دوشاخه شدن مو چه دلایلی دارد و چطور می توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم؟

دوشاخه شدن مو چه دلایلی دارد و چطور می توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم؟


منبع: آرگا

127

1399/7/30

23:03


سلامتی و زیبایی مو از موارد بسیار پر اهمیت برای خانم های می باشد که در راستای آن اقدامات بسیاری انجام می دهند. همچنین دوشاخه شدن مو نیز از دیگر عوامل ازار دهنده می باشد که با رعایت برخی نکات می توانید از گسترش آن جلوگیری کنید.

دوشاخه شدن مو چه دلایلی دارد و چطور می توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم؟

هنگامی که ساقه مو به صورت عمودی شکاف پیدا می کند و در اصطلاحی شاخه شاخه می شود، به موخوره مبتلا می گردد. در این شرایط کوتیکول های مراقبت کننده مو صدمه می بینند و فیبر های داخلی آن نیز فرسوده می شود. برای دوشاخه شدن مو علت و درمان های بسیاری وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی آنان پرداخته ایم.

دوشاخه شدن مو یعنی چه؟

دوشاخه شدن مو

دوشاخه شدن مو در اصطلاحی دیگر همان موخوره نام دارد که نتیجه آسیب های ناشی از سشوار و برس های نامناسب به مو می باشد. در این صدمات یک لایه و سطح محافظ از مو که در آخر فیبر های مویی و در نوک آن قرار دارد، از بین می رود. همچنین این عارضه بیشتر برای موهای خشک و شکننده به وجود می آید؛ چرا که با از دست رفتن لایه های محافظی دیگر امکان جایگزینی برای آن فراهم نمی شود. در سال های خیلی دور؛ خانم ها برای مبارزه با این عارضه انتهای مو های خود را می سوزاندند که با این کار سلول های بیشتری را از دست می دادند. اما امروزه روش های بهتری برای درمان و نکات موثر تری برای مراقبت از آن ارائه شده است که در ادامه مطلب به تمامی آن ها اشاره کرده ایم.

  • عواملی که در بروز موخوره نقش دارند

  1.  قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
  2. نفوذ آلودگی هوا و مواد شیمیایی به بافت مو
  3. استفاده از آب بیش از حد داغ برای شستشوی مو
  4. عدم استفاده صحیح از محصولات مراقبت مو
  5. استفاده از شامپو های پر قدرت و خشن برای شستشوی مو
  6. استفاده افراطی از وسایلی به مانند ژل مو و تافت
  7. استفاده بیش از حد آب های دارای کارولین که سبب می شود رنگ آن از دست برود و در نهایت به موخوره منجر شود.
  8. استفاده از وسایل خشک کن مو همانند اتو مو و سشوار که در ظاهر برای زیبایی و آراستگی مو ها استفاده می شوند. اما گفتنی است که در نهایت به آسیب های جدی در فولیکول های مو منجر می شود.
  9. استفاده از برس و شانه های آسیب زننده به ریشه و ساقه مو

آشنایی با اصطلاح دوشاخه شدن مو

نکاتی که برای سلامت مو باید رعایت کنید

رعایت هر یک از موار گفته شده در ادامه مطلب، توصیه ای پر کاربرد برای بازیابی سلامت موهایتان می باشد که برای ارتقای زیبایی و جلوگیری از دوشاخه شدن مو به آن نیاز دارید.

  • موهایتان را به صورت پیوسته کوتاه کنید

اگر به کوتاهی و تغییر مدل موهایتان تمایل دارید، می توانید خودتان به از بین بردن موخوره موهایتان بپردازید. از این رو می توانید به وسیله قیچی های مخصوص مقداری از پایین موهایتان را کوتاه کنید، چرا که قیچی های معمولی سبب آسیب به بافت موهایتان می شود. بایستی هر تاز مو را ۰.۶۴ سانتی متر از بالاتر هر موخوره کوتاه کنید، چرا که در صورت عدم این اصل امکان دارد موخوره موهایتان دو مرتبه باز گردد.

قابل به ذکر است که اگر به از بین بردن صدمات و دو شاخگی موهایتان بپردازید، امکان دارد که مدل موهایتان خراب و یا تعویض گردد، که برای جلوگیری از این امر بایستی با توجه و نظم بیشتری موهایتان را کوتاه کنید.

  • استفاده از نرم کننده را فراموش نکنید

پس آن که در حمام موهای خود را به خوبی شستشو دادید، آن ها را بچلانید تا آب اضافی اش گرفته شود و پس از آن نرم کننده را بر روی سر خود اعمال کنید. توجه داشته باشید که نوک موهایتان بایستی با نرم کننده در تماس باشد. پس از آن باید در طی ۳ الی ۴ دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند، همچین توجه داشته باشید که پس از طی زمان مشخص شده، مو های خود را شستشو دهید و با حوله خشک کنید.

تاثیر خشک کردن مو با حوله به روی مو به چه صورت است؟

  • در خشک کردن موهایتان ملایم تر رفتار کنید

هر چه حوله را محکم تر به روی موهای خود بکشید، احتمال ورود صدمه به آن نیز افزایش می یابد. در ازای آن که با حوله ای خشن به جان موهایتان بیفتید، آن ها را با مهربانی به دور یک حوله میکروفایبر فشار دهید تا آب اضافی اش به خوبی گرفته شود. پس از آن اجازه دهید که جریان هوا در بین موهایتان راه پیدا کند تا به مرور و به صورت طبیعی آنان را خشک کند. توجه داشته باشید که در صورت کمبود وقت باید درجه سشوار را به روی متوسط و یا پایین تر از آن تنظیم کنید، اما در حالت طبیعی خوب است که تنها باد سردی از آن خارج شود تا در نهایت آسیب کمتری به بافت موهایتان وارد شود.

همچنین همواره برای استفاده از این وسیله گرمایشی، او را در فاصله چند سانتی متری از موهایتان نگه دارید تا صدمات کمتری به موهایتان وارد شود و در نهایت از دوشاخه شدن مو جلوگیری کند. گفتنی است که اگر در این صورت تمایل دارید حوله ای ضخیم به موهایتان ببندید، توصیه می شود از تیشرتی نازک و سبک با الیاف نخ کمک بگیرید.

  • از برس هایی با دندانه ملایم استفاده کنید

درست است که وظیفه شانه باز کردن گره های مو می باشد، اما قرار بر این نیست که آن ها را بکشد یا به ریزش مو دچار شود. افرادی که موهای پرپشتی دارند باید از شانه های چوبی با دندانه درشت استفاده کنند و افراد دارای موهای کم پشت نیز؛ خوب است که از برس هایی با موی گراز و یا دیگر مواد طبیعی استفاده کنند. در این رابطه شانه های چوبی با دندانه های ریز نیز بسیار کار آمد است.

آموزش نحوه صحیح برس زدن مو

  • نحوه صحیح استفاده از برس را آموزش ببینید

باید شانه زدن مو را از پایین شروع کنید و به آرامی در باز کردن گره ها به سوی بالا حرکت کنید. هنگامی که شانه با گره برخورد کرد؛ شانه زدن را متوقف کنید و با دستان تان به باز کردن گره بپردازید. توجه داشته باشید که باید از پوش دادن موهایتان پیشگیری کنید چرا که در کشیدگی پولک های موهایتان بسیار تاثیر گذار است و درنهایت نیز سبب آسیب و شکنندگی آن می شود.

توصیه می شود که موهایتان را بیش از حد لزوم شانه نکنید و اگر در طی تکرار آن به گره ای در بین موهایتان برخورد نکردید، گفتنی است که شانه زدن آن به پایان رسیده است. همان طور که می دانید موهای مرطوب بیش از هر لحظه دیگری آسیب پذیر و شکننده تر می باشد که از این رو پس از خشک شدن آن باید اقدام به شانه کردن کنید.

در این شرایط تنها افراد دارای مو های فر و مجعد دارای استثنا می باشند، چرا که موهایشان فقط در اوقات مرطوبیت و نم قابلیت شانه شدن دارد.

  • به مراقبت از موهایتان توجه داشته باشید

قابل به ذکر است که محافظت از مو به هنگام خوابیدن، استفاده از کش موی مناسب، برنامه غذایی معتدل، تهیه ماسک های آبرسان مو برای پیشگیری از دوشاخه شدن مو بسیار تاثیر گذار است.

  • مراقبت از مو به هنگام خواب چگونه است؟

توصیه می شود که به هنگام خوابیدن از کلاه مناسب برای موهایتان استفاده کنید، همچنین روبالشی های ساتن و کلاه خواب مخصوص از این قواعد مستثنی نمی باشند.

تاثیر پیروی از تغذیه مناسب در سلامت مو

  • پیروی از برنامه غذایی مناسب به چه صورت است؟

خوب است که مقدار مناسبی از پروتئین و ویتامین را برای تامین سلامتی عملکرد های بدن تان در وعده های غذایی بگنجانید. از چربی های سالم به ماند امگا۳ برای سلامت و درخشندگی موهایتان استفاده کنید و ویتامین e را جهت تامین مواد مغذی در ریشه مو استفاده کنید. وتامین های گفته شده را می توانید در بسیاری از خوراکی های گفته شده در ادامه مطلب، بیابید.

  1. آجیل
  2. دانه های روغنی
  3. آووکادو
  4. روغن سبزیجات
  5. بعضی از سبزیجات سبز برگ
  6. بعضی از ماهی
  • از روغن های گیاهی استفاده کنید

روغن های بادام، روغن آرگان، روغن تخم مرغ، روغن گرچک و زیتون از روغن های طبیعی بسیار فوق العاده برای مو می باشند. چرا که ریشه مو را لیز تر می کنند که همین امر در پیشگیری از موخوره بسیار تاثیر گذار تر است؛ از این رو ۲ مرتبه در طی هفته از روغن مورد نظر استفاده کنید و سپس کلاهی بر روی آنان بگذارید و اجازه دهید که در طی شب به روی موهایتان باقی بماند.

استفاده از فرآورده های دارای پارافین و یا کروزین را فراموش نکنید چرا که سبب خشک تر شدن شدن حالت موهایتان می شود. همچنین توجه داشته باشید که روغن های طبیعی باید از نوک مو اعمال گردد، چرا که در صورت برخورد با پوست سر به ایجاد شوره و ورود آسیب به ریشه منجر می گردد.

تاثیر محکم بستن مو با کش سر

  • در انتخاب وسایل کاربردی موهایتان، دقت بیشتری داشته باشید

قابل به ذکر است که کش پلاستیکی، تل و گل سر های فلزی، تماما به مو آسیب می زنند. همچنین اگر در طی زمان طولانی تری به روی آنان باقی بمانند می توانند صدمات بیشتری از جمله دوشاخه شدن مو را به همراه داشته باشند. از این رو توصیه می شود که از روبان و یا کش هایی با الیاف پارچه برای بستن موهایتان استفاده کنید.

  • استفاده از ماسک مو را از یاد نبرید

برای تامین سلامتی و حفظ رطوبت در بین تار های مویتان توصیه می شود که ماسک مو مناسب خود را تهیه و استفاده کنید. اجازه دهید که ماسک های مو در طی ۳۰ دقیقه به روی موهایتان باقی بماند اما با ریشه آنان تماسی نداشته باشند. ترکیب روغن زیتون و عسل به نرم کننده تان می تواند ماسک مویی با تاثیر فوق العاده تر برایتان تهیه کند.

  • از ورود آسیب به موهایتان پیشگیری کنید

مراقبت از مو در برابر گرما، نور آفتاب و به هنگام شنا می تواند از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کند.

  • موهایتان را در برابر صدمات حرارتی حفظ کنید

گفتنی است که حرارت در از بین بردن کراتین مو بسیار تاثیر گذار تر است که در نهایت آن را ضعیف کرده و احتمال دوشاخه شدن مو  را افزایش می دهد. حالت دادن به مو با وسیله های گرمایشی، صاف کردن با اتو و فر کردن با حرارت می تواند از عوامل اصلی در ایجاد آسیب به موهایتان به حساب آید. اگر در این رابطه مصمم هستید که باید حتما از وسایل گرمایشی مضر برای موهایتان استفاده کنید، پس حداقل نکات گفته شده در ادامه مطلب را به یاد داشته باشید.

تاثیر استفاده از وسایل گرمایشی به روی زیبایی مو

  1. موهایتان را هر ۲ هفته یک بار و یا ۱ مرتبه در طی ماه صاف کنید و بیش از آن به حالت دادن مو با اتو نپردازید.
  2. از وسایلی استفاده کنید که حداقل می توانید دمای آن را تنظیم کنید، دمای مناسب برای حالت دادن مو با وسایل گرمایشی ۱۸۰ درجه سانتی گراد می باشد.
  • قبل از ورود به استخر برای شنا از کلاه های محافظ استفاده کنید

پیش از آن که به درون استخر برای شنا شیرجه بزنید، خوب است که با مرطوب کننده های مخصوص به مراقبت از موهایتان بپردازید. همچنین می توانید از روغن های مخصوص استفاده کرده و سپس کلاه شنا را بر روی آن بگذارید تا با خیال راحت به شنا و خوش گذرانی بپردازید. پس از خارج شدن از استخر حتما موهایتان را با شامپو های مناسب شستشو دهید تا مواد شیمیایی و مضر از بافت های آن خارج گردد.

  • شستشو را با آب های ملایم انجام دهید

توجه داشته باشید که موهای ظریف و حساس؛ خیلی زود در مقابل کلر و یا مواد معدنی سخت موجود در آن قرار می گیرند که در نهایت به آسیب دیدگی آن منجر می شود. توجه داشته باشید که اگر آب لوله کشی منطقه تان خیلی سخت و یا دارای غلظت بیشتر با ترکیب کربنات سدیم است، باید از نرم کننده استفاده کنید. همچنین در موارد خاص استفاده از دستگاه تصفیه برای از بین بردن کلر آب بسیار توصیه شده است.

  • در برابر نور آفتاب از موهایتان مراقبت کنید

گفتنی است که پرتوهای ماورای بنفش به همان اندازه که برای پوست مضر هستند، برای مو نیز تهدید جدی به حساب می آیند. از این رو روکش های مخصوص برای مو استفاده کنید و در صورت لزوم نیز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

تاثیر رنگ و دکلره بیش از حد به روی مو

  • استفاده بیش از حد از دکلره و رنگ را کاهش دهید

گفتنی است که فر مو، دکلره و رنگ های متعدد می تواند آسیب شدید به بافت مو ها وارد کند. از این رو توصیه می شود که کمتر موهایتان را رنگ کنید و یا از رنگ موهای طبیعی برای تغییر حالت آن ها استفاده کنید. استفاده از دکلره هر ۶ الی ۷ هفته توصیه می شود که زودتر از آن می تواند عامل دیگری در آسیب دیدگی مو و در نهایت دوشاخه شدن مو به حساب آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو