دعاها و ذکرهای بعد از هر نماز

منبع: بیتوته

145

1399/8/1

04:23


دعاها و ذکرهای بعد از هر نماز



ذکرهای بعد از هر نماز,دعاهای بعد از هر نماز

 ذکرهای بعد از هر نماز

 

ذکرهای بعد از هر نماز

مستحب است انسان بعد از نماز مشغول تعقيب، يعنى خواندن ذكر و دعا و قرآن شود علاوه بر ثواب بسیار، باعث آرامش قلب و همچنین برآورده شدن حاجات نیز میشود. در مطلب زیر ذکرها و دعاهای هر نماز آورده شده است.

دعاها و ذکرهای بعد از نماز صبح: 

√ امام رضا (ع): بعد از نماز صبح، صد مرتبه بگوئيد: 

​بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ الْعَلِيّ‏ الْعَظيمِ.

بنام خداوند بخشنده مهربان، هيچ جنبش و نيرويى جز به سبب خداوند بلندمرتبه بزرگ نيست.

 

√ امام رضا (ع): هر كس هر روز پس از نماز صبح، اسم «يا عَزيزُ» را چهل و يک مرتبه با ايمان و نيّت خالص و توجّه به خدا و معنى آن بخواند، محتاج خلق نگردد و در ميان مردمان عزيز و مكرّم باشد.

 

√ 100 مرتبه ذکر صلوات بعد از نماز صبح 

 

√ برای برآوردن حاجت و آرامش بعد از نماز صبح 70 مرتبه ذکر «یا هادِیَ المُضِلّین » و روزی 1000 مرتبه « یا هُو» بگوید 

 

√ هر کس بعد از نماز صبح در حالی که دستش روی سینه‌اش قرار دارد 70 مرتبه بگوید  "یا فتاح" خداوند حجاب را از قلب او بر می‌دارد.

 

√ برای تقویت حافظه  بعد از نماز صبح در هر روز قبل از صحبت کردن  ذکر « یَا حَیُّ یَا قَیُّوْمُ، فَلا یَفُوتُ شَیْئاً عِلْمُهُ وَلَا یَؤُدُهُ قوَّةُ » 

 

√ برای آمرزش گناهان و توبه: 41 بار بعد از نماز صبح خواندن ذکر «العَفو» و 41 بار در روز خواندن ذکر «العَزیز» و بعد از هر نماز 298 بار خواندن ذکر «الرَّحمنُ الرَّحیم»

 

دعاها و ذکرهای بعد از نماز ظهر:

√ حضرت فاطمه (س) در پایان نماز علاوه بر تعقیبات با کلمات و جملات دیگری نیز به نیایش پروردگار می پرداخت. او پس از نماز ظهر چنین می خواند

«… یا من بابه مفتوح لداعیه، و حجابه مرفوع لراجیه، یا ساتر الأمر القبیح، و مداوی القلب الجریح، لا تفضحنی فی مشهد القیامه بموبقات الآثام، و لا تعرض بوجهک الکریم عنّی من بین الأنام، یا غایه المضطرّ الفقیر، و یا جابر العظم الکسیر، هب لی موبقات الجرائر، و اعف عن فاضحات السّرائر، و اغسل قلبی من وزر الخطایا، و ارزقنی حسن الاستعداد لنزول المنایا…».

 

√ هر کس بعد از نماز ظهر 100 بار این ذکر را بگوید خداوند تعالی رفعت او را زیاد می‌کند.

 

ذکرهای بعد از هر نماز,دعاهای بعد از هر نماز

دعاهای و ذکرهای بعد از هر نماز

 

دعاها و ذکرهای بعد از نماز عصر:

√ حضرت فاطمه (س) بعد از نماز عصر این گونه دعا می کرد:

«اللّهُمَّ انْزِع الْعُجْبَ وَالرِّياءَ وَالْكِبْرَ وَالْبَغْى وَالْحَسَدَ وَالضَّعْفَ وَالشَّكَّ وَالْوَهْنَ وَالضُّرَّ وَالْاسْقامَ وَالْخِذْلانَ وَالْمَكْرَ وَالْخَديعَةَ وَالْبَلِيَّةَ وَالْفَسادَ مِنْ سَمْعى وَبَصَرى وَجَميعِ جَوارِحى وَخُذْ بِناصِيَتى الى ما تُحِبُ وَتَرْضى یا ارحم الرّاحمین…»

 

√ بعد از نماز عصر 40 مرتبه «یا رَحمن الدنیا وَالآخرهَ» بگوید. برای آرامش مفید است.

 

دعاها و ذکرهای بعد از نماز مغرب: 

√ اسماعيل بن همام از حضرت امام رضا (ع) و آن حضرت از اميرالمؤمنين ‏(عليه السلام) ‏روايت كرده ‏اند كه فرمودند هر كس بعد از نماز مغرب و نماز صبح - پيش از آنكه صحبت كند - هفت مرتبه ‏بگويد: 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ الْعَلِيّ ‏الْعَظيمِ.

بنام خداوند بخشنده مهربان، و هيچ جنبش و نيرويى جز به سبب خداوند بلندمرتبه بزرگ نيست.

خداوند هفتاد نوع از انواع بلا را كه كمترين آن‏ها جذام و برص و شرّ سلطان وشيطان است، از او برطرف كند.

 

√ امام کاظم(ع ): «هر آن‌کس پس از نماز صبح و مغرب پیش از آن‌که برخیزد یا با کسى سخن گوید آیه "إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ ..." را تلاوت کند و سپس بگوید: "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ ذُرِّیَّتِه‏"، خداوند صد حاجت او را برآورد؛ هفتاد حاجت در دنیا و سى حاجت در آخرت».

 

√ حضرت زهرا (س) پس از انجام نماز مغرب به درگاه الهی عرضه می داشت:

«ربّ ارحم عند فراق الأحبّة صرعتی، و عند سکون القبر وحدتی، و فی مفازة القیامة غربتی، و بین یدیک موقوفا للحساب فاقتی، ربّ أستجیر بک من النار فأجرنی، ربّ أعوذ بک من النّار فأعذنی، ربّ أفزع الیک من النّار فأبعدنی، ربّ أسترحمک مکروبا فارحمنی، ربّ أستغفرک لما جهلتُ فاغفر لی، ربّ قد أبرزنی الدّعاء للحاجة الیک فلا تؤیسنی، یا کریم ذا الآلاء و الاحسان»

 

ذکرهای بعد از هر نماز,دعاهای بعد از هر نماز

دعاهای بعد از هر نماز

 

دعاها و ذکرهای بعد از نماز عشاء:

√  حضرت زهرا (س) بعد از نماز عشاء با این عبارت نورانی دعا می کرد:

«اللّهمّ انّی أسألک باسمک المخزون الطّیب الطّاهر الّذی قامت به السّموات و الأرض، و اشرقت له الظُّلَم، و سبّحت له الملائکه، و وجلت عنه القلوب، و خضعت له الرّقاب، و أحییت به الموتی، أن تغفر لی کلّ ذنب أذنبته، فی ظلم اللّیل و ضوء النّهار، عمدا أو خطأً، سرّا أو علانیهً، و أن تهب لی یقینا و هدیا و نورا و علما و فهما، حتّی أقیم کتابک، و أحلّ حلالک، و أحرّم حرامک، و أودی فرائضک، و أقیم سنّه نبیک محمّد… ».

 

√ برای انجام کارهای سخت شب جمعه بعد از نماز عشاء 1201 بار در یک مجلس می‌گویی «یا الله، یا رباه، یا سیداه» پس آن کار مهم ان شاءالله انجام خواهد شد. و کسی که بسیار این ذکر را بگوید خداوند او را برای فرزندش حفظ می‌کند.

 

ذکرها و دعاهای بعد از نماز:

تسبیح حضرت زهرا (س) شامل بیان 34 مرتبه "الله‌اکبر"، 33 مرتبه "الحمدلله" و 33 مرتبه "سبحان‌الله" می‌شود که ذکر آن از سوی بزرگان دینی بویژه مراجع تقلید پس از اقامه نماز بسیار تاکید شده است. 

 

√ اهمیت صلوات بعد از نماز های یومیه تا به جایی است که موجب برآورده شدن حاجات دنیوی و آخروی می شود

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو