محمد اسلامی اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا همه ایرلاین‌ها موظف بودند پروتکل‌های بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت کنند و به همه مسافران بسته‌هایی بهداشتی شامل مواد ضدعفونی کننده و ماسک بدهند.

وی افزود: از سوی دیگر نیز بر اساس پروتکل های بهداشتی و توافق وزارت بهداشت مقرر شد تا دو ردیف انتهایی هواپیما خالی بماند در حالی که ایکائو و یاتا  اجرای آن را ضروری نمی دانستند. اما خالی ماندن دو ردیف انتهایی کابین هواپیما را به این سبب اجرا کردیم تا اگر مسافری حین پرواز مشکوک به این ویروس تشخیص داده شد به آنجا منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته بر رعایت صحیح و دقیق این پروتکل‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی نظارت کردیم. و چنانچه تحلفی صورت گرفت با ایرلاین مورد نظر برخورد کردیم، گفت: با وجود اینکه همین پروتکل‌ها توسط سازمان جهانی هوانوردی ایکائو و یاتا مورد تایید قرار گرفته بود و بسیاری از منابع معتبر بین المللی نیز احتمال انتقال ویروس کرونا را از طریق پرواز بسیار کم و حتی منتفی اعلام کرده بودند، تصمیم به اجرای پروتکل‌های سختگیرانه تری گرفتیم. چرا که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید داشت که باید مسافران در پرواز به صورت یکی در میان بنشینند و صندلی‌های آن‌ها از هم فاصله داشته باشد.

اسلامی اظهارکرد: در همین راستا همه ایرلاین‌ها را موظف کردیم تا از امروز اول آبان ماه پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌تری را رعایت کنند و آن فروش بلیت هواپیما و پر کردن ظرفیت کابین تا ۶۰ درصد است تا رضایت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم جلب شود.

وی با بیان اینکه اجرای این پروتکل جدید برای ایرلاین‌ها هزینه‌های اضافی در بر خواهد داشت، افزود: بر همین اساس و با توجه به درخواست شرکت‌های هواپیمایی از آن‌ها خواستیم تا صورت‌های مالی خودشان را در بازه زمانی سال ۱۳۹۷ تا نیمه امسال ارائه دهند و بر همین اساس درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما تصمیم‌گیری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پس از بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های هواپیمایی و با توجه به هزینه‌های اضافی تحمیل شده به آن‌ها تصمیم می‌گیریم که بلیت پروازهای داخلی تا چه اندازه اجازه افزایش دارد و پس از نهایی شدن، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.