفته می شود معمولا برای کارکرد مناسب عضله و سیستم عصبی سالم و همچنین قلب مفید خواهد بود.
مس
میوه آناناس دارای مقدار زیادی مس می باشد که به تولید سلول های قرمز خونی و شکل گیری قلب جنین کمک شایانی می کند.
پروملائین
بهتر است بدانید که پروملائین موجود در آناناس با میکروب های دستگاه گوارشی مبارزه خواهد کرد.
فیبر رژیمی
توجه داشه باشید که آناناس یک منع غنی از فیبر است که می تواند راه حل ایده آلی برای درمان یبوست در بارداری باشد.
کاهش فشار خون
بسیاری از زنان در طول دوران بارداری خود مبتلا به فشارخون خواهند شد و به همین خاطر مصرف آناناس می تواند موجب کاهش سطح فشار خون شود و همچنین از شکل گیری لخته های خونی جلوگیری نماید.

عوارض مصرف آناناس در بارداری
بهتر است بدانید که آناناس در بارداری اگرچه دارای مزیت های زیادی است فاقد عوارض نیست و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از عوارض مشرفی این میوه در طول دوران بارداری بپردازیم:
سقط جنین
به طور کلی بر اساس تحقیقات خوردن بیش از حد آناناس مقدار پروملائین را در سطح بدن افزایش می دهد که بر سرویکس تاثیر خواهد گذاشت و در نتیجه موجب سقط جنین یا زایمان زودرس خواهد شد.
سوزش سر دل یا رفلوکس
توجه داشته باشید که اگر دارای سیستم گوارشی ضعیفی هستید توصیه می شود از خوردن آناناس پرهیز نمایید زیرا اسید موجود در این میوه باعث سوزش سر دل یا رفلوکس خواهد شد.
قند بالا
به طور اگر مبتلا به دیابت هستید پس ممکن است آناناس گزینه مناسبی برای خوردن در طول بارداری نباشد.
اسهال
همچنین خوردن بیش از حد آناناس در طول بارداری می تواند موجب افزایش پروملائین بدن و در نتیجه اسهال شود.
اضافه وزن
اگر اضافه وزن دارید پس باید از مصرفی آناناس پرهیز کنید چون این میوه دارای کالری بسیار بالایی می باشد و می تواند موجب افزایش وزن شدید در شما شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو