* آپشن‌ها و پاداش‌ها: احتمالا در این سال‌ها به دفعات عبارت «آپشن» را شنیده‌اید؛ مفهومی تشویقی در قرارداد بازیکنان که گزاف نیست اگر آن را قاتل خاموش اقتصاد باشگاه‌ها بدانیم. داستان این است که مدیران باشگاه‌ها برای ارزان‌نمایی قراردادهای منعقدشده با بازیکنان، رقم پایه دستمزد را حتی‌المقدور پایین می‌آورند، اما در عوض برای گل زدن و گل نخوردن، پاس گل دادن، تعداد حضور در ترکیب اصلی، پیروزی در هر مسابقه، گرفتن پنالتی و از همه مهم‌تر فتح عناوین قهرمانی پاداش در نظر می‌گیرند. مجموع این آپشن‌ها در تیمی که جمعا چهل بازیکن و مربی دارد، یک عدد قابل توجه و چشمگیر می‌شود و جالب‌تر اینکه هر چقدر تیم موفق‌تر باشد، طبیعتا این رقم درشت‌تر خواهد شد. فقط در یک قلم بد نیست بدانید مطابق قرارداد دو سال پیش بازیکنان پرسپولیس ۳۰ درصد از پاداش آسیایی به بازیکنان و مربیان بخشیده شد. ۳۰ درصد از حدود سه میلیون دلار را حساب کنید و ببینید چه هزینه‌ای به باشگاه تحمیل شده است.

* تورم در مخارج جاری: طبیعتا باشگاه‌ها هم از تلاطم اقتصادی جاری کشور متاثر می‌شوند و این، یکی از همان بخش‌هایی است که ابتدای فصل به چشم نمی‌آید. شما با بازیکن و مربی خارجی با دلار ۱۷ هزار تومانی قرارداد می‌بندید، اما در طول فصل قیمت دلار ۱۰ هزار تومان بالاتر می‌رود. سایر هزینه‌ها هم همین‌طور است. الان با توجه به افزایش محسوس قیمت بلیت هواپیما، یکی از دغدغه‌های باشگاه‌ها تامین هزینه سفرهای هوایی است. این مساله تا ریزترین سرفصل‌ها هم قابل تعمیم است. همین دو روز پیش باشگاه پرسپولیس اعلام کرد برای تامین آب معدنی‌های لازم در تمرینات و مسابقات، اسپانسر گرفته است. اسپانسر آب معدنی، برای قهرمان چهار دوره اخیر لیگ برتر!

* جرایم پیش‌بینی‌نشده: عمده باشگاه‌های ایرانی با مشکل بدهی‌های انباشته مواجه هستند، اما رقم این بدهی‌ها مخصوصا در حوزه بین‌الملل، موقع تسویه به شکل محسوسی درشت‌تر می‌شود. غیر از نوسانات ارزی، جرایم مربوط به دیرکرد، سود پول و نیز هزینه دادرسی در محاکم جهانی هم به اصل بدهی افزوده می‌شود. برانکو و شفر بعد از محکوم کردن پرسپولیس و استقلال، حتی هزینه شکایت در فیفا را هم از دو باشگاه می‌گیرند.

* مالیات: دردناک‌ترین بخش این گزارش همین است؛ جایی که اغلب باشگاه‌های ایرانی به‌صورت عرفی پرداخت مالیات بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی را تقبل می‌کنند و این سرفصل در گذر زمان همیشه مشکل‌ساز می‌شود. اخیرا سازمان بازرسی در اشکالاتی که از قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم‌ملی گرفت، تحمیل مالیات به طرف ایرانی را هم ذکر کرد، درحالی‌که این متاسفانه یک سنت رایج در فوتبال ایران است و شامل بسیاری از دیگر بازیکنان و مربیان هم می‌شود.