سناتور دموکرات: بایدن دنبال «فرابرجام» خواهد بود

منبع: برترین ها

54

1399/8/1

05:04


عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا می‌گوید جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال توافقی فراتر از برجام که او به آن «فرابرجام» می‌گوید خواهد بود.

خبرگزاری فارس: «رابرت منندز»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا اذعان کرده فرانسوی‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام هم به دنبال تکمیل آن بوده‌اند.

«رابرت منندز» که علی‌رغم عضویتش در حزب دموکرات از مخالفان توافق هسته‌ای برجام در زمان حصول این توافق بود گفت: «من می‌دانم که حتی نزدیک‌ترین متحدان ما- آنهایی که در حال حاضر روابط نزدیکی با ما دارند- می‌دانند که نیاز است روی برجام چیزهای دیگری ساخته شود، بدون اینکه باور داشته باشند که برجام سرآغاز و پایان کارهایی است که لازم است [در خصوص ایران] انجام شود. واقعیت این است که نیاز به کارهای بسیار بیشتری هست.»

وی اضافه کرد: «همان‌طور که اشاره کرن فرانسوی‌ها حتی وقتی که ما داخل توافق بودیم هم متعهد به دنبال کردن چیزهای خیلی بیشتری [برای اضافه شدن به برجام] بودند.»

سناتور دموکرات: بایدن دنبال «فرابرجام» خواهد بود

منندز گفت: «هر کسی که معتقد است که بازگشت به برجام است-از جمله بعضی از همکاران من که از برجام حمایت کردند- می‌دانند که لازم است کارهای بیشتری [برای مقابله با سیاست‌های ایران] انجام شود.»

اشاره رابرت منندز از قصد فرانسه برای تکمیل برجام مذاکراتی است که قبل از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای میان کشورهای اروپایی و دولت دونالد ترامپ انجام شد. فرانسوی‌ها در آن مذاکرات پیشنهاد «توافق مکمل برجام» را به آمریکایی‌ها دادند که پیشنهاداتی برای رسیدن به توافق با ایران بر سر مفاد موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را شامل می‌شد.

منندز درباره سیاست احتمالی «جو بایدن» در خصوص بازگشت به برجام هم اظهارنظر کرد و گفت که او به دنبال توافقی فراتر از برجام خواهد بود.

منندز در پاسخ به سئوالی در این خصوص گفت: «ببنید، فکر می‌کنم که بایدن هم با واقعیت‌هایی مواجه خواهد بود که نشان می‌دهند توافق هسته‌ای ایران و مفاد زوال‌پذیر آن امروز مسئله مهم‌تری هستند تا زمانی که آمریکا وارد آن توافق شد.»

وی اضافه کرد: «واقعیت این است هر دولتی که روی کار بیاید با این واقعیت مواجه خواهد شد که ایران بیشتر به سمت توسعه [تسلیحاتی] حرکت کرده، آزمایش‌های بیشتری در زمینه موشک‌های بالیستیک انجام داده و در آن مهارت پیدا کرده و هنوز هم فعالیت‌های مخربش را دارد.»

رابرت منندز در خصوص توافق احتمالی که جو بایدن به دنبال حصول آن با ایران خواهد بود گفت: «من اغلب به آن فرابرجام می‌گویم، چون واقعیت این است که ما به توافقی بیشتر از برجام نیاز خواهیم داشت.»

او در ادامه تصریح کرد علی‌رغم مخالفتی که با برجام داشته، سیاست دولت آمریکا در خروج یکجانبه از برجام را «اشتباهی بزرگ» می‌داند.

رابرت منندز تصریح کرد حتی فرانسوی‌ها هم با اذعان به «نقائص برجام»، قبل از خروج آمریکا از این توافق به دنبال توافقی فراتر از این توافق بوده‌اند.

او گفت: «حتی فرانسوی‌ها هم با اذعان به کمبودهای این توافق در زمینه مفاد زوال‌پذیر برجام یا منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی [علیه ایران] با ما در خصوص فراتر رفتن از این توافق صحبت می‌کردند.»

منندز با بیان اینکه آمریکا فرصت رسیدن به چنین توافقی را از دست داده گفت: «بنابراین من معتقدم که اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود، او به دنبال پرداختن به تمامی این مسائل خواهد بود و این از نظر من، تلاش برای رسیدن به فرابرجام است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو