اختصاصی/ غذایی که فقط غذا نیست

24

1399/7/30

22:56


آنچه برای خوردن انتخاب می کنید تأثیرات زیادی بر سلامت کلی بدن شما دارد.

اختصاصی/ غذایی که فقط غذا نیست

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، تحقیقات نشان می دهد که عادات غذایی می تواند بر افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها تأثیر بگذارد. در حالی که برخی از غذاها ممکن است شما را دچار معضل مزمن سلامتی کنند ، برخی دیگر از آنها دارای کیفیت دارویی و محافظتی هستند. بنابراین ، بسیاری از مردم استدلال می کنند که غذا دارو است.
 
با این حال، رژیم و عادات غذایی به تنهایی نمی تواند و نباید جایگزین دارو شود. گرچه بسیاری از بیماری ها با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی قابل پیشگیری ، معالجه یا حتی درمان هستند اما برخی دیگر از بیماری ها نیازمند مداخلات پزشکی اند. در این مطلب در مورد اثرات دارویی غذاها توضیح داده شده  ، از جمله اینکه کدام مواد غذایی باید و نباید برای بهبود سلامتی استفاده شوند.
 
چگونه غذا بدن شما را تغذیه و محافظت می‌کند؟ 
بسیاری از مواد مغذی موجود در غذا باعث سلامتی شده و بدن شما را در برابر بیماری محافظت می کند. خوردن غذاهای کامل و مغذی مهم است چراکه  مواد منحصر به فرد موجود در آنها به طور هم‌افزایی کار می کند و تاثیر حاصله از آن هرگز با مصرف مکمل‌ها تامین‌شدنی نیست. 
 
به عنوان مثال، گرچه بدن به مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد  اما همین مقدار اندک برای حفظ سلامتی حیاتی است. رژیم غذایی غربی ـشامل مقادیر زیادی غذاهای شدیدا فرآوری شده و مقادیر اندک محصولات طبیعی و سالمـ  معمولا بدن را دچار کمبود ویتامین می کند. چنین کمبودهایی خطر ابتلا به انواع بیماری ها را به شدن افزایش می دهد. مصرف ناکافی ویتامین C ، ویتامین D و فولات ممکن است به قلب شما آسیب رسانده، باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شود و همچنین، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد.
 
غذاهای مغذی و طبیعی مانند سبزیجات، میوه ها، لوبیا و غلات دارای ترکیبات مفید بیشماری از جمله آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب هایی که ممکن است منجر به بیماری شود، محافظت می کنند. در حقیقت ، مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی آنها سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول است میزان افسردگی، دیابت، زوال عقل و بیماری های قلبی کمتری دارند.
 
فیبر بخشی اساسی از یک رژیم غذایی سالم است. این ماده نه تنها باعث هضم و دفع مناسب می شود بلکه باکتری های مفید روده را نیز تغذیه می کند. بنابراین، غذاهای پر فیبر مانند سبزیجات، لوبیا، غلات و میوه ها به محافظت در برابر بیماری، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. از طرف دیگر، رژیم های کم فیبر با افزایش خطر ابتلا به بیماری ها از جمله سرطان روده بزرگ و سکته مغزی مرتبط هستند.
 
پروتئین و چربی در کل غذاهای مغذی برای بدن بوده و  نقش مهمی در سلامتی شما ایفا می کنند. اسیدهای آمینه - عناصر سازنده پروتئین - به عملکرد سیستم ایمنی بدن، سنتز عضلات، متابولیسم و رشد کمک می کنند، چربی ها سوخت را تأمین کرده و به جذب مواد مغذی کمک می کنند.  اسیدهای چرب امگا 3 که در غذاهایی مانند ماهی های چرب یافت می شوند به تنظیم التهاب کمک و با بهبود سلامت قلب و ایمنی بدن ارتباط دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو