علائم پاره شدن کیسه آب چیست؟

منبع: نی نی بان

100

1399/7/30

23:41


شاید بسیار زیاد شنیده باشید که خانمی خاطره ی زایمانش را برای شما تعریف می کند و می گوید کیسه ی آبم پاره شد و برای زایمان به بیمارستان رفتم اما اگر این اتفاق برای بار اول است که برای شما می افتد و قبلا تجربه ی بارداری نداشته اید شاید نتوانید تشخیص دهید که این مایع ، مایع کیسه ی آب شماست و کیسه ی آب شما پاره شده .پس بیایید با هم علائم پارگی کیسه آب را بررسی کنیم.در دوران بارداری خانم های باردار انواع ترشحات را تجربه می کنند و ممکن است در صورت پارگی کیسه ی آب در هر ماه از بارداری تشخیص آن سخت باشد .

مایع آمنیوتیک چیست؟
مایع آمنیوتیک مایعی است که جنین را در رحم احاطه کرده است. این مجموعه عملکردهای مختلفی دارد که همه آنها مربوط به رشد جنین است.
جنین و مایع در کیسه آمنیوتیک می مانند که معمولاً با زایمان یک زن پاره می شود. گاهی اوقات ممکن است زود پاره شود که به آن پارگی زودرس غشاها (PROM) می گویند.پارگی زودرس کیسه ی آب .
مایع آمنیوتیک کیسه را پر می کند و اهداف مختلفی دارد ، از جمله:
محافظت و بالشتک سازی جنین.
نگه داشتن جنین در دمای ثابت.
اجازه می دهد تا جنین در مایع نفس بکشد در حالی که ریه ها رشد می کنند .
کمک به دستگاه گوارش جنین در هنگام بلع مایعات ، رشد و نمو می یابد.
کمک به رشد عضلات و استخوانهای جنین هنگام حرکت در مایعات
محافظت از بند ناف ، که غذا و اکسیژن را از جفت به جنین منتقل می کند.
مایع آمنیوتیک به طور عمده برای 20 هفته اول بارداری از آب تشکیل شده است. پس از آن ، همچنین حاوی مواد مغذی ، هورمون ها ، آنتی بادی ها و ادرار کودک است.

علائم نشت مایع آمنیوتیک و پاره شدن کیسه ی آب چیست؟
نشت مایع آمنیوتیک ممکن است:
مانند یک مایع گرم یا یک قطره آهسته از واژن احساس شود.
معمولاً شفاف و بدون بو خواهد بود.
اما ممکن است گاهی اوقات حاوی آثاری از خون یا مخاط باشد.
اگر مایع مایع آمنیوتیک باشد ، بعید است که نشتی متوقف شود.
ممکن است نشتی مایع آمنیوتیک نباشد
رحم در دوران بارداری روی مثانه می نشیند ، بنابراین تکرر و افزایش ادرار در دوران بارداری در میان خانم های باردار بسیار رایج است. اگر ترشحات بوی ادرار می دهد ، احتمالاً چنین است.
زنان همچنین ممکن است در طول بارداری افزایش ترشحات واژن را تجربه کنند. ترشحات طبیعی معمولاً بوی ملایمی دارند و شیری به نظر می رسند.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم

اگر فرد مشکوک به نشت مایعات آمنیوتیک است باید با پزشک مشورت کند.
اگر به نظر نمی رسد مایعات ادرار یا ترشح شده باشد ، بهتر است با پزشک صحبت کنید.
زنانی که علائم زیر را نیز تجربه می کنند باید به دنبال مراقبت های پزشکی نیز باشند:
ترشحات بدبو ، قهوه ای یا سبز از واژن
تب
در رحم احساس حساسیت می کند
ضربان قلب سریع
کاهش یا عدم افزایش وزن
در حالی که منتظر مراقبت پزشکی هستید ، یک زن نباید از تامپون استفاده کند ، رابطه جنسی برقرار کند و یا هر کار دیگری که ممکن است باکتری را وارد واژن کند ، انجام دهد
پزشک ممکن است از مایعات نمونه برداری کند تا مایع آمنیوتیک آن را تشخیص دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین علت نشت انجام دهند.
این آزمایشات می تواند شامل معاینه واژینال باشد تا ببیند دهانه رحم متسع است و زن در حال زایمان است. سونوگرافی می تواند به پزشکان کمک کند تا میزان مایعات اطراف کودک را بررسی کنند.
همچنین ممکن است آزمایش رنگ انجام دهند که شامل وارد کردن رنگ آبی در کیسه آمنیوتیک است و بعد از آن زن باید پد بهداشتی استفاده کند. اگر رنگ روی پد ظاهر شود ، این می تواند نشان دهنده نشت مایع آمنیوتیک باشد.

علل پارگی کیسه ی آب چیست؟
کیسه آب جنین هنگام زایمان پاره می شود.
از هر 10 زن فقط یک نفر پارگی مایع آمنیوتیک را تجربه می کند. برای اکثر خانم ها ، به احتمال زیاد مانند یک قطره ای ثابت احساس می شود.
گاهی اوقات ، کیسه آب آمنیوتیک قبل از شروع زایمان پاره می شود و یا نشت می کند. اگر کیسه آمنیوتیک قبل از هفته سی و هفتم بارداری پاره شود ، پزشکان از آن به عنوان زایمان زودرس یاد می کنند.
زنانی که کمتر از 6 ماه پس از آخرین زایمان خود باردار شده اند یا بیش از یک نوزاد را به دنیا می آورند ، خطر پارگی کیسه ی آب برای آن ها بیشتر است.
عوامل دیگری که می توانند منجر به PROM شوند:
انقباضاتی که به کیسه آمنیوتیک فشار وارد می کند و باعث پاره شدن آن می شود.
سوزن آمنیوسنتز سوراخی ایجاد می کند که بهبود آن خیلی طولانی می شود.
سرکلاژ ، روشی است که پزشکان دهانه رحم را تا جایی که کودک برای زایمان آماده شود ، می بندند.
عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا عفونت منتقله از راه مقاربتی (STI)
شرایط پزشکی ، مانند بیماری ریه و سندرم Ehlers-Danlos
قرار گرفتن در معرض مواد مضر ، از جمله تنباکو ، داروهای غیرمجاز و الکل
مایع آمنیوتیک زیاد یا خیلی کم
جفت جدا شده از رحم

درمان پارگی کیسه ی آب چگونه است؟
درمان به علت نشت و همچنین سن ، سلامتی و رشد جنین بستگی خواهد داشت. استراحت ممکن است به درمان نشت کمک کند.
یک پزشک ممکن است استراحت در رختخواب را توصیه کند ، به این معنی که زن باید فعالیت های خود را کاهش دهد و بیشتر روز را استراحت کند. آنها همچنین ممکن است توصیه کنند از رابطه جنسی خودداری کنید.
اگر خانمی عفونت داشته باشد ، پزشک آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است.
اگر کودک آماده به دنیا آمدن باشد ، پزشکان ممکن است با استفاده از دارویی به نام اکسی توسین زایمان را شروع کنند. متناوباً ، اگر خیلی زود باشد که زایمان اتفاق بیفتد ، داروهایی به نام توکولیتیک می توانند جلوی زایمان زودرس را بگیرند.

علائم پارگی کیسه آب
هیچ دستورالعمل فعلی برای جلوگیری از پارگی کیسه ی آن وجود ندارد. ویتامین C ممکن است به کاهش خطر کمک کند. همچنین باید سعی کنید که دوران بارداری سالمی داشته باشید.

پارگی کیسه ی آب در ماه های مختلف
اگر پزشک تشخیص دهد که شما پارگی کیسه آب دارید ، تا زمان تولد نوزادتان باید در بیمارستان باشید.
بعد از 37 هفته
اگر بارداری شما 37 هفته گذشته باشد ، نوزاد شما آماده به دنیا آمدن است. باید سریعا اقدام شود. هرچه زمان شروع کار بیشتر طول بکشد ، احتمال ابتلا به عفونت بیشتر می شود.
شما یا می توانید مدت کوتاهی صبر کنید تا خود به خود زایمان صورت گیرد ، یا ممکن است به شما القا شود (برای شروع زایمان دارو بخورید). زنانی که در طی 24 ساعت پس از قطع آب خود زایمان می کنند ، کمتر احتمال ابتلا به عفونت را دارند. بنابراین ، اگر کار به خودی خود شروع نشود ، می توان القاء بی خطرتر شد.
در بین 34 و 37 هفته
اگر بین 34 تا 37 هفته کیسه آب پاره شود ، پزشک شما به احتمال زیاد القا می شود. برای کودک ایمن تر است که چند هفته زودتر از موعد خود به دنیا بیاید .
قبل از 34 هفته
اگر کیسه آب شما قبل از 34 هفتگی پاره شود ، مسئله جدی تر است. اگر علائمی از عفونت وجود نداشته باشد ، پزشک ممکن است با تجویز استراحت کامل و یا مطلق ، تلاش کند مشکل شما را متوقف کند. داروهای استروئیدی برای کمک به رشد سریع ریه های کودک داده می شود. اگر ریه های آن قبل از تولد زمان بیشتری برای رشد داشته باشد ، کودک بهتر عمل می کند.
همچنین برای جلوگیری از عفونت ها آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. شما و نوزادتان از نزدیک در بیمارستان تحت مراقبت قرار خواهید گرفت. ارائه دهنده شما ممکن است آزمایش هایی را برای بررسی ریه های کودک شما انجام دهد. هنگامی که ریه ها به اندازه کافی بزرگ شدند ، پزشک شما زایمان را انجام می دهد.

زمانی که کیسه ی آب پاره می شود چه اقداماتی صورت می گیرد؟
شما احتمالاً معاینه داخلی دارید. در این شرایط پزشک دهانه رحم شما را بررسی می کند:
اگر مایع نشتی مایع آمنیوتیک باشد.
پزشک مایع شما را بررسی می کند تا عفونت را در آن بررسی کند.
ممکن است برای تخمین مقدار مایعات باقیمانده در اطراف کودکتان ، سونوگرافی انجام دهید.
اگر فقط مقدار بسیار کمی مایعات آمنیوتیک نشت می شود ، همیشه به این معنا نیست که آب های شما پاره شده باشد.
ممکن است به شما توصیه شود برای نظارت بر اوضاع ، یک پد بهداشتی بگذارید و چند ساعت در بیمارستان بمانید.
اگر به خانه می روید اما همچنان نشتی مایعات را در خانه هم دارید ، باید دوباره به بیمارستان برگردید.
اگر نشان داده شده است که کیسه آب شما پاره شده است ، به شما توصیه می شود حداقل 48 ساعت به بیمارستان بیایید. شما و نوزاد متولد نشده شما از نظر علائم عفونت تحت نظارت قرار خواهید گرفت. این معاینات شامل گرفتن درجه حرارت و نبض شما به طور منظم است ، و ضربان قلب کودک شما نیز کنترل می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو