بررسی علت حسادت مردان و چند نکته طلایی که خانم ها باید بدانند

بررسی علت حسادت مردان و چند نکته طلایی که خانم ها باید بدانند


منبع: آرگا

118

1399/7/30

22:04


تعهد و نگرانی های بیش از حد و اندازه مردان حسود شرایطی به وجود می آورد که با مشاهده کوچک ترین نگرانی به سرعت عصبانی می شوند و تنها خود را پایبند اصلی به این رابطه می دانند. علت حسادت مردان به ۳ گروه کلی تقسیم می شود که در ادامه این مطلب به آن پرداخته ایم.

بررسی علت حسادت مردان و چند نکته طلایی که خانم ها باید بدانند

مشکلی که امروزه در بین بسیاری از زوج ها قرار گرفته است، حسادت عاشقانه است که در بین مشکلات زناشویی از رتبه دوم برخودار است. گفتنی است که برخی از افراد با شنیدن نام حسادت تنها به جنبه منفی آن فکر می کنند، اما باید توجه داشته باشید که این احساس اساسا نه مثبت معنا گرفته و نه می توان آن را منفی تلقی کرد. حسادت زنانه امری رایج است که به راحتی تشخیص داده می شود اما علت حسادت مردان به عواملی محدود خلاصه می شود که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

نشانه های افراد حسود

احساس حسادت

قابل به ذکر می باشد که تجربه این احساس در زندگی به نشانه نیاز های اساسی در زندگی است. در اغلب موارد تنها چیزی که امکان دارد باعث نگرانی اطرافیان شود، احساسات بیمار گونه، خشونت و عصبانیتی است که در پس حسادت های کنترل نشده به وجود می آید. همچنین حسادت از انواع دیگر نارضایتی ها به شمار می رود که در پی عدم احساس امنیت به بروز رفتار های مخربی منجر می شود که ممکن است رابطه ای را به راه تاریک جدایی سوق دهد. در این شرایط باید یکی از طرفین شرایط را به دست گرفته و با تمامی قدرت به حل این چنین مسائل بپردازد.

طبیعی است که حسادت در زنان و مردان وجود داشته باشد، اما گفتنی می باشد که علت حسادت مردان با توجه به ویژگی های منحصری بروز می کند که امکان دارد به ایجاد اختلال در رابطه ای که در آن یک سویش خانمی گرفته است، منجر شود. حسادت های معمولی و ضعیف که هر فردی به آن مبتلا است، خطری برای رابطه به وجود نمی آورد چرا که در حد و مقدار مناسبی نی باشد اما حسادتی که بیمار گونه و همراه با شک و تردید است، آسیب جدی برای رابطه و روحیات فرد در پی دارد.

  • تجاربی از اطراف

به طور معمول همه ی ما از اطرافیان و دوستان خود شنیده ایم که حسادت های دیوانه وار و بیمار گونه چگونه می تواند به روابط خدشه وارد کند و در نهایت اتفاقات تلخ و ناگواری پیش بیاورد. یکی از اختلاف نظر هایی که در ذهن مردان در رابطه با حسادت پدید می آید به علت فقدان اعتماد به نفس در آنان می باشد؛ به این صورت که هر زمان زنی را به دست می آورند می خواهند که تمام او برایشان باشد و در این رابطه نیز دست به هر کاری می زنند تا محیطی را فراهم آورند تا معشوقه شان را به کنار خود نگه دارند.

این امر شاید برای برخی از افراد طبیعی و خوشایند جلوه کند، اما قابل به ذکر می باشد که این شرایط تا جایی پیش می رود که مرد نسبت به تمامی روابط خانم حساس می شود و می خواهد ارتباطاتش را با فضای پیرامونش محدود کند.

چه مردانی حسود هستند؟

  • تمایز غیرت و حسادت

در این شرایط حسادت جای خود را به غیرتی بی حد و حساب می دهد که تماما منشا گرفته از ترس از دست دادن می باشد. همچنین مرد گاها به افکاری که خانم در ذهن خود دارد، حسادت می کند و می خواهد بر تمامی آن ها کنترل داشته باشد. شاید این گونه به نظر برسد که این رفتار ها از غیرت مرد است، اما نکته قابل توجه آن است که در بین حسادت و غیرت مرز باریکی وجود دارد که باید به درستی تشخیص داده شود.

توجه داشته باشید که تنها عامل به وجود آورنده تعهد؛ عشقی است که در بین زوجین با محبت و مهربانی پدید می آید و هیچ گاه نمی توان این وابستگی را با روابط جنسی متعدد تشکیل داد.

  • نشانه های مرد حسود

برای شناسایی نشانه های حسادت در مردان، تنها کافی می باشد که رفتار آنان را زیر نظر داشته باشید تا پس از شناخت آن  هابه فکر یافتن روشی موثر برای رفع و کاهش این حس در آنان باشید.

  1. تعهد و نگرانی های بیش از حد
  2. علاقه، توجه و خوبی های بیش از اندازه
  3. اصرار داشتن به همراهی همیشگی
  4. نیاز به ابراز علاقه های پیاپی
  5. برقراری تلفن و تماس های بیش از حد
  6. بد گویی دیگران
  7. تمام وقت تان را منحصر به خود می داند
  8. انتقاد از زندگی مجردی و زیر سوال بردن تمامی اتفاقات زندگی تان پیش از آشنایی با او

معرفی علت های اصلی حسادت مردان

معرفی علت حسادت مردان

به طور کلی علت حسادت مردان را می توان به شرح زیر تقسیم کرد.

  • عدم امنیت

بی شک عدم امنیت می تواند از علت های اصلی بروز حسادت به شمار رود. در این شرایط می توان از اصطلاح عقده حقارت و یا همان ضعف نفس استفاده کرد که اگر چه روانشناسان به آن اشاره کوتاهی دارند اما تاثیر به سزایی در نحوه ارتباطات دارا است. به طور مثال؛ مردی که در رابط احساسی اش از احساس امنیت برخوردار نیست به مرور زمان حسود می شود و همواره از خود این سوال را می کند که آیا توانایی جذب معشوقه اش را در طی مدت زمان طولانی دارد یا خیر.

توجه داشته باشید که عدم امنیت در روابط برای زنان و مردان امری یکسان نیست. به این صورت که زنانی قوی، باهوش و قدرتمند نیز با توجه به آسیب هایی که از رابطه برخوردار شده اند می توانند به مرحله ای از عدم احساس امنیت در رابطه شان برسند که از این رو با حسادت های پی در پی به ایجاد آرامشی هر چند نسبی در خود می پردازند.

  • وسواس فکری

از دیگر علت حسادت مردان می توان به عارضه وسواس فکری اشاره کرد. طبق برخی از مطالعات انجام شده، یکی از وانشناسان بالینی در رابطه با فردی بیمار که به مطب اش مراجع می کرد این چنین گفت که این زن در دهه های پایانی از ۲۰ سالگی خود بود که عمدتا در روابط اش احساس حسادت بسیاری را دارا بوده است. از نظر بالینی و پزشکی او بسیاری از علائم وسواس فکری را دارا بوده و مغز او نیز خیلی سریع به ایجاد استرس و اضطراب در هر رابطه ای می پرداخت. این چنین رفتارات در حقیقت سبکی از زندگی این زن را تشکیل می داد که او در این رابطه همواره محبور به حل معادله هایی در ذهنش بود و بسیاری از مسائل را به یک دیگر ربط می داد.

رابطه وسواس فکری با حسادت

مدیریت عدم قطعیت و یا نا شناخته از دشوار ترین مسائل ذهن افراد وسواسی است. گفتنی می باشد که اکثر افراد از این قدرت برخوردار هستند اما دیگر افراد باقی مانده به کوچک ترین مسائل واکنش تندی نشان می دهند و نمی توانند پاسخ آن را در ذهن خود پیدا کنند.

در شرایطی که ذهن پاسخ خوبی برای عوامل ناشناخته نداشته باشد، به مرور فکر را درگیر مسائل منفی می کند، به صورتی که همواره ترس هایش در مقابل چشمان اش پدیدار می آید و در نهایت آرمش را از او سلب می کند.

  • بیماری شخصیتی پارانوئید

بسیاری از بیمارانی که برای حسادت به روانشناس مراجعه می کنند از اختلال شخصیت پارانوئید برخوردار هستند که به صورت کلی در بسیاری از جنبه های زندگی آنان تاثیر گذار بوده است. قابل به ذکر می باشد که شدید ترین نوع این اختلال بیماری اسکیزوفرنی می باشد که اکثریت افراد در صورت ابتلا به پارانوئید جنبه هایی کوتاه از این اختلال را هم تجربه می کنند.

بسیاری از مردان و زنان تا حد کمی به این بیماری مبتلا هستند، اما با توجه به سطح بسیار پایین آن نمی توان گفت که این افراد یک بیمار پارانوئیدی به حساب می آیند. زنان و مردانی که به طور خفیف به پارانوئید مبتلا هستند در رابطه با اعتماد به دیگران با مشکل مواجه هستند و عمدتا نسبت به دیگران از احساس بدبینی و شک برخوردار هستند. افراد مبتلا در اصل قربانی های اصلی این بیماری هستند ،چرا که با فکر های بیجا در رابطه با دیگران همواره فکر می کنند که هیچ امنیتی ندارند و دیر و یا زود مورد حمله و صدمه اطرافیان شان قرار می گیرند.

علت تحریک حسادت مردان چه می باشد؟

معرفی روش های رفع حس حسودی

در ادامه آشنایی با علت حسادت مردان باید روش هایی منحصر برای درمان آن نیز مطالعه کنید که از این رو ادامه مطلب را به آن اختصاص داده ایم.

  • از پنهان کاری دوری کنید

هنگامی که فرد احساس می کند بیش از حد نیاز احساس حسودی را در خود دارا است، سعی می کند که آن را به هر روشی که شده از شریک زندگی اش پنهان کند. در این شرایط خانم این فرد نیز وقتی رفتار های وسواسی و بیمار گونه مرد را مشاهده می کند، سعی می کند که اموراتی را در رابطه با عدم تحریک بروز حسادت مرد مخفی نگه دارد.

گفتنی می باشد که این شرایط شاید جنبه ای درمان کننده داشته باشد، اما اساسا غلط و اشتباه است. چرا که روشی موثر است که در آن کتمان و مخفی کاری از هیج یک جهت ها صورت نگیرد.

  • مثبت اندیش باشید

افراد حسود عمدتا به گوشه هایی خالی از جنبه های مختف نگاه می کنند و همواره بد ترین موقعیت را در نظر دارند. این عبارت برای بسیاری از افراد پیش آمده است که پیشنهاد می کنیم در جهت رفع حس حسادت این عادت را هم به کنار بگذارید.

تاثیر مثبت اندیشی در رفع حس حسادت

تفکر به این احساسات می تواند به بروز خستگی، بدبختی و در نهایت کاهش اعتماد به نفس منجر شود. از این رو توصیه می کنیم که خوشبینانه تر عمل کنید و همواره افکاری مثبت در ذهن تان پرورش دهید. اگر در طی روز همسرتان به شما زنگ نزده و یا جواب تماس تان را نداده است، فکر نکنید که در زندگی اش جایی ندارید و اهمیتی به شما داده نمی شود، بلکه فکر کردن به آن که شاید باتری تلفن تمام شده و یا کار هایش بیشتر از حد معمول شده است در جلب آرامش روحی تان کمک بیشتری می کند.

  • به یک دیگر اعتماد کنید

قابل به ذکر می باشد که اعتماد؛ پایه و اساس یک رابطه عاشقانه به حساب می آید. در این رابطه بسیاری از افراد به این باورند رابطه ای که در آن اعتمادی وجود ندارد، بسیار بی ارزش می باشد. از این رو اگر فکر می کنید که شریک احساسی تان روزی شما را ترک می کند و یا لیاقت ماندن در کنار شما را ندارد، خیلی زود به اخد تصمیمی درست در این راستا بپردازید تا خود و فرد دیگر را از این بلا تکلیفی نجات دهید. گفتنی است که در طی طولانی مدت این احساسات منفی می تواند به روحیه شما نیز خدشه وارد کند و در نهایت به فردی بیمار با حالت های روحی خسته مبتلا شوید.

توصیه می شود که اعتماد را سر لوحه زندگی و روابط خود قرار دهید تا در نهایت از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری ها در کنار یک دیگر جلوگیری کنید.

  • به خودتان احترام بگذارید

علت حسادت مردان و زنان به طور کلی به احساس ترس از دست دادن و خیانت متتهی می شود. عامل بروز ترس به علت فقدان اعتماد به نفس است، به این صورت که از فردایی بدون معشوقه خود می ترسید و همواره احساس طرد شدن را از سوی او تجربه می کنید. برای رفع این مشکل برای خود احترام قائل باشید، اعتماد به نفس تان را افزایش دهید و توجه داشته باشد که آن کسی در کنارتان خواهد ماند که بی شک لیاقت تان را خواهد داشت.

یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس آن است که روز خود را صرف کار های مورد علاقه به مانند فیتنس، ورزش، پیاده روی و تفریح با دوستان کنید تا در نهایت به کاهش حس حسادت نیز بپردازید.

علت حسادت مردان چیست؟

  • از مقایسه بپرهیزید

یکی از اعمالی که افراد حسود همواره به آن مشغول هستند، تمرکز بیش از حد به روی معایب و کاستی هایشان است که در ادامه خود را با دیگر افراد مقایسه می کنند. این امر بسیار آزار دهنده است و کاملا اشتباه تلقی می شود؛ چرا که هر فرد از ویژگی های کاملا متفاوت و منحصری برخوردار می باشد. دارا بدن از کاستی امری طبیعی است و نمی توان از آنان گله مند بود؛ از این رو هر گاه به فکر کم و کاستی های خود بودید، به این فکر کنید که هیچ فردی به روی زمین بی عیب نیست و شما نیز از این قاعدع مسثتنی نمی باشید، به همین دلیل تمرکز به روی نقاط مثبت بسیار کار آمد تر است.

  • فکر خود را به سوی عناصری مثبت سوق دهید

حسادت از احساسات بسیار قوی به شمار می آید که برخی مواقع در صورت عدم کنترل به قتل نیز منجر می گردد. همچنین این احساس می تواند فردی قوی را تا حدی ضعیف و بی سلاح کند که چاره ای جز نا امیدی و گریه نداشته باشد. از این رو پیشنهاد می کنیم که هر بار نا امید شدید و تمام افکار منفی به ذهن تان هجوم، آنان را کنترل کنید و با غلبه به روی تمامی مشکلات، فکر خود را به سوی اجهاتی دیگر همانند آشپزی، نقاشی، تمیز کردن خانه و آب دادن گلدان ها سوق دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو